English

ظریف:

ایران در مبادلات بین‌المللی خود از ارزهایی غیر از دلار استفاده می کند/ اگر سازوکار ویژه اروپا موثر نباشد، ایران از برجام خارج می شود

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا می‌خواهد در مبادلات بین‌المللی و فروش نفت خود از ارزهایی غیر از دلار استفاده کند.

ایران در مبادلات بین‌المللی خود از ارزهایی غیر از دلار استفاده می کند/ اگر سازوکار ویژه اروپا موثر نباشد، ایران از برجام خارج می شود

به گزارش خبرگزاری موج،  به نوشته روزنامه واشنگتن پست، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در میزگردی با خبرنگاران اظهار کرد: ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا می‌خواهد در مبادلات بین‌المللی و فروش نفت خود از ارزهایی غیر از دلار استفاده کند.

ظریف در این نشست که در محل استقرار هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل برگزار شد، گفت: سازوکار اصلی، استفاده نکردن از دلار است. کشورها شروع به انجام توافقاتی برای استفاده از پول ملی خودشان در تجارت‌های دوجانبه کرده‌اند.

وی افزود: شما می‌توانید از ارزهای خودتان استفاده کنید. کالا را با ارز خود بفروشیم و خریدمان را با ارز کشور فروشنده انجام دهیم و در پایان دوره‌ای مشخص، آن را بر اساس یک ارز غیر دلار تراز می‌کنیم. انجام این کار کاملا ممکن و سودمند است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین گفت که اگر سازوکار ویژه اروپا موثر نباشد، ایران از برجام خارج خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چنین کاری راه را برای حمله نظامی آمریکا باز نخواهد کرد، اظهار داشت: من فکر می‌کنم که اگر آمریکا بر این باور بود که در صورت انجام چنین حمله‌ای موفق خواهد شد، آن را انجام می‌داد.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با رد ادعاهای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در مناقشات منطقه، آمریکا را بزرگترین متجاوز در منطقه توصیف و بیان کرد: تا به حال آن نقشه‌ را دیده‌اید که پایگاه‌های آمریکایی در اطراف ما ترسیم شده است. چرا ایرانی‌ها خود را در میان این همه پایگاه قرار داده‌اند؟ ما در منطقه خودمان هستیم. ما به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم. ما به هیچ جایی که ازمان خواسته نشده نیروهایمان را نفرستاده‌ایم.

وی افزود: ما هیچ جا را بمباران نکرده‌ایم. ما خاک هیچ کشوری را نگرفته‌ایم. ما از اندازه کشورمان، جغرافیای آن و منابعش راضی هستیم. ما به خاک، مردم و منابع هیچ کشور دیگری چشمداشت نداریم.

وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوهایش با جان کری وزیر امورخارجه پیشین آمریکا با تمجید از محسنات گفت‌وگو میان ایران و آمریکا اظهار داشت: آنچه کری تلاش می‌کرد انجام دهد این بود که ما را ترغیب به ماندن در توافق کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از آنکه خروج خود از توافق هسته‌ای را اعلام کرد، گفت که تحریم‌ها علیه تهران را بازمی‌گرداند که با مخالفت و انتقاد شدید دیگر کشورها به‌ویژه دیگر طرف‌های توافق مواجه شد.

اکنون ایران و ۱+۴ به همراه اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند برای حفظ توافق هسته‌ای سازوکاری ویژه را برای پرداخت پول به ایران پس از بازگشت این تحریم‌های واشنگتن ایجاد کنند. طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای تاکید دارند که این توافق کارساز بوده و حفظ آن ضروری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی