English

پیری پوست / پیری پوست صورت / جلوگیری از پیری پوست

۹ عامل پیری پوست کشف شد / معرفی قانون‌های طلایی جلوگیری از پیری پوست

پیری پوست با گذر زمان و به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد ولی عواملی وجود دارد که باعث می‌شود پیری پوست زودتر به سراغ شما بیاید.

9 عامل پیری پوست کشف شد / معرفی قانون‌های طلایی جلوگیری از پیری پوست

رصد: پیری پوست یک اتفاق تلخ است که می‌تواند حتی در جوانی به سراغ شما بیاید. پیری پوست به شدت باعث از دست رفتن اعتماد به نفس آدمها می‌شود. بسیاری از افراد از دلایل پیری پوست بی اطلاعند. در ادامه به شما خواهیم گفت که چه عواملی باعث پیری پوست می‌شود.

هیچ کدام از ما دوست نداریم با دیدن چین و چروک و علائم دیگر پیری پوست مواجه شویم بخصوص اگر این علائم زودتر از انتظار ظاهر شوند برای همین همیشه سعی در جلوگیری از آنها داریم. پیری پوست بنا به دلیل مختلفی رخ می‌دهد که بستگی به داشتن عادات غلط غذایی - بهداشتی و آرایشی - روحی و روانی دارد. در این بخش مهم ترین دلایل پیری پوست را برایتان شرح می‌دهیم.

شایع‌ترین و مهم‌ترین عوامل پیری پوست

بلای لوازم آرایشی روی پوست

استفاده بیش از حد لوازم آرایشی موجب چین و چروک و پیری زودرس پوست می‌شود. مصرف بیش از حد معمول لوازم آرایش ضمن ایجاد حساسیت، لک، جوش و آکنه در پوست باعث چروک شدن آن و پیری زودرس در افراد به خصوص خانم‌ها می‌شود.

لوازم آرایشی متناسب با نوع پوست هر فرد(خشک، معمولی و چرب) باید انتخاب شود؛ همچنین توجه به کیفیت این لوازم جهت پیشگیری از بروز حساسیت‌های پوستی، آکنه و جوش و لک‌های صورت ضروریست.

همچنین مصرف مواد حاوی رنگدانه همچون رژ لب و رژگونه از جمله عوامل ایجاد حساسیت‌های پوستی است. کرم‌های گریم نیز به دلیل مانع شدن از تنفس پوست و میزان بالای مواد شیمیایی داخل آن، مواد پرضرری هستند که مصرف آنها عوارض بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

تاثیر مخرب سیگار بر پیری زود رس

کشیدن سیگار باعث ایجاد چین و چروک در پوست شده و آن را نحیف و خراب می‌سازد؛ همچنین رنگ پوست و بیش از همه چهره شما را کدر می‌کند. سیگار بعد از گذشت مدتی و در حدود سن ۳۰ تا ۴۰ سال شما را حدود ۲۰ سال پیرتر نشان می‌دهد.

سیگار کشیدن در حقیقت با ایجاد تغییراتی باعث از بین رفتن کلاژن پوست که وظیفه حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را بر عهده دارد، می‌شود و بدون داشتن این خاصیت ارتجاعی، پوست قادر نخواهد بود به حالت اولیه خود باز گردد و در نتیجه چین و چروک‌های ایجاد شده در سطح پوست باقی می‌مانند. همچنین نیکوتین موجود در سیگار باعث باریک شدن رگ‌های خونی شده و این امر از جریان مناسب خون در مویرگ‌ها جلوگیری می‌کند. مویرگ‌هایی که در حقیقت مسئول تغذیه پوست هستند و زمانی که قادر نباشند وظیفه خود را به نحو درست انجام دهند، چین و چروک‌ها و علائم بیشتر و عمیق‌تر پیری زودرس در سطح پوست به وجود می‌آید.

استفاد از نی عادت مخرب برای پوست

اگر برای جلوگیری از جرم گرفتن و خراب شدن دندان‌هایتان و یا برای اجتناب از لب زدن به بطری و قوطی نوشیدنی‌ها، مایعات را با نی می‌نوشید، باید بدانید که این کار باعث ایجاد خطوط پیری زودرس در کنار لب‌هایتان خواهد شد.

جمع کردن لب‌ها برای استفاده از نی باعث ایجاد چین و چروک در کناره‌های دهانتان می‌شود. لازم به یادآوری است که کشیدن سیگار نیز همین حالت را ایجاد می‌کند.

سرخ کردنی‌ها از غذاهای پیر کننده پوست

هر خوراکی که سرخ شده باشد، حاوی بالاترین مقدار مواد التهابی است. از سوی دیگر باید از مصرف هر خوراکی حاوی اسیدهای چربی “ترانس” خودداری کنید؛ به این دلیل که باعث افزایش میزان کلسترول بد و کاهش میزان کلسترول خوب می‌شود. برچسب اطلاعات مواد غذایی را بخوانید و هر خوراکی حاوی روغن جامد یا روغن‌های گیاهی هیدروژنه شده را نخرید.

مصرف شیرینی‌ها و پیر شدن پوست

این خوراکی ها نیز حاوی ترکیب‌های محرک بوده و روند پیری سلول‌ها را تسریع می‌کند. دلیل آن نیز شکر و چربی غیر طبیعی موجود در آنهاست. این ترکیب‌ها عامل اصطلاحا ریزش پوست هستند.

پیری زودرس پوست با غذاهای فرآوری شده

هات داگ‌ها، انواع سوسیس و کالباس، گوشت‌های نمک سود و هر غذای فرآوری شده به دلیل نمک و نگه دارنده‌های زیادی که دارد، عاملی برای تسریع روند پیری سلول‌ها به ویژه سلول‌های پوست است. شاخص‌ترین ترکیب مضر این خوراکی‌ها ” نیترات” است. این ماده زمینه ساز ابتلا به سرطان است.

تاثیر بی‌خوابی بر روی پوست

با کم خوابی، فرصت بازسازی و ترمیم از پوست گرفته می‌شود و پوست دچار مشکلاتی خواهد شد که مهمترین اثرش در قسمت پوست زیر چشم نمایان خواهد شد. زیرا این ناحیه، ضعیف‌ترین و حساس‌ترین پوست را دارد و از پوست بقیه نواحی بدن بسیار نازک‌تر است.

کمبود خواب، دایره‌های سیاهی را زیر چشم ایجاد می‌کند، این دایره‌ها کدر و به صورت متورم و پف کرده خواهند بود و هم چنین چین و چروک‌هایی به وجود خواهد آمد که خطوط نسبتا عمیقی را زیر چشم ایجاد می‌کنند. کم‌خوابی هم چنین می‌تواند روی جوش و آکنه هم تاثیر گذارد. ولی کمبود خواب به خودی خود نمی‌تواند دلیل به وجود آمدن آکنه شود. عارضه پف چشم بسیار متداول است و توضیح خاصی ندارد. حلقه‌های متورم و سیاه دور چشم معمولاً نشانهٔ بی‌خوابی است. وقتی ما خسته هستیم مایعات در دور چشم جمع می‌شوند.

نرسیدن آب کافی به بدن از عوامل پیری پوست

عدم دریافت کافی آب منجر به خشکی، عدم طراوت پوست، کسالت و بی‌حوصلگی می‌شود. از عوامل بسیار موثر در جوان ماندن پوست مصرف آب به مقدار کافی در روز است. همچنین دفع به موقع مواد زاید از طریق کلیه موجب سرحالی افراد نیز می‌شود.

نقش منفی استرس بر پیرشدن پوست

به گزارش وب گاه نمناک، استرس با خیلی از مسائل بهداشتی و سلامتی در ارتباط است. برای مثال فشار خون بالا و میگرن ممکن است علائمی باشند که در زندگی ما وجود دارند. اما آیا می‌دانستید که یکی از اولین جاهایی که استرس نشان داده می‌شود، پوست ما است؟ پوست بزرگترین عضو ما است. مثل خیلی از مردم، شاید فکر کنید که پوست یک مانع است برای بیرون نگهداشتن تاثیرات منفی و داخل نگهداشتن تاثیرات مثبت. اما پوست یک عضو پر مشغله از ارتباطات مستقیم و غیر مستقیم با مغز است.

قانون های طلایی برای جلوگیری از پیری پوست

اگر نگران هستید که پوستتان به خوبی قبل به نظر نمی‌رسد، به دهه ۳۰ زندگی‌تان خوش آمدید. احتمالاً دارید اولین نشانه‌های چین و چروک، شل‌شدگی پوست، سیاهی زیر چشم‌ها یا چین و چروک گوشه چشم‌ها را در صورتتان می‌بینید.

به گزارش برنا؛ یک دلیل آن ممکن است فشارهای روانی دوران بزرگسالی باشد که به پوستتان آسیب زده اما می‌تواند بر اثر آلودگی هوا و نور خورشید هم باشد. با بالا رفتن سن، پوست پیر می‌شود و به‌سختی می‌تواند خود را به‌سرعت بازسازی کند؛ سنتز کلاژن پوست با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد.

بهتر است مراقبت از پوست خود را هر چه زودتر شروع کنید اما ۳۰ سالگی هم برای شروع مبارزه با چین و چروک‌ها خیلی دیر نیست. هنوز کارهای زیادی هست که می‌توانید برای به حداقل رساندن آثار بالا رفتن سن بر روی صورت خود انجام دهید.

۱- استفاده از ضدآفتاب را در برنامه مراقبت روزانه خود قرار دهید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات افراد در بحث مراقبت از پوست این است که تنها تابستان‌ها از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند.

قرارگیری بیش از اندازه در معرض آفتاب می‌تواند آسیب چشمگیری به پوست وارد کند.

نور خورشید نه‌تنها باعث آفتاب‌سوختگی و مشکلات جدی‌ای همچون سرطان پوست می‌شود، بلکه به پیری پوست و ظاهر شدن چین و چروک‌ها سرعت می‌بخشد.

در هر سنی که باشید، هر روز باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

کرم‌های ضدآفتاب حاوی مواد ضد پیری‌ای همچون پپتید یا ویتامین C و مواد ضد لک همچون نیاسینامید، روکینول، ترانگزامیک اسید و غیره هستند که همگی برنامه مراقبت از پوست روزانه شما را کامل‌تر می‌کنند.

۲- صورت خود را صبح‌ها و شب‌ها بشویید

یک گام دیگر برنامه روزانه مراقبت از پوستتان باید شامل شسشتوی صورت، صبح‌ها و شب‌ها قبل از خواب باشد.

شما می‌توانید از پاک‌کننده‌های آرایش یا صورت استفاده کنید اما مؤثرترین راه، شسشتوی صورت با آب و شوینده مخصوص صورت است.

با این کار پوستتان از آلودگی‌هایی پاک می‌شود که می‌توانند مخل کارکرد حفاظتی پوست و بازسازی مناسب آن شوند.

۳- از گلیکولیک اسید استفاده کنید

گلیکولیک اسید نوعی آلفا هیدروکسی اسید است که از نیشکر به دست می‌آید.

این ماده در هر دو سطح روپوست (اپیدرم) و زیرپوست (درم) عمل می‌کند.

این اسید اثرات مختلفی بر روی پوست دارد.

ظرف حدود چهار تا پنج روز، پوست روشن‌تر می‌شود چون گلیکولیک اسید به بازسازی روپوست سرعت می‌بخشد. طبق تحقیقات، در دراز مدت با افزایش موکوپلی‌ساکاریدها، زیرپوست را بهبود می بخشد. این امر می تواند باعث بهبود رنگ پوست و استحکام آن شود.

گلیکولیک اسید رطوبت بخش هم هست، گرچه بسته به فرمولاسیون محصول (ژل، کرم و غیره) حس رطوبت بخشی آن متفاوت است. به گفته کارشناسان، برای مراقبت از پوست در دهه ی ۳۰ زندگی، شب ها باید از گلیکولیک اسید با غلظت ۸ تا ۲۰ درصد استفاده شود. برای شروع می توانید از غلظت ۵ تا ۸ درصد استفاده کنید و اگر برای پوست تان قابل تحمل بود، غلظت را افزایش دهید.

با این حال به خاطر داشته باشید که خاصیت لایه‌برداری این ماده پوست را در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید حساس‌تر می‌کند، بنابراین تابستان‌ها باید بیشتر مراقب نور خورشید باشید. با توجه به این نکته، کارشناسان توصیه می‌کنند تابستان‌ها استفاده از این اسید را به یک بار در شب کاهش دهید و صبح‌ها همیشه کرم ضد آفتاب بزنید.

۴- از مواد دیگری مثل رتینول یا ویتامین‌های C و E استفاده کنید

ویتامین C یکی دیگر از موادی است که می‌تواند با پوستتان معجزه کند. 

ویتامین C که با نام آسکوربیک اسید شناخته می‌شود نوعی کوفاکتور متشکل از چندین آنزیم است که نقشی کلیدی در سنتز کلاژن ایفا می‌کند.

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی هم هست؛ رادیکال‌های آزاد را که باعث پیری پوست می‌شود خنثی می‌کند و باعث تولید دوباره ویتامین E می‌شود که اثبات‌شده در فرم لینولئات لایه هیدرولیپیدی پوست را ترمیم می‌کند.

ویتامین C به‌راحتی با اکسیژن ترکیب می‌شود. بنابراین فرمولاسیون محصولی که استفاده می‌کنید – برای پایدار بودن – باید حاوی انواع چپگرد ویتامین با غلظتی بین ۵ تا ۱۰ درصد باشد.

اگر نگران خشکی یا آسیب‌های ناشی از نور خورشید هستید، متخصصان توصیه می‌کنند از گلیکولیک اسید ۸ درصد به همراه ویتامین‌های C و E استفاده کنید. آنها خاصیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین C را افزایش می‌دهند.

ترکیب گلیکولیک اسید ۲۵ درصد و رتینول و همینطور گلیکولیک اسید ۴ درصد با رتینوئیک اسید ۰/۰۰۲ درصد هم اثربخش است.

رتینول ماده دیگری است که به تولید کلاژن کمک می‌کند چون سرعت بازسازی پوست کاهش می‌یابد.

ترکیب گلیکولیک اسید با بتاهیدروکسی اسیدها مانند سالیسیک اسید برای پوست‌های مختلط، چرب یا مستعد جوش بسیار مفید است.

بهترین حالت ترکیب گلیکولیک اسید ۱۵ درصد با سالیسیک اسید ۲ درصد است.

۵- از یک لایه‌بردار شیمیایی استفاده کنید

متخصصان پوست از لایه‌بردارهای شیمیایی برای بهبود ظاهر پوست استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از آنها وجود دارد. به گفته کارشناسان، ۳۰ سالگی سن مناسبی برای استفاده از آنها به منظور بهبود شرایط پوست است.

لایه‌بردارها اثر محصولات حاوی گلیکولیک اسید را بیشتر می‌کنند، در کوتاه‌مدت باعث بازسازی سریع لایه روی پوست می‌شوند و در درازمدت رنگ پوست را بهبود می‌بخشند. از لایه‌بردارها برای پوست‌های مختلط یا مستعد جوش و همینطور پوست‌های خشک و لکه‌های آفتاب می‌توان استفاده کرد.

اگر قصد استفاده از لایه‌بردارها را دارید، متخصصان توصیه می‌کنند تا پایان تابستان و فرا رسیدن ماه اکتبر (اواسط مهر ماه) صبر کنید چون بهترین زمان برای استفاده از لایه‌بردار است و خطر اذیت شدن پوست به حداقل می‌رسد.

از چند روز قبل، از پاکسازی صورت، وکس کردن یا ماساژ دادن پوست خودداری کنید. این امر کمک می‌کند اسید بیش از اندازه به پوست نفوذ نکند.

علاوه بر این، باید دو بار در روز از محصولات حاوی گلیکولیک اسید استفاده کنید تا پوست عادت کند و برای pH پایین‌تر یا اسیدیته لایه‌بردار (که می‌تواند ۰/۶ باشد) آماده شود.

طی دو روز پس از لایه‌برداری باید استفاده از گلیکولیک اسید را متوقف و استفاده از کرم ترمیمی را شروع کنید.

طی هفته‌های بعدی، از قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید حتماً خودداری کنید. همچنین توصیه می‌شود در روز لایه برداری از آرایش کردن و مالش پوست پرهیز کنید چون می‌تواند باعث زخم شدن پوست شود.

۶- رطوبت پوست را حفظ کنید

بعد از ۳۰ سالگی پوست نمی‌تواند آنچنان سریع خود را ترمیم کند و حفظ رطوبت خود در سطحی مناسب و به شکل طبیعی می‌تواند برای آن دشوار شود.

جدا شدن لایه فوقانی پوست بیشتر طول می‌کشد و به همین دلیل پوست کدرتر و خشک‌تر به نظر می‌رسد. به علاوه، از سرعت تولید عوامل رطوبت‌زا در پوست همچون هیالورونیک اسید کاسته می‌شود و کیفیت پوست تنزل می‌یابد.

برای مقابله با این مسأله یک محصول لایه‌بردار را به همراه آلفا هیدروکسی اسید (گلیکولیک، لاکتیک، سیتریک و غیره) در برنامه هفتگی مراقبت از پوست خود بگنجانید تا به فرآیند جایگزینی سلول‌های مرده با سلول‌های زنده کمک شود.

برای مقابله با خشکی پوست که استفاده از لایه‌بردار می‌تواند تشدیدش کند، با استفاده از کرم مرطوب‌کننده لایه‌ای از رطوبت که روی پوست قرار می‌گیرد را تجدید کنید.

4 تصور نادرست درباره پیری پوست

این روزها بسیاری از محصولات مراقبت از پوست به شما جوانی دوباره پوست را نوید می‌دهند. اما جهان محصولات ضدپیری می‌تواند واقعا پیچیده باشد و درنتیجه مملو از شایعات و اطلاعات نادرست.

در اینجا می‌خواهیم چند مورد از رایج‌ترین و متداول‌ترین تصورات نادرست درباره پیری زودرس پوست را با همدیگر بررسی کنیم.

۱. تصور نادرست: آسیب‌دیدگی اساسی پوست تا ۱۸ سالگی شکل گرفته است

این تصور نادرست و رایج می‌گوید که آسیب‌دیدگی پوست تا ۱۸ سالگی شکل گرفته است و پس از آن باید برای جبران آن تلاش کنیم و دیگر نمی‌توان برای پیشگیری از این آسیب‌های اساسی کاری کرد. اما واقعیت این است که با افزایش سن اساسا پوست هم آسیب‌پذیرتر می‌شود و اتفاقا پیروی از برنامه‌های مراقبتی پیشیگرانه ضرورت دارد.

درنتیجه ما باید تعادل مناسبی در روتین ضدپیری پوست به‌وجود بیاوریم که بخشی از آن با استفاده منظم از محصولات ضدآفتاب وسیع‌الطیف (مقاوم در برابر UVA و UVB) ممکن می‌شود. جدی گرفتن همین اصل ساده به پیشگیری از نشانه‌های پیری زودرس پوست مانند چین‌وچروک‌ها، خطوط ریز و لکه‌های پیری پوست کمک می‌کند.

۲. تصور نادرست: هرچه بیشتر لایه‌برداری انجام بدهید، بهتر است

لایه‌برداری پوست، سلول‌های مرده پوستی را از بافت پوست جدا می‌سازد و زمینه مناسبی برای شکل‌گیری لایه‌های تازه و جدید پوست فراهم می‌کند. اما هیچ‌وقت نباید خطر لایه‌برداری بیش‌ازحد پوست را نادیده بگیرید زیرا این اتفاق باعث تحریکات پوستی و خشکی پوست می‌شود. بنابراین هرگز در لایه‌برداری پوست زیاده‌روی نکنید و دفعات لایه‌برداری پوست در هفته را براساس نوع پوست و شرایط فردی خودتان تنظیم کنید.

۳. تصور نادرست: استفاده از ضدآفتاب فقط در روزهای گرم آفتابی و فضای باز ضرورت دارد

واقعیت این است که پوست ما اساسا در روزهای کاملا ابری هم در معرض خطر آسیب‌های خورشیدی قرار می‌گیرد، چه در داخل خانه باشیم و چه در فضاهای باز. حتی روزهای ابری و کوتاه پاییزی و زمستانی هم همچنان آسیب‌های خورشیدی را بی‌اثر نمی‌کنند و استفاده از محصولات ضدآفتاب در پاییز و زمستان هم ضرورت دارد.

دلیلش هم این است که حدود ۸۰ درصد از پرتوهای مضر فرابنفش خورشیدی می‌توانند از ابرها، مه و حتی شیشه‌ها عبور کنند. پس اگر واقعا می‌خواهید از پیری زودرس پوست جلوگیری کنید، باید در تمامی ۳۶۵ روز سال از محصولات ضدآفتاب دارای حداقل SPF ۳۰ و مقاوم در برابر پرتوهای UVA و UVB استفاده کنید. با این کار ساده اما مهم، خطر آسیب‌دیدگی پوست و پیری زودرس پوست را تا حدود زیادی کاهش می‌دهید.

۴. تصور نادرست: هرچه مقدار محصول استفاده‌شده بیشتر باشد، نتیجه بهتر خواهد بود

چنین تصوری نادرست است زیرا استفاده بیش‌ از حد از هر محصول باکیفیت و خوبی می‌تواند نتایج نامناسبی به دنبال داشته باشد، مخصوصا زمانی که درباره محصولات ضدپیری پوست صحبت می‌کنیم.

پس زیاده‌روی در استفاده از سرم‌های پوستی یا مرطوب‌کننده‌ها نمی‌تواند باعث بهبودی‌های بیشتری در کیفیت پوست شود. کلید موفقیت در پیشگیری از پیری زودرس پوست، حفظ ثبات و نظم در استفاده از محصولات ضدپیری پوستاست. رعایت دستورالعمل‌های ارائه‌شده برای هر محصول هم برای دستیابی به بهترین نتایج ضرورت دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر