English

ناسا برای پیدا کردن حیات در همین نزدیکی برنامه جدید دارد

اکنون چند وقتی است که ناسا با برنامه های متفاوت و بودجه های کلان به دنبال رصد و شکار سیاره های شبیه به زمین به امید یافتن حیات در آنها است و برای این منظور به کهکشان های دور دست نیز سر کشیده است. اما این هفته ناسا هبر داده است که قصد دارد در همین نزدیکی و نه چندان دور از زمین به دنبال حیات باشد.

ناسا برای پیدا کردن حیات در همین نزدیکی برنامه جدید دارد

به گزارش خبرگزاری موج، از زمانی که ناسا در سال ۲۰۰۹ اقدام به بهره برداری از تلسکوپ «کپلر» کرد تا کنون این نهاد اقدام به رصد و شکار اگزوپلانت هایی در اندازه زمین در کهکشان های دور دست و با فاصله هزاران تا صدها هزاران سال نوری دور تر از ما کرده است. اما شاید ما تا کنون متوجه وجود این چنین سیاره هایی با احتمال وجود حیات در همین نزدیکی خود نشده باشیم!

به همین منظور است که اکنون ناسا قصد دارد تا ماهواره جدید را برای شکار سیاره های شبیه به زمین با اگزوپلانت ها در خارج از منظومه شمسی اما در همسایگی آن راهی فضا کند.

نام این ماهواره جدیدTransiting Exoplanet Survey Satelliteیا به شکل مخففTESSاست و قرار است سیاره های شبیه به زمین را که به دور ستاره های پرنور خود میگردند، در فاصله ای برابر با نهایتا ۱۰۰ سال نوری از زمین، در همه جهات مختلف در پیرامون منظومه شمسی و با استفاده از متدی با نام متد «ترانزیت» شناسایی کند.

این ماهواره در واقع اقدام به رصد «شیب روشنایی» میکند. شیب روشنایی اصطلاحی خاص است و مربوط به زمانی است که یک سیاره از مقابل ستاره خود عبور میکند و در نتیجه منجر به آن میشود که بخشی از نور ستاره از زاویه ای خاص از دید ما پنهان شود. این شیب روشنایی به ما وجود یک اگزپلانت را نشان میدهد و همچنین اطلاعاتی در مورد اندازه آن و زمان مورد نیاز برای کامل شدن گردش آن به دور ستاره نیز به ما می دهد.

به گفته ناسا این دو مورد اطلاعات برای تخمین این که آیا بر روی این سیاره ها امکان شکل گیری یا وجود حیات هست یا نه، برای ما بسیار حیابی و ضروری هستند.

دانشمدان ناسا انتظار دارند که تلسکوپTESSدر زمان دو ساله ماموریت خود دست کم ۲۰۰ هزار ستاره را شکار کند که معنی آن یافتن و شکار هزاران اگزوپلانت جدید است. این دانشمدان با رصد این سیاره های جدید سالهای پیش رو را به مطالعه بر روی آن ها برای یافتن علایم حیات صرف خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه