English

ایران خواستار بررسی جنایات اسرائیل در سرزمین های اشغالی شد

به دنبال انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف، ایران خواستا تشکیل کمیته ای برای بررسی جنایات اخیر اسرائیل در سرزمین های اشغالی شد.

ایران خواستار بررسی جنایات اسرائیل در سرزمین های اشغالی شد

به گزارش خبرگزاری موج، در نشست کارشناسان ارشد اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی که در محل هتل هیلتون استانبول برگزار شد، غلامحسین دهقانی، معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه کشورمان خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب برای رسیدگی به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی شد.

در این نشست کارشناسان ارشد 57 کشور اسلامی مواضع جهان اسلام را درباره آنچه که در سرزمینهای اشغالی می گذرد، بررسی و سند نهایی در این زمینه را تدوین کردند.

سند نهایی و بیانیه این نشست امروز جمعه در اجلاس فوق العاده وزیران خارجه و سران کشورهای اسلامی بررسی شده و پس از تایید نهایی به عنوان موضع کشورهای سازمان همکاری اسلامی منتشر می شود.

محکومیت کشتار بیرحمانه رژیم صهیونیستی در مجامع بین المللی و تشکیل ساختاری برای محاکمه جنایتکاران اسراییلی در دادگاههای بین المللی از جمله مسایل مطرح شده در سند و بیانیه کارشناسان ارشد کشورهای سازمان همکاری اسلامی است.

نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی آخرین تحولات در فلسطین، محکومیت جنایات صهیونیست ها در نوار غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس امروز با حضور مقامات بیش از 40 کشور در استانبول برگزار می شود.

این نشست فوق العاده از روز گذشته در شهر استانبول ترکیه آغاز شده است.

ترکیه به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی سران و وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی را به منظور بررسی وضعیت سرزمین های اشغالی فلسطین برای نشست فوق العاده این سازمان در استانبول دعوت کرده است.

در این نشست 13 کشور در سطح رئیس جمهوری، 2 کشور در سطح معاون رئیس جمهوری، سه کشور در سطح معاون نخست وزیر، 12 کشور در سطح وزیر امور خارجه و همچنین دیپلمات هایی از 11 کشور شرکت می کنند.

سران کشورهای ایران، افغانستان، اردن، سودان، گینه، گینه بیسائو، قطر، کویت، موریتانی، بخش ترک نشین قبرس در این نشست حضور می یابند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست به استانبول ترکیه سفر می کند.

امروز ظهر نشست وزرای امور خارجه در هتل هیلتون برگزار می شود و عصر امروز نیز نشست سران سازمان همکاری اسلامی برای محکومیت جنایات اخیر صهیونیست ها در غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس در محل سالن کنگره مرکزی استانبول برگزار خواهد شد.

در پی افتتاح سفارت آمریکا در قدس سبب بروز اعتراضات شدید در منطقه و درگیری در غزه شد و در پی شهادت 62 نفر و مجروح شدن بیش از سه هزار فلسطینی، ترکیه همراه با برخی کشورهای اسلامی اقداماتی را برای محکومیت این اقدام و اعلام همبستگی با مردم فلسطین آغاز کرد.

چهار روز پیش در اقدامی تحریک آمیز طی مراسمی با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جان سالیوان معاون وزیر خارجه، استیون منوچین وزیر خزانه داری و جرارد کوشنر مشاور رئیس جمهوری و چهار سناتور جمهوری خواه آمریکایی، سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی انتقال یافت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیام تصویری به این مراسم که در سایه مخالفت جهانی برگزار شد، اعلام کرد که موقعیت کنونی قدس، مسجد الاقصی و اماکن مقدس حفظ خواهد شد.

همچنین چهار روز پیش همزمان با هفتادمین سالگرد روز نکبت، دهها هزار فلسطینی در تظاهرات 'میلیونی بازگشت' علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس شرکت کردند که با یورش نظامیان رژیم صهیونیستی 62 نفر از آنها به شهادت رسیدند و بیش از سه هزار نفر از آنها نیز زخمی شدند.

پارسال نیز در پی اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس، نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار شده و قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین اعلام و از همه کشورها خواسته شد که قدس شرقی را به عنوان پایتخت دولت فلسطین به رسمیت بشناسند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی