English

رونمایی از ۸ طرح فناورانه جهاد دانشگاهی تا یک ماه آینده

رئیس جهاد دانشگاهی از ایجاد ۵ مجتمع و ۵ برند ملی بر مبنای فناوری‌های تولیدشده در جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: تا یک ماه آینده از ۸ طرح فناورانه جهاد دانشگاهی رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر حمیدرضا طیبی در مراسم گرامیداشت سی‌وششمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی که با حضور وزیر علوم، مدیران و معاونان جهاد دانشگاهی برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: در گزارش مدیریتی جهاد دانشگاهی سه برنامه در دستور کار قرار گرفت که اولین برنامه تهیه برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی است که براساس این برنامه همه واحدهای جهاد دانشگاهی بر مبنای تامین نیازهای ملی و یا مزیت‌های بومی استان‌ها در هر چهار حوزه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و همچنین در حوزه معاونت پشتیبانی فعالیت‌های شاخصی را انجام می‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: عرضه محوری بودن این برنامه به این معناست که جهاد دانشگاهی نیازها را شناسایی و برای تامین آنها برنامه‌ریزی کند و در روش تامین منابع مالی این برنامه‌ها نیز عقد قراردادهای کارفرمایی، استفاده از منابع معاونت علمی، ایجاد حساب مشترک در حوزه معاونت پژوهشی، استفاده از منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت، استفاده از منابع استانی و در نهایت استفاده از منابع بودجه‌ای جهاد دانشگاهی می‌توان برنامه اول را اجرایی کرد.

تشکیل پنج مجتمع و ایجاد پنج برند ملی بر مبنای فناوری‌هایی تولید شده جهاددانشگاهی

دکتر طیبی، تدوین سند نقش جهاد در اجرای نقشه جامع علمی کشور را برنامه دوم مدیریتی این نهاد عنوان کرد و گفت: هدف از تدوین سند واگذاری ماموریت‌های مشخص به جهاد دانشگاهی در راستای تحقق اهداف نقشه جامع علمی است. به عبارت دیگر ما در این سند به دنبال ماموریت‌های تقاضامحور از طریق دولت و نظام هستیم که این سند شامل هفت ماموریت است و برای اجرای هر ماموریت باید دو سازمان مستقل تشکیل شود تا اجرای این ماموریت‌ها با موفقیت پیش برود و البته برای اجرایی شدن هفت ماموریت باید نقشه‌ای که تهیه شده است را به تدریج به شورای راهبردی نقشه جامع علمی ارائه کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی، تشکیل پنج مجتمع و ایجاد پنج برند ملی بر مبنای فناوری‌هایی که تاکنون در جهاد دانشگاهی به صورت موفق تولید و تجاری شده‌اند و فناوری‌هایی که در راستای همین فعالیت‌ها قابلیت تولید هستند، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در همین راستا فناوری‌هایی تولید شده است که در فضاهای محدود بخشی از نیازهای کشور را تامین می‌کند. این فناوری‌ها می‌توانند حتی به تدریج به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز صادر شوند.

وی یادآور شد: " الکترونیک، الکترونیک قدرت، الکترونیک مکانیک و فناوری‌های اطلاعات "، " شیمی، پتروشیمی، اگروشیمی "، " داروهای نوترکیب، گیاهی و شیمیایی "، " آب‌شیرین‌کن‌ها، تجهیزات مدرن آبیاری و کشاورزی با تمرکز بر کشت بافت " از جمله این فناوری‌های ذکر شده محسوب می‌شود.

دکتر طیبی خاطرنشان کرد: در زمینه فناوری‌های فوق در حال مذاکره با سازمان گسترش برای تشکیل اولین مجتمع در زمینه الکترونیک قدرت، الکترونیک و الکترومکانیک براساس تامین نیازهای پروژه‌های مترو کشور و چند صنعت دیگر هستیم. البته اگر ذی‌نفعان واردات اجازه بدهند می‌توانیم در این زمینه موفقیت‌های بزرگی به دست بیاوریم و تنها نگرانی ما در این زمینه واردات بی‌رویه این فناوری‌ها به کشور است.

تدوین۱۶۹۵ مقاله توسط معاونت پژوهشی در سال ۹۵

رئیس جهاد دانشگاهی گزارش عملکردی از معاونت پژوهشی این نهاد ارائه کرد و گفت: یکی از مشکلات حوزه پژوهش و فناوری فاصله طولانی بین بیان توانمندی تا عقد قراردادهاست که متاسفانه اجرای این قراردادها به دلیل اینکه این فاصله طولانی است به تعویق می‌افتد و پرداخت‌های مناسب در طول اجرای پروژه صورت نمی‌گیرد و در نهایت ورود نتایج پروژه به صنعت و جامعه از دیگر مشکلات حوزه پژوهش و فناوری محسوب می‌شود.

دکتر طیبی در ادامه گزارشی آماری از دستاوردها و اقدامات انجام شده در معاونت پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه نیروی انسانی و کارمندان معاونت پژوهشی نیروی انسانی شاغل نسبت به سال ۹۳، حدود ۳٫۴ درصد افزایش پیدا کرده است به طوری که در معاونت پژوهشی، ۱۵۰۴ نفر فعالیت می‌کنند که ۵۹۷ نفر آنها عضو هیات علمی، ۹۰۷ نفر به صورت کارشناس پژوهش با مدارک Ph. d و کارشناسی ارشد همچنین ۶۰۶ نفر نیز به صورت کارشناس فعالیت می‌کنند. در واقع در زمینه اعضای هیات علمی، پژوهشی ۶٫۴ درصد افزایش رشد داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی به دو صورت داخلی و کارفرمایی انجام می‌شود، افزود: طرح‌های داخلی طرح‌هایی هستند که معاونت پژوهشی بودجه‌های آن را تامین می‌کند یا اینکه از محل درآمدهای خود واحدها، پژوهشکده و پژوهشگاه‌ها تامین می‌شود به طوری که در سال ۹۴ حدود ۱۵۶۷ طرح در حوزه پژوهش در دست اجرا بود که ۹۰۵ طرح آن به صورت کارفرمایی و مابقی به صورت داخلی اجرایی می‌شود و البته ۶۰ درصد منابع مالی این طرح‌ها برعهده کارفرما و حدود ۲۰ درصد مصوب معاونت پژوهشی و ۲۰ درصد نیز از طریق منابع واحدها تامین می‌شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه منابع مالی قراردادهای این نهاد در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ حدود ۹٫۴ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: در واقع منابع مالی ما از ۷۰ میلیارد تومان به ۱۳۵ میلیارد تومان افزایش یافته است. اگرچه این میزان متناسب با تلاش‌های جهاد دانشگاهی نبوده است اما در نوع خود قابل قبول است.

دکتر طیبی درخصوص تعداد مقالات و کتب علمی تألیف شده در جهاد دانشگاهی نیز گفت: وجود ۱۶۹۵ مقاله پژوهشی توسط معاونت پژوهشی این نهاد در سال ۹۵ نوشته شده است که این مقالات و نشریات علمی داخل، خارج از کشور منتشر شده است. در واقع از کل مقالات تهیه‌ شده ۳۰۵ عنوان مقاله در نشریات داخلی، ۳۷۹ مقاله در مجلات خارجی به چاپ رسیده است.

به گفته وی، ۱۰۱۱ عنوان مقاله علمی به چاپ رسیده که ۶۱۴ عنوان مقاله در مجامع بین‌المللی و ۳۹۷ مقاله نیز در مجامع علمی داخلی ارائه شده است که این آمار در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳،۸٫۲ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد مقالات چاپ شده توسط جهاد دانشگاهی در IsI حدود ۲۹۹ مقاله است که این آمار در مقایسه با سال ۹۳، حدود ۹٫۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس جهاد دانشگاهی درخصوص تعداد کتاب‌های پژوهشی چاپ شده نیز گفت: حدود ۴۷ عنوان کتاب در سال ۹۴ چاپ شد که این آمار در مقایسه با سال ۹۳،۹ درصد افزایش یافته است که ۸۹٫۴ درصد این کتاب‌ها تالیف و مابقی به صورت ترجمه بوده است.

دکتر طیبی به عناوین برخی از طرح‌ها و فناوری‌های شاخص رونمایی شده طی یک سال گذشته در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تولید داروی لیورسیل برای کاهش قند خون و دیابت، ساخت متدهای حفاری سه دندانه‌ای، تولید داروی ضد سکته قلبی توسط پژوهشگاه رویان، تولید آزمایشگاهی آنتی بادی دوگانه به منظور از بین بردن سلول‌های سرطانی، بازوی بارگیری نفت، طراحی و ساخت فرستند FM - ۲۰ کیلووات، با سیستم خنک‌کنندگی پیشرفته مایع‌ خنک‌کننده و ساخت دستگاه لوله مغزی سیار از جمله این دستاوردها بود.

اجرای بیش از ۳۵۳ طرح نظرسنجی توسط ایسپا

دکتر طیبی در حوزه فعالیت‌ها و دستاوردهای مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نیز گفت: اجرای بیش از ۳۵۳ طرح نظرسنجی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، طرح نظرسنجی سنجش سواد سلامت ایرانیان، طرح نظرسنجی بررسی ارزش‌ها و نگرش‌های ایران، طرح نظرسنجی بررسی میزان تمایل به فرزندآوری و بررسی میدانی انتخابات‌های مهم کشور از جمله هفت موج نظرسنجی انتخاب‌های مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از دستاوردهای این مرکز محسوب می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی درخصوص دستاوردهای این نهاد در زمینه انتشارات نیز گفت: وضعیت انتشارات در این نهاد نسبت به سال ۹۴ رشد قابل قبولی داشته است، انتشار بالغ بر ۴۸۸ عنوان کتاب، برگزاری بیست‌ودومین جشنواره کتاب سال دانشجویی و برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: برگزاری یازدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر، یازدهمین دوره همایش ملی علمی - فرهنگی خلیج فارس و برگزاری ۱۰ نشست و همایش علمی تخصصی در زمینه گردشگری از فعالیت‌های مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران جهاد دانشگاهی به شمار می‌رود.

رشد ۱۵ درصدی آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی

رئیس جهاد دانشگاهی همچنین خلاصه‌ای از عملکرد معاونت آموزشی این نهاد ارائه داد و گفت: در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی تعداد فراگیران در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳،۱۵ درصد رشد داشته است. به طوری که ۵۶۸ هزار و ۳۰۰ نفر در این آموزش‌ها شرکت کردند که ۶۰ درصد از فراگیران در دوره‌های آزاد(عموم مردم) شرکت کرده اند و ۴۰ درصد از فراگیران مربوط به دوره‌های قراردادی با دستگاه‌های اجرایی و کارمندان دولت بوده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: انعقاد قرارداد و تفاهمنامه با دستگاه‌های اجرایی(۲۷ قرارداد که ۹ قرارداد در سال ۹۴ با دستگاه‌های اجرایی منعقد شد)، چاپ ۳۳ کتاب در زمینه‌های مختلف دینی، زبان‌های خارجی، روان‌شناسی، علوم انسانی و غیره، بومی‌سازی زبان انگلیسی، برگزاری همایش‌های تخصصی با موضوع آموزش و توسعه آن در علوم مختلف و طراحی و تدوین مدل نهایی رتبه‌بندی مراکز آموزشی و اجرای آن، تصویب گروه‌های تخصصی آموزشی نظیر فناوری اطلاعات، نفت و گاز و پتروشیمی و گسترش دوره‌های آموزش عالی آزاد از جمله برنامه‌ها و اقدامات مهم انجام شده در معاونت آموزشی محسوب می‌شود.

طیبی درخصوص بومی‌سازی زبان انگلیسی نیز گفت: در دیدار اعضای شورای انقلاب فرهنگی با مقام معظم رهبری، ایشان در مورد لزوم بومی‌سازی آموزش زبان انگلیسی و خطری که می‌توانست برای آموزش کتب فعلی ما داشته باشد، تاکید داشتند و در این زمینه هشدارهای جدی را دادند. ما تلاش کردیم اولین محتوای آموزش زبان انگلیسی را که شامل هشت کتاب در هشت بخش با توجه به مباحثاخلاقی، فرهنگی، دینی و اجتماعی کشور است را تولید و تدوین کنیم. در حال حاضر یک جلد آن منتشر شده و در حال تدوین جلد دوم این کتاب هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی در پایان با اشاره به اینکه در سال قبل ۹ پروژه شاخص این نهاد رونمایی شده است، از رونمایی ۸ طرح فناورانه این نهاد تا یک ماه آینده خبر داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

وب گردی