English

سطح تشعشعات رادیواکتیو فوکوشیما کاهش یافته است

یک مطالعه بین‌المللی از وضعیت اقیانوس‌ها پنج سال پس از فاجعه فوکوشیما نشان می‌دهد که سطوح تشعشعات بر سرعت در حال کاهش است؛ به جز در مناطق بندرگاهی نزدیک خود نیروگاه هسته‌ای که تداوم انتشار مواد رادیواکتیو هنوز موجب نگرانی می‌شود.

سطح تشعشعات رادیواکتیو فوکوشیما کاهش یافته است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه خبری تحلیلی مری تایم اگزکیوتیو، زمین لرزه و سونامی توهوکو در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ منجر به گداخت راکتور نیروگاه انرژی هسته‌ای فوکوشیما داییچی و انتشار گسترده گازها و مایعات رادیواکتیو شد.

بارش‌های رادیواکتیو در زمین به خوبی ثبت شده است اما اندازه‌گیری توزیع مواد رادیواکتیو در دریا و در اقیانوس‌ها به دلیل گوناگوی جریان‌های اقیانوسی و مشکلات بزرگ‌تر در نمونه برداری به مراتب بسیار دشوار است.

اگر چه این حادثه یکی از بزرگ‌ترین حوادثهسته‌ای و برای اقیانوس‌ها بی‌سابقه بود، میزان سزیوم رادیواکتیو منتشره معادل حدود ۲ درصد مواد رادیواکتیوی بود که از انفجار سلاح‌های هسته‌ای حاصل می‌شود و حدود ۲۰ درصد سزیوم منتشره از حادثه چرنوبیل بود. این میزان سزیوم در مقایسه با تخلیه عمدی سزیوم از نیروگاه باز فرآوری سوخت هسته‌ای سلافیلد در بریتانیا دارای مقدار مشابهی است. در ابتدا بخش عمده‌ا از انتشار مواد رادیو اکتیو فوکوشیما، به جو وارد می‌شد اما حدود ۸۰ درصد از بارش‌ها به داخل اقیانوس راه یافت.

رادیو ایزوتوپ‌های متعددی منتشر شد اما تمرکز ها بر سزیوم ۱۳۷ معطوف شده است. این ماده رادیواکتیو نسبتا دارای طول عمر زیادی است. سزیوم بسیار حلال است برای همین به سرعت در اقیانوس پراکنده می‌شود. سطح سزیوم ۱۳۷ در نقطه اوج خود در سال ۲۰۱۱، ده‌ها میلیون برابر پیش از حادثه فوکوشیما بود. با گذشت زمان و با فاصله گرفتن از سواحل ژاپن سطوح رادیواکتیو به طور قابل توجه کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۱ نیمی از نمونه‌های ماهی‌ها در آب‌های ساحلی فوکوشیما دارای سطوح سزیوم رادیواکتیو بالاتر از حد مجاز در ژاپن بودند اما در سال ۲۰۱۵ این مقدار سزیوم به یک درصد بالاتر از محدوده مجاز کاهش یافت. با این حال سطوح بالای رادیواکتیو هنوز در ماهی‌های اطراف این بندر وجود دارد.

خطرات تشعشعات به زندگی انسانی در مقایسه با ۱۵ هزار جانباخته در نتیجه سونامی و زمین لرزه توهوکو نسبتا ناچیز است. تاکنون هیچ مرگ مستقیمی ناشی از این تشعشعات گزارش نشده است.

دکتر کن بوسلر از موسسه اقیانوس شناسی وودز هول و نویسنده اصلی این گزارش گفت: در مجموع این نتایج کاهش خطرات تشعشعات در اقیانوس‌ها و زندگی آبی را نشان می‌دهد.

او اضافه کرد که به جز در بندرگاه نزدیک نیروگاه انرژی هسته‌ای فوکوشیما این واقعیت در مورد مابقی مکان‌ها مصدق می‌کند. بیش‌ترین آلودگی اقیانوس سطح بستر دریا و در رسوبات ساحلی ژاپن وجود دارد.

این گزارش توسط کمیته علمی کارگروه تحقیقاتی اقیانوسی ارائه شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه