English

ظریف در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت:

اقدام آمریکا در شورای امنیت تلاش برای پوشاندن جنایات خود و هم پیمانانش در یمن است

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به پیشنهاد قطعنانه ضدایرانی انگلیس در شورای امنیت گفت: این اقدام تلاشی از سوی آمریکا و هم پیمانانش برای پوشاندن جنایاتشان در یمن است.

اقدام آمریکا در شورای امنیت تلاش برای پوشاندن جنایات خود و هم پیمانانش در یمن است

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری موج, در مرحله دوم سفر وزیر امورخارجه کشورمان به منطقه بالکان, ظریف وارد سوفیا پایتخت بلغارستان شد. 

وی در بدو ورود به فرودگاه سوفیا و در جمع خبرنگاران در خصوص اهداف این سفر گفت: کشورهای بالکان حوزه هایی هستند که با ایران ارتباطات تاریخی دارند لذا و زمینه های همکاری زیادی فی مابین آنها وجود دارد. 

ظریف افزود: ما دیروز و امروز ملاقاتهای خوبی در بلگراد داشتیم و قرار است همین ملاقات ها در سوفیا. نیز صورت گیرد. در صربستان بین کارآفرینان حوزه اقتصادی دو طرف جلساتی برگزار شد و جلسات مشابهی هم در اینجا خواهیم داشت. 

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: زمینه های همکاری ما با این کشورها زیاد است. در صربستان مخصوصا در حوزه همکاری های دفاعی, گردشگری و بانکی گفتگوهای خوبی داشتیم و امیدواریم در بلعارستان که ریاست دوره ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد این گفتگوها ادامه یابد. 

ظریف در مورد جلسه روز گذشته شورای امنیت برای بررسی قطع نامه ضد ایرانی در خصوص تحولات یمن گفت: آنچه امریکا با همکاری بعضی کشورها در این قطعنامه انجام داد, نشان دهنده عمق وقاحت و تلاش آنها برای پوشاندن جنایاتی است ک خود شریک هستند.  تا چند هفته دیگر وارد چهارمین سال بمباران یمن می شویم این در حالی است که آنها فکر می کردند در عرض چند هفته به نتیجه مورد نظرشان می رسند. 

وی با اشاره به اینکه آمریکا و هم پیمانانش اکنون در باتلاق یمن گیر افتاده اند اظهار داشت: این کشورها مانند غریقی هستند که برای نجات خود به هر چیزی چنگ می زنند. جمهوری اسلامی  ایران از ابتدای شروع این جنگ تنها راه حل بحران را راه حل سیاسی دانست. ما یک طرح چهار ماده ای اعلام کردیم که شامل آتش بس فوری, ارسال کمک های دوستانه, گفتگوهای یمنی یمنی و تشکیل دولت آشتی ملی می شد. 

وی ادامه داد: اکنون هم بعد از کشتار هزاران انسان بیگناه و مبتلا شدن یک میلیون نفر به وبا در یمن, هیچ راحلی جز راهی که ما پیشنهاد دادیم نیست. 

ظریف اقدام دیشب شورای امنیت را نمایش زشتی برشمرد که با حمایت از متجاوز آبروی این نهاد بین المللی را به خطر انداخته است. 

وزیر امورخارجه کشورمان خاطر نشان کرد: این قبیل رفتارهای شورای امنیت, این نهاد را تبدیل به حمایت کننده از تجاوز می کند.  اگرچه آنها به نتیجه نرسیدند اما سابقه بدی ایجاد کردند. 

محمد جواد ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری های اقتصادی و بانکی موجود در حوزه بالکان گفت: فشارهایی که خزانه داری امریکا تحمیل می کند نه تنها باعث می شود این کشور ناقض توافق هسته ای شود بلکه مانع اجرای تعهدات اروپا در این باره می گردد.

وی افزود: برای عبور از این موانع راه حل ها دنبال شده است.  یکی از این روش ها در ایتالیا به صورت ارائه اعتبار 5 میلیارد دلاری به کسانی که است که بخواهند رابطه با ایران بر قرار کنند این طرح در فرانسه هم پیگیری می شود. راه کار دیگر ,بانکهای یورویی هست. در واقع  اعضای اتحادیه اروپا دنبال این راه حلها اروپا تا زمینه برای همکاری فراهم شود. 

ظرف در مورد پیشنهادهایی که در این سفر برای افزایش روابط تجاری با حوزه بالکان وجود دارد اظهار داشت: متاسفانه حوزه بالکان هم در سیستم دولتی و خصوصی کشور ما مغفول مانده است. اما امیدوارم در این سفر سطح همواری ها ارتقا یابد.حجم تجارت ایران قبلا با یوگسلاوی یک میلیارد دلار بود اما امروز این رقم با تمام مجموعه یوگسلاوی سابق  زیر 200 میلیون دلار است.  لذا امیدواریم در این سفرها زمینه های همکاری ها بررسی شود. ضمن آنکه با صبحتهایی که با بخش خصوصی کردم امیدوارم سطح روابط به سطحی برسد که در شان جمهوری اسلامی ایران  باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی