English

دبیرکل حزب سبز ایران در پاسخ به موج

پیشنهاد روحانی در مورد رفراندوم تبلیغاتی و شعاری بود

کنعانی مقدم گفت: پیشنهاد رئیس جمهور در مورد همه پرسی یک کار تبلیغاتی و شعاری بود که از تربیون عمومی مطرح کرد در غیر این صورت باید پیش از آن در نامه ای از شورای نگهبان در این باره استفساریه ای درخواست می کرد.

پیشنهاد روحانی در مورد رفراندوم تبلیغاتی و شعاری بود

حسین کنعانی مقدم درباره پیشنهاد رئیس جمهور در مراجعه به اصل 59 قانون اساسی و اجرای همه پرسی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: مفسر قانون اساسی شورای نگهبان است و بهتر آن بود که روحانی پیش از طرح این مطلب در تریبون عمومی، در نامه ای رسمی از این نهاد استفساریه ای را درخواست می کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه رئیس جمهور این مطلب را در سخنرانی عمومی خود بیان کرده است نشان می دهد حرف وی جنبه شعاری دارد در حالی که مردم در خیابان شعار «حرف بس است عمل عمل/ حی علی خیرالعمل» سر می دانند که گویای لزوم پایان دادن به شعاری حرف زدن و عمل گرایی است. 

دبیرکل حزب سبز ایران تاکید کرد: اگر منظور رئیس جمهور از رفراندوم است، طبق اصل 177 قانون اساسی این موضوع برای تغییر در قانون اساسی است. لذا باید شورای بازنگری تشکیل شود، مصوبات آن به تایید رهبری برسد و در نهایت نظر مردم از طریق همه پرسی اخذ گردد. که طبق همین اصل، اسلامی بودن، جمهوریت نظام و اصل ولایت فقیه غیرقابل تغییر و بازنگری است. اگر هم منظور روحانی مراجعه به آرا عمومی است که طبق اصل 59 این مساله باید از طریق مجلس و پس از رای مثبت دو سوم نمایندگان در خصوص یک موضوع خاص صورت پذیرد.

کنعانی مقدم تاکید کرد: واقعیت این است که در همه مسائل به ویژه مسائل اقتصادی لزومی به مراجعه به آرا عمومی نیست. قانون اساسی ما ظرفیت های بسیاری دارد که اگر اصول آن به درستی اجرا شود مشکلات مرتفع می شود. 

این فعال سیاسی افزود: ضمن آنکه ما در چهل سال گذشته بارها و بارها به آرا عمومی مراجعه کرده ایم. هر زمان در این کشور انتخاباتی برگزار می شود و یا راهپیمایی مانند راهیپمایی 22 بهمن انجام می شود، نوعی مراجعه به افکار عمومی صورت می گیرد. لذا بهتر است با توجه به تفاوت اصول 59 و 177 درنظر داشت که میان همه پرسی و مراجعه به آرا عمومی فرق وجود دارد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه