English

آنچه در مورد دولت همراه باید دانست؛

خدمات ارائه شده در اپلیکیشن دولت همراه را بهتر بشناسید/ ارائه کلیه خدمات دولتی از طریق دولت همراه

دولت همراه با همراهی دستگاه های اجرایی به ارائه خدمات دولتی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطی تلفن همراه و جلب مشارکت شهروندان می پردازد و کلیه خدمات را از طریق بستر تلفن همراه به شهروندان ارائه می دهد.

خدمات ارائه شده در اپلیکیشن دولت همراه را بهتر بشناسید/ ارائه کلیه خدمات دولتی از طریق دولت همراه

به گزارش خبرگزاری موج، دولت همراه به عنوان یک هاب مرکزی از خدمات دولتی است که زیرساخت‌های لازم برای انجام عملیات‌های اداری مختلف توسط موبایل را فراهم کرده است و افراد می توانند با نصب آن روی تلفن های همراه هوشمند خود، مستقیما از خدمات عمومی دولتی بدون آنکه نیازی به مراجعه حضوری به دستگاه های اجرایی داشته باشند و به جای اینکه وقت خود را صرف تردد در سطح شهرها کنند، بهره مند شوند.

مرکز اعتبارسنجی دولت همراه که به همت سازمان فناوری اطلاعات ایران با شعار "شفافیت در ارائه خدمات دولتی و عمومی به مخاطبان" راه اندازی شد با هدف ایجاد دایرکتوری جامع نرم افزارهای تحت موبایل و به منظور مدیریت نرم افزارها و بهره مند سازی کاربران از مزایای رقابتی فضای جامع اپلیکیشن های موبایل و همچنین اطمینان خاطر از مسایل امنیتی و ایمنی نرم افزارها خدمات متفاوتی را به مردم ارائه می‌ دهد.

در این مرکز پیاده سازی و بهره گیری از تمامی انواع فناوری های بی‌سیم و موبایل و کلیه خدمات، نرم افزار ها و تجهیزات مرتبط با آن در جهت افزایش کیفی و کمّی خدمات و بهره وری برای شهروندان و اجزای مختلف دولت در دستور کار قرار دارد.

حمیدرضا ربیعی، رئیس آزمایشگاه ICT دانشگاه شریف در مراسم رونمایی از فاز اول طرح دولت همراه درباره ویژگی های این طرح اعلام کرد که پلت‌فرم بومی دولت موبایل یک سیستم کاملا استاندارد است که روی آن سیستم کد هویتی کاملا ایمن و بومی پیاده سازی شده است.

دولت همراه5

این سیستم مبتنی بر زیرساخت های ابری، صیانت از اطلاعات و حفظ حریم خصوصی بوده و قابلیت ارائه خدمات در هر مکان و زمان را داراست. امکان استفاده از این پلت‌فرم برای دریافت خدمات دولت، در گوشی‌های هوشمند و غیرهوشمند وجود دارد و خدمات از طریق وب، اپلیکیشن، پیامک، کدهایی دستوری (USSD ) و پوش نوتیفکیشن بومی قابل ارائه است.

دولت دوازدهم با طراحی این اپ تلاش کرده که کلیه خدمات الکترونیکی دولت را در یک جا گردآوری کند؛ یک هاب متمرکز برای آنکه جهت دسترسی به سرویس‌های مختلف دولتی وقت‌تان را برای جستجوی در نت تلف نکنید و از سوی دیگر کاغذبازی‌های مرسوم را به حداقل برسانید.

این اپلیکیشن اگرچه یک جستجوگر خوب داخلی دارد، اما خدمات منتخبش را در همان منوی اصلی برجسته کرده تا راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشید. به جز این کلیه خدمات بر اساس فهرست‌های موضوعی، فهرست‌های الفبایی و خدمات دستگاه‌های اجرایی هم تفکیک شده‌اند.

در واقع دولت همراه به عنوان یک هاب مرکزی از خدمات دولت، حداقل در رفع نیازهای مهم کاربر هیچ کم و کسری ندارد و عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته است.

برنامه نرم افزاری (اپلیکیشن) دولت همراه با ارسال #4* روی گوشی های هوشمند تلفن همراه قابل نصب است و همچنین کاربر می تواند این اپلیکیشن را از بازارهای اندرویدی و IOS روی موبایل خود دانلود و نصب کند. پس از آن شخص به محض نصب اپلیکیشن «دولت همراه»، شماره تلفن و کد ملی خود را ارائه می دهد که بعد از استعلام، خدمات لازم به متقاضی ارائه می شود. 

دولت همراه 3

پس از نصب اپلیکیشن دولت همراه و ثبت اطلاعات هویتی، می توانید از طریق تلفن همراه خود به خدمات دولت الکترونیک دسترسی داشته باشید.به عنوان مثال از جمله خدماتی که می توان به آنها اشاره کرد پرداخت قبوض، خدمات رفاه و تامین اجتماعی،ثبت احوال و غیره.

دولت همراه خدماتی مثل «اعلام وضعیت آب و هوا» و «شماره‌های اضطراری» هم ارائه می‌کند که هر دو دسترسی لوکیشن و میکروفون شما را می‌خواهند؛ دسترسی لوکیشن برای این که اپ بداند کجا هستید تا اوضاع هوای همان منطقه را به شما بگوید و از سوی دیگر اگر با پلیس یا اورژانس تماس بگیرید، محل دقیق‌تان روی نقشه را داشته باشد و دسترسی میکروفون هم برای این است که بتوانید با «فرمان صوتی» از اپ بخواهید تا با مرکز دلخواه تماس حاصل کند.

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره‌ی دسترسی‌ های اپلیکیشن دولت همراه از جمله خواندن کارت حافظه، حذف محتویات کارت حافظه و دریافت پیام‌های نوشتاری در حساب کاربری توییتر خود نوشت:

درباره‌ پرسشی که توسط برخی از کاربران مطرح شد بررسی کردم که نتایج به شرح زیر است:

  1. دسترسی به میکروفن و لوکیشن برای سرویس اورژانس بوده است. این سرویس روی اپلیکیشن دولت همراه پیاده‌سازی شده، ولی هنوز اجرایی نشده است.

  2. چراغ قوه برای خواندن بارکد/QR در ارائه‌ی خدمات مختلف نیاز است.

دولت همراه دو خدمت خوب دیگر هم دارد که یکی از آن‌ها پیگیری کارهای رجیستری گوشی و دیگری پیگیری مرسوله‌های پستی است که خوشبختانه به درستی کار می‌کنند و همچنین تریبون رسمی اخبار و رویدادهای دولت هم هست.

دولت همراه4

مزایا اپلیکیشن دولت همراه 

  • وجود مرجعی معتبر برای دریافت اپلیکیشن ها و سامانه های موبایلی
  • دسترسی سریع به نرم افزارهای مشابه با امکان دسته بندی موضوعی
  • بهره گیری از بازخوردهای کاربران با هدف افزایش سطح کیفی نرم افزارها و خدمات
  • ایجاد فرصت رشد برای محصولات جدید
  • برخورداری توسعه دهندگان از حمایتهای مادی و معنوی
  • ارزیابی دوره ای و امتیاز دهی مستمر به سطح خدمات ارایه شده توسط سازمانها و نهادهای دولتی و شرکت های خصوصی

کارکرد اپلیکیشن دولت همراه

  • صدور مجوز قانونی بهره برداری از خدمات پس از انجام ارزیابی های استاندارد سامانه های همراه
  • استاندارد سازی فضای تبادل اطلاعات و ارایه خدمات در بستر تلفن همراه
  • ایجاد دایرکتوری جامع نرم افزارها و خدمات تحت موبایل
  • دسته بندی نرم افزار ها و سهولت دسترسی به نرم افزارهای خاص
  • رقابت نرم افزارها در فضایی سالم با ایجاد امکان رتبه بندی بر اساس معیار های فنی و غیر فنی
  • امکان مقایسه نرم افزارها و اخذ نظر کاربران
  • بررسی ایمنی نرم افزارها و اطمینان خاطر کاربران از حیث مسایل امنیتی

مرکز اعتبار سنجی دولت همراه

تنها مرجع رسمی ارزیابی سامانه های همراه و با هدف ارتقای کیفیت ارایه خدمات دولت همراه در پاییز 1395 تشکیل گردیده است. دبیرخانه این مرکز در اولین گام با هدف ایجاد دایرکتوری جامع نرم افزارهای تحت موبایل و به منظور مدیریت نرم افزارها و بهره مند سازی کاربران از مزایای رقابتی فضای جامع اپلیکیشن های موبایل و همچنین اطمینان خاطر از مسایل امنیتی و کارایی نرم افزارها، راه اندازی شده است.

 

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای کشور گفت:  نسخه های جعلی متعددی از برنامه نرم افزاری موبایلی دولت همراه در کانال‌های تلگرامی و سایر شبکه‌های اجتماعی توسط سودجویان منتشر شده است که امکان آلوده‌سازی تلفن همراه کاربر و انواع سوء استفاده از اطلاعات وی توسط این برنامه های جعلی وجود دارد، بنابراین توصیه می‌ شود کاربران از دریافت و نصب اپلیکیشن خدمات دولت همراه از هرگونه منبع ناشناس جداً خودداری کنند.

مرکز ماهر اعلام کرد: برنامه نرم افزاری دولت همراه را تنها از منابع معرفی شده در درگاه ملی خدمات دولت همراه به نشانی https://www.mob.gov.ir دریافت و نصب کنید.

شهلا اصولی مدیر‌ کل‌ دفتر پایش‌ و‌ نظارت بر پیاده‌سازی دولت‌الکترونیک در سازمان‌ فناوری‌ اطلاعات‌ ایران نیز در این خصوص در صفحه توئیتر خود نوشت: برنامه نرم افزاری موبایلی (اپلیکیشن) دولت همراه برای گوشی های اندرویدی از بازارهای داخلی مانند «ایران اپس»، «کافه بازا»ر، «اول مارکت»، «مایکت»، «چارخونه» و «پارس هاب» قابل دریافت است.

کافی است بدانید: برای پاسخ گویی به سئوالات و رفع مشکلات خود به صورت ۲۴ ساعته و در تمامی ایام هفته با شماره ۱۹۵ که به عنوان مرکز پشتیبانی از اپلیکیشن دولت همراه است تماس بگیرید تا از مزایای پشتیبانی آن بهره مند شوید و مشکل خود را برطرف کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه