English

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد:

دولت الکترونیک همان حکومت هوشمند است

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گام های اولیه از لحاظ زیرساختی برای اجرای دولت الکترونیک برداشته شده است، گفت: مقصود از دولت الکترونیک حکومت هوشمند است.

دولت الکترونیک  همان حکومت هوشمند است

به گزارش خبرگزاری موج از خانه ملت، علی لاریجانی امروز در نشست بررسی دستاوردهای دولت الکترونیک و میزان پیشرفت آن، افزود: مجلس در برنامه ششم توسعه دولت را موظف کرده که تا پایان سال دوم اجرای برنامه ششم توسعه، زیرساخت های اجرای دولت الکترونیک را فراهم کند و در حال حاضر چند ماه بیشتر تا پایان سال باقی نمانده است که باید هرچه سریع تر تا ماه های باقیمانده اجرایی شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گام های اولیه از لحاظ زیرساختی برای اجرای دولت الکترونیک برداشته شده است، بیان کرد: چند نکته باید رفع شود تا به مقصود قانونگذار در برنامه ششم توسعه برای اجرای دولت الکترونیک دست یافت که یکی از نیازهای ضروری در کشور اجرای دولت الکترونیک است.

وی با اشاره به اینکه مقصود از اجرای دولت الکترونیک تنها اتصال قوه مجریه به سیستم نیست، خاطرنشان کرد: تمام دستگاه هایی که به مردم خدمات ارائه می دهند باید اطلاعات خود را در دسترس قرار دهند چرا که مقصود از دولت الکترونیک، حکومت هوشمند است که تمامی دستگاه ها اعم از قوه مقننه، قوه قضائیه و نیروهای مسلح باید به این سیستم متصل شوند تا بتوان ارائه خدمت به مردم را تسهیل کرد.

لاریجانی با بیان اینکه مقصود از ارائه اطلاعات در دسترس قرار دادن تمامی اطلاعات نیست، اظهار داشت: مقصود اطلاعاتی است که برای دسترسی مردم و آسان سازی فعالیت های آن ها ضروری است.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مقصود قانونگذار این بوده که تمام حکومت اطلاعات خود را در دسترس قرار دهد تا بهره وری افزایش یافته و جلوی مفاسد گرفته شود بنابراین اگر نیاز است که قانون روشن تر نوشته شود باید به مجلس و کمیسیون صنایع اعلام شود در غیر این صورت پیشنهاد باید به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه ارائه شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به اینکه باید اطلاعات 2 هزار و 500 دستگاه در دولت الکترونیک قرار گیرد، ادامه داد: ظاهرا تنها اطلاعات 260 دستگاه در دولت الکترونیک قرار گرفته است البته برخی دستگاه ها در داخل سازمان خود الکترونیکی شده اند اما به دولت الکترونیک متصل نشده اند که باید در این زمینه سیاست تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه مجلس و کمیسیون صنایع و معادن می توانند موضوع اتصال دستگاه ها به دولت الکترونیک را پیگیری کنند، تاکید کرد: می توان در بودجه سال 98 الزامات آن را در نظر گرفت و اگر موضوع جنبه قانونی ندارد می توان در شورایعالی اقتصادی قوای سه گانه موضوع را پیگیری کرد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه دسترسی افراد به اطلاعات دستگاه ها از حقوق شهروندی است، تصریح کرد: تمام کشورهای دنیا به دنبال چنین سیستمی هستند و اگر دستگاه ها به موقع اطلاعات خود را به مردم ارائه دهند بهره وری در بخش های مختلف اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان باید از برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی استقبال کند، ادامه داد: برگزاری الکترونیکی انتخابات سلامت آن را تضمین و حضور مردم را تسهیل می کند و همچنین دقت نظر شورای نگهبان را افزایش می دهد چرا که روش های سنتی منسوخ شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند به برگزاری الکترونیکی انتخابات کمک کند تا برای شورای نگهبان این اطمینان خاطر حاصل شود که برگزاری الکترونیکی مشکلی ایجاد نمی کند.

وی با بیان اینکه دولت الکترونیک ابزار مورد نیاز برای تقویت بنیه اقتصادی کشور و افزایش بهره وری است، افزود: مقام معظم رهبری نیز بر اجرای دولت الکترونیک تاکید کرده اند که باید در این زمینه همت کرد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه فضای مجازی در کشور به تدوین برخی قوانین نیاز دارد، ادامه داد: زمانی که بحث هوشمندسازی مطرح می شود باید نظاماتی در کشور در نظر گرفته شود و در حال حاضر بسیاری از کشورها فضای مجازی را نظام مند کرده اند اما در ایران قوانین در این حوزه کمک است.

وی با بیان اینکه باید نشستی بین دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجلس در حوزه فضای مجازی برگزار شود و تدابیر لازم در بخش امنیت و حقوق خصوصی مردم در نظر گرفته شود، اظهار داشت: برخی کشورها 150 قانون در حوزه فضای مجازی وضع کرده اند که با توجه به اینکه ممکن است تدوین این قوانین در کشور بار مالی داشته باشد و ایراد اصل 75 قانون اساسی بر آن مترتب شود دولت باید در این زمینه لایحه ارائه دهد.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: قوانینی که در حوزه فضای مجازی بار مالی نداشته باشد می تواند به صورت طرح در مجلس تهیه و مابقی باید به صورت لایحه از سوی دولت ارسال شود تا در فرصت باقیمانده مجلس دهم مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی