English

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با موج:

تصویب افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت دانشجوی پزشکی/تفاوت آمار پزشک فعال با پزشک دارای شماره نظام پزشکی

محمدعلی بندپی گفت: سازمان نظام پزشکی از تعداد پزشکان یک آمار می دهد، وزارت بهداشت یک آمار دیگر، ممکن است سایر ارگان ها نیز آمارهای دیگری ارائه دهند، به عنوان مثال نظام پزشکی آمار پزشکانی که شماره نظام پزشکی دارند را ارائه می دهد در حالی که پزشکان فعال با این آمار همخوانی ندارد.

تصویب افزایش 20 درصدی ظرفیت دانشجوی پزشکی/تفاوت آمار پزشک فعال با پزشک دارای شماره نظام پزشکی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: ما در مجلس طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که باید ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی 20 درصد افزایش یابد شامل دندانپزشکی هم می شود را دنبال و تصویب کردیم، اما باید برای نگهداری این نیروهای مراکز درمانی و امکانات لازم را فراهم کنیم تا هم مردم دچار مشکل نشوند هم نیروی انسانی بخش سلامت که سرمایه کشور محسوب می شوند مهاجرت نکنند یا  بخش سلامت برای در پیش گرفتن شغل دیگری ترک نکنند.

محمدعلی بندپی، نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هفته گذشته در نشستی در فرهنگستان علوم پزشکی درباره تامین، تقویت و نگداشت نیروی انسانی در نظانم سلامت مباحثی را مطرح کردیم. یکی از این مباحث خروج نخبگان از این بخش بود. مساله بعدی اینکه چرا پزشکان و دندانپزشکان جوان ما در بخش دولتی علاقه ای به فعالیت ندارند. 

کمبود دندانپزشک در کشور

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: در بحث کمبود دندانپزشک در کشور و حتی سایر رشته های پزشکی ما موافقیم اما در خصوص این کمبود سازمان نظام پزشکی یک آمار می دهد، وزارت بهداشت یک آمار دیگر، ممکن است سایر ارگان ها نیز آمارهای دیگری ارائه دهند، اما وزارت بهداشت و نظام پزشکی دو بخش اصلی برای ارائه آمار در خصوص میزان پزشکان و دندانپزشکان در کشور هستند. به عنوان مثال نظام پزشکی آمار پزشکانی که شماره نظام پزشکی دارند را ارائه می دهد در حالی که پزشکان فعال با این آمار همخوانی ندارد. اینکه این پزشک با این شماره نظام پزشکی، زنده است، مهاجرت کرده  یا به کار غیر پزشکی مشغول است از آن بی اطلاع است. بنابراین همین آمار در خصوص سرانه دندانپزشک نیز قابل اتکا نیست و می تواند کمتر باشد. 

بندپی افزود: اینکه برای 80 میلیون ایرانی فقط 29 هطزار دندانپزشک هست نیز قابل اتکا نیست چون آمار دیگری نیز ندارم، نمی توانم این میزان را تایید یا تکذیب کنم اما می توان به جرات گفت که اگر این عدد 29 هزار درست باشد قطعا همه در بخش خصوصی نه دلتی در حال فعالیت هستند. چون ما در نظام سلامت ما عمدتا کسانی را در لیست آمار قرار می دهیم که در بخش نظام سلامت دولتی مشغول هستند. 

نماینده مردم نوشهر اشاره کرد: در حال حاضر، علت اینکه نمایندگان نسبت به سرانه پزشک و دندانپزشک در کشور در مجلس اعتراض کردند این بود که آماری که دو مرکز آماری نظام سلامت ارائه می دهند با میزانی که در حال خدمت در کف جامعه هستند تفاوت های فاحش دارد. یعنی این کمبود بیش از آمار ارائه شده است. حال با این شرایط آیا به جذب دانشجوی جدید داریم یا سوراخ هایی که نیروی انسانی آموزش دیده ما در بخش سلامت از آنجا به دلایل مختلف خاج می شوند را ببیندیم؟ به نظرمی رسد باید به هر دو بخش توجه کرد. نیروهایی که فارغ التحصیل شده اند از هزینه بیت المال برای آنها هزینه شده است بنابراین باید برای خدمت به کشور جذب شوند. 

او سپس متذکر شد: ما در مجلس غیر از افزایش ظرفیت رشته های پزشکی در این خصوص نیز در حال تلاشیم که نظام سلامت و اموزشی ما نیروهایی که با تلاش کشور و خودشان و صرف هزینه برای خدمت به مردم اموزش و تربیت شده اند در کشور بمانند و یا به شغل دیگری رجوع نکنند. ما در مجلس به صورت شفاهی و کتبی این مساله را به وزارتخانه های بهداشت، آموزش و پرورش و علوم تذکر دادیم . 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان متذکر شد: ما در مجلس طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که باید ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی 20درصد افزایش یابد شامل دندانپزشکی هم می شود را دنبال و تصویب کردیم اما باید برای نگهداری این نیروهای مراکز درمانی و امکانات لازم را فراهم کنیم تا هم مردم دچار مشکل نشوند هم نیروی انسانی بخش سلامت که سرمایه کشور محسوب می شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر