English

در شهر سارایوو؛

سمینار«نقش و مسئولیت رهبران دینی واجتماعی درهدایت جامعه»برگزار شد

سمینار «نقش و مسئولیت رهبران دینی و اجتماعی در هدایت جامعه» همزمان با سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در محل تالار یونیتیک شهر سارایوو  برگزار شد.

سمینار«نقش و مسئولیت رهبران دینی واجتماعی درهدایت جامعه»برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج، در بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) سمینار «نقش و مسئولیت رهبران دینی و اجتماعی در هدایت جامعه» در محل تالار یونیتیک شهر سارایوو برگزار شد.در آغاز این سمینار که به همت رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی‌وهرزگوین برگزار شد و جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی این کشور در آن حضور داشتند، محمود حیدری، سفیر ایران در سارایوو طی سخنانی اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) شخصیتی بود که اجتهاد و سیاست را به هم آمیخت، فلسفه و عرفان را ترکیب کرد و بر حکمرانی و زمامداری، جامه زهد و پارسایی پوشانید.

وی افزود: او در دنیایی که مظاهر مادی‌گرایی و دین‌ستیزی غوغا می‌کرد، اذان بازگشت به ارزش‌های الهی سرداد. استقلال‌طلبی و اعتماد به ملت خویش را جایگزین وابستگی به ابرقدرت‌ها کرد، پرچم حمایت از مظلومین و مستضعفین را برافراشت و به همه قدرت‌های سلطه‌گر اعلام کرد که اگر بخواهند در مقابل دین و هویت ما بایستند، در برابر دنیای آنها خواهد ایستاد.

سپس علی‌اصغر عامری، رایزن فرهنگی کشورمان در بوسنی‌وهرزگوین طی سخنانی بیان کرد: حضرت امام خمینی (ره) با برخورداری از فضیلت‌های اکتسابی از تهذیب نفس و سجایای اخلاقی تا کسب رتبه اجتهاد و اعلمیت در حوزه‌های علمیه و همچنین خیرخواهی برای نه تنها هم‌کیشان و ملت خود؛ بلکه تمامی ابناء بشر، موفق می‌شود در سال 1979 میلادی با تکیه و تأکید بر اصل وحدت و پرهیز از تفرقه در کشوری با تنوع قومی و زبانی، دینی و فرهنگی حکومتی مبتنی بر ارزش‌های الهی و انسانی ایجاد کند که اکنون با گذشت قریب به 40 سال علیرغم تمامی مشکل‌زایی‌ها و توطئه‌ها و دشمنی‌های مستکبران عالم راه ترقی و پیشرفت را می‌پیماید.

در ادامه سمینار فیلم کوتاهی در خصوص ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی (ره) پخش شد و سپس ادین کوکاویتسا، نویسنده و رییس بنیاد کتاب وزارت فرهنگ فدراسیون بوسنی‌وهرزگوین مقاله خود را ارایه داد و طی آن اظهار کرد: مسأله رهبری و اینکه یک رهبر شایسته باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، موضوعی است که از گذشته‌های دور تا کنون مورد سؤال بشر است و نظریه‌های متعددی در این مورد داده شده و هنوز هم در حال تکمیل است. فراتر از آن موضوع وظایف و مسئولیت‌های یک رهبر از سطح خرد خانواده تا سطح کلان جامعه و دولت، همچنان در حال بررسی و مورد مناقشه نظریه‌پردازان است.

وی افزود: در آیه 11 سوره «رعد» آمده: «خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند». بنابراین مسئولیت به عهده مردم گذاشته شده است.

وی در پایان سخنان خود امام خمینی (ره) را از جمله رهبرانی دانست که بین عقل‌گرایی و عاطفه، تعادل ایجاد کرد و با اعتقاد و اتکال کامل به خداوند، پیروان خود را اعم از ایرانی و غیرایرانی به سوی عمل به آنچه خداوند ایشان را در مقام انسان به آن تکلیف کرده بود فراخواند و هدایت کرد.

حجت‌الاسلام محمودرضا جمشیدی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیگر سخنران این سمینار بود. وی با اشاره به دو حجت عقل و پیامبران که خداوند بزرگ برای هدایت انسان‌ها مقرر فرموده، اظهار کرد: خداوند پیامبران را از جنس مردم به کمک حجت باطنی می‌فرستد تا مردم ببینند انسان‌هایی چونان خودشان با آنها در درد و رنج، خوشی و ناخوشی، فقر و غنا، ترس و ناامنی، گرسنگی و سیری همراه هستند؛ ولی نه تنها از مسیر حجت باطنی و الهی یعنی بندگی خداوند خارج نمی‌شوند که دیگران را نیز در عمل تشویق به پیمودن مسیر هدایت و سعادت می‌کنند.

وی گفت: حضرت امام خمینی (ره) به ‌حق یکی از این وارثان انبیاء بود و با درک مسئولیت خویش در قبال مردم با همان منش و روش پیامبران، رسالت خویش را به انجام رسانید.

بنا بر اعلام این خبر، اعضای گروه تواشیح «نور» تهران و نیز حافظ خردسال کشورمان «حنانه خلفی» (اعزامی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای اجرای برنامه‌های قرآنی ویژه ماه مبارک رمضان در بوسنی‌وهرزگوین) با حضور و اجرای برنامه‌های قرآنی خود، به معنویت فضای این سمینار افزودند.

همچنین در حاشیه این سمینار نمایشگاهی از آثار ترجمه شده از حضرت امام خمینی (ره) به زبان بوسنیایی و یا کتاب‌های نگاشته شده در خصوص ایشان، برپا شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه