English

سردار جلالی مطرح کرد:

تهدید سایبری شهرهای هوشمند با ایجاد انفجار و آتش‌سوزی از راه دور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: شهر هوشمند در کنار همه کارکردهای مثبت که تولید می‌کند با تهدیدات جدیدی از طریق فضای سایبر مواجه است که از فواصل خیلی دور می‌توان باعث ایجاد آتش سوزی و انفجار در آن شد.

تهدید سایبری شهرهای هوشمند با ایجاد انفجار و آتش‌سوزی از راه دور

به گزارش خبرگزاری موج، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در اولین "کارگاه و نشست توجیهی شهر هوشمند" که با حضور اساتید، معاونین، مدیران و کارشناسان سازمان در سالن شهید آبشناسان سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد با اشاره به جابجایی تغییر نظامات جمعیتی از روستاها به شهرها بعد از انقلابی اسلامی، گفت: حدود 72 درصد از جمعیت کشور، شهرنشین می‌باشد و امروز با شرایطی مواجه هستیم که بیشتر جمعیت در شهرها هستند که باعث شده است کشور و نظام و دولت،‌ مجموعه ای از خدمات، زیرساخت‌ها و کارکردها را در شهر متمرکز کند.

وی افزود: سازمان پدافند غیرعامل در موضوعات زیرساخت، تاسیسات، مراکز و ساختمان‌ها و ابنیه متمرکز بوده است و مباحث پدافند غیرعامل را دنبال می‌کند و در چند سال گذشته یکی از شاخص‌ها و رکن‌ها در پدافند غیرعامل مسئله حفاظت و صیانت از مردم در برابر تهدیدات مرتبط با پدافند غیرعامل در مباحث شهری می‌باشد.

سردار جلالی ادامه داد: از یک منظر، شهر به محلی گفته می‌شود که همه سیستم‌های خدماتی، زیرساختی و کارکردی در یک محیط جغرافیایی درجهت خدمت اهداف شهر به هم منطبق و متمرکز می‌شود و باعث بوجود آمدن الزامات و هدف واحد و هم افزایی و همگرایی از جنس زیرساختی و شهرسازی و مدیریتی بین همه سیستم‌های درون شهر می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطر نشان کرد: ایجاد همگرایی و هم افزایی بین همه سیستم‌هایی که درون شهر وجود دارد الزامی است و باید به این مسئله از جنس زیرساختی، شهرسازی ومدیریتی توجه شود.

وی تصریح کرد: به دلیل تجمع زیرساخت‌ها در شهرها و ارتباط و وابستگی با دستگاه‌ها و معاونت‌ها این موضوع از یک منظر پچیده و مهم می‌شود و علاوه بر اینکه لازم است همه این موارد را بصورت جزء جزء در داخل کشور بررسی کنیم، باید در یک قابی بنام شهر همه زیرساخت‌ها را هماهنگ ببینیم و معاونت امور شهری سازمان پدافند غیرعامل از این منظر به این موضوع نگاه و برابر یک چارچوب همه موضوعات در قاب شهر و جغرافیای شهر تنظیم می‌کند.

سردار جلالی خاطر نشان کرد: لازم است در قالب یک چارچوب و برنامه و استراتژی و رویکرد به شهر یک نگاه مجموعه‌ای شود و با تشکیل کارگاه‌ها و جلسات همراه با تضارب آراء به این موضوع پرداخته و یک فهم مشترک و نگاه جامع از این موضوع بوجود آید.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه ضمن تعریف شهر هوشمند فرصت‌هایی که از تلفیق فضای سایبری در شهرسازی بوجود می‌آید از جمله پردازش اطلاعات 'ذخیره سازی اطلاعات و امکان تطبیق اطلاعات در همه حوزه‌ها و دقت بالا، امکان استفاده از اطلاعات حجیم ( big data) و بقیه قابلیت‌های فضای سایبرنتیک را بسیار زیاد دانسته و گفت: شهر هوشمند تلفیقی از مباحث شهری با فناوری اطلاعات و سایبری است و امروزه می‌توان با استفاده از فضای سایبر، اشیاء را مانند هواساز، موتورخانه ها و ... کنترل کرد فلذا امروزه قابلیت‌های فضای سایبر وارد حوزه مدیریت شهری شده است که این قابلیت‌ها 2 تهدید آسیب پذیری‌های فضای سایبر و تهدید سایبری به ساختمان‌ها را به دنبال دارد که در کنار آن‌ها آسیب پذیری‌ها و تهدیدات فضای سایبری هم به این فضا اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: شهر هوشمند در کنار همه کارکردهای مثبت و خدمات و سرویس‌ها و قابلیت‌هایی که برای شهر تولید می‌کند با تهدیدات و آسیب‌های جدیدی از طریق فضای سایبر مواجه است که از فواصل خیلی دور می‌توان امورات یک شهر را متوقف کرد و باعث ایجاد بی نظمی، آتش سوزی، انفجار، تخریب، بهم ریختگی جمعیت شد.

سردار جلالی تصریح کرد: شهر هوشمند از دو حوزه شهرسازی و سایبری تشکیل شده است و لازم است یک کار مشترک در این دو حوزه انجام شود.

 رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطر نشان کرد: به دلیل منطبق بودن حوزه سایبر بر سیستم، در شهر هوشمند یک رابطه سیستمی بوجود می آید که باعث می‌شود کارکردها و گره‌ها به یکدیگر وابسته شوند بنابراین باید به موضوع سایبر، شهرسازی و علم سیستم نگاه و توجه ویژه کرد.

وی افزود: یک نگاه تک محوری، نگاه تک بعدی، نگاه تک دستگاهی در مباحث مدیریت امور شهری امکان پذیر و پذیرفته نمی‌باشد و نیازمند هماهنگی است.

سردار جلالی در پایان تاکید کرد: لازمه داشتن یک مدیریت واحد شهری داشتن یک مجموعه اهداف و رویکرد و سیاست منطبق بر یک استراتژی می‌باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی