English

ملاقاتم با سید حسن نصرالله صمیمانه و طولانی بود

معاون وزیر امور خارجه ایران درباره دیدارش با دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید که این دیدار، دیداری " صمیمانه و طولانی " بوده است.

به گزارش خبرگزاری موج؛ حسین جابری انصاری "، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران درباره سفر کوتاهش به بیروت گزارشی را نوشته است که در ادامه می‌آید:

شنبه پنجم تیر ماه ۱۳۹۵ کار خود را در معاونت عربی و آفریقا وزارت امور خارجه رسما آغاز کردم. برنامه من از قبل این بود که بنا به دلایل مختلف نخستین سفر کاری خود در دوره مسئولیت جدید را با دیدار از لبنان انجام دهم اما ضرورتهایی منجر به تسریع بیشتر در انجام این سفر شد. یکشنبه ۶ تیر ساعت یازده و نیم شب تهران را در مسیر بیروت به مقصد دوحه پایتخت قطر ترک کردم و ساعت شش صبح دوشنبه هفت تیر وارد بیروت شدم. دو ساعتی فرصت استراحت بود، سپس برنامه های کاری آغاز شد.

نخست با تمام سلام نخست وزیر لبنان ملاقات کردم. تمام سلام از شخصیت های سیاسی برجسته اهل سنت لبنان و از خانواده های تاریخی موثر در صحنه سیاست این کشور است. بخش عمده وقت این ملاقات یک ساعته به وضعیت سیاسی لبنان و مشکلات مربوط به عدم انتخاب رئیس جمهور اختصاص یافت. شرایط منطقه ای و روابط ایرانی - عربی نیز موضوع دیگری بود که در خصوص آن گفتگو شد. دومین ملاقات که چهل و پنج دقیقه طول کشید با جبران باسیل وزیر خارجه لبنان انجام شد. باسیل داماد ژنرال میشل عون نخست وزیر و فرمانده اسبق ارتش و رهبر جریان ملی آزاد لبنان است و در شرائطی که منصب رئیس جمهوری که سهمیه مسیحیان مارونی لبنان است همچنان خالی است، همراه با فرمانده ارتش عملا مهمترین مناصب در اختیار مسیحیان را بعهده دارند.

در ملاقات با وزیر خارجه وضعیت سیاسی لبنان و منطقه و بحران سوریه موضوعات اصلی گفتگو بود. سومین ملاقات که به مدت یک ساعت طول کشید با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان بود. بری سیاستمداری چیره دست و رهبر جنبش امل لبنان است که در ساختار سیاسی طائفه ای لبنان، نمایندگی جامعه شیعیان این کشور را برعهده دارد. بخش عمده این ملاقات دوستانه به وضعیت سیاسی لبنان و روابط ایران و قدرتهای منطقه ای رقیب و راه حل بحران های جاری در منطقه اختصاص یافت. چهارمین ملاقات که سه ساعت تمام طول کشید با برادر عزیزم حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان بود. ملاقاتی بسیار صمیمانه و طولانی با شخصیتی که با رهبری هوشمندانه جنبش مقاومت اسلامی، بزرگترین پیروزی مسلمانان و اعراب در برابر رژیم صهیونیستی را با تحمیل عقب نشینی یکجانبه و بدون قید و شرط از اراضی اشغالی لبنان به اسرائیل، شکل داد. این دیدار به بررسی و مرور تفصیلی آخرین وضعیت لبنان و پرونده های مختلف منطقه ای اختصاص یافت.

افطار / شام با همکاران سفارت و نهادهای ایرانی مستقر در بیروت صرف و سپس سخنرانی کوتاهی درباره شرائط متحول منطقه و ویژگی ها و پیچیده گی های کار در این شرائط خاص در جمع آنان ارائه شد. پایان بخش برنامه های سفر بیروت دیدار با دوستم استاد منیر شفیق متفکر و استراتژیست فلسطینی بود که از ساعت نه و نیم الی یازده شب طول کشید. گفتگویی دلچسب و مفید درباره شرائط منطقه و راه حل خروج فلسطین و خاورمیانه از وضعیت بن بست فعلی.

همیشه در سفرهای خارجی که همراه دکتر ظریف بوده ام یک ترجیع بند تکراری همراه با طنز من به ایشان این بود که در این سفرها قوانین بین المللی مربوط به ساعت کار کارگران اعمال نمی شود. سفر به بیروت هم مثل سفرهای همراه دکتر ظریف، بدون مراعات قوانین بین المللی کارگری انجام شد!

ساعت دو بامداد سه شنبه هشت تیر بیروت را در مسیر بازگشت به تهران به مقصد دوحه ترک کردم. سفری کوتاه و چند ساعته که به خواست خدا همراه با آثار و برکات مفیدی در چارچوب دیپلماسی کشور خواهد بود. بمنه و کرمه

یک حرف از هزاران حسین جابری انصاری

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی