English

چرا و چگونه در گوشی های اندرویدی عکس RAW بگیریم؟

این روزها اندروید، پلتفرمی مناسب برای عکس برداری محسوب می شود. در چند سال گذشته کیفیت دوربین ها به طرز قابل توجهی افزایش داشته است و از طرف دیگر پیشرفت نرم افزار نیز امکاناتی همچون به اشتراک گذاری و تهیه نسخه پشتیبان از تصاویر را مهیا نموده است.

چرا و چگونه در گوشی های اندرویدی عکس RAW بگیریم؟
به گزارش خبرگزاری موج، آیا می دانستید که اندروید لالی پاپ به بعد دارای یک قابلیت سری برای عکاسان حرفه ای و مشتاق است؟ این قابلیت سری چیزی نیست جز امکان ثبت تصاویر با فرمت محبوب RAW. کلیک – اما RAW دقیقا چیست، چگونه می توان از مزیت های آن بهره برد و چگونه میتوان چنین تصاویری ثبت کرد؟ در اینجا قصد داریم به این پرسش ها پاسخ دهیم.

RAW چیست؟

برای این که درک بهتری از تصاویر RAW به دست آوریم، باید نگاهی به شیوه تصویر برداری به سبک دیجیتال بیندازیم. معمولا تصاویر با فرمت Jpeg ذخیره می شوند. نرم افزار، اطلاعات ثبت شده توسط سنسور تصویر دوربین را می گیرد و آن را با تنظیم نور دهی(exposure)، کنتراست، وضوح و غیره پردازش می کند؛ سپس آن را فشرده نموده و در نهایت با فرمت Jpeg ذخیره می کند. این فرمت تصویر در هر دستگاه نمایش دهنده تصویری قابل باز کردن است.اما وقتی شما به صورت RAW عکس برداری کنید، نرم افزارT داده های ثبت شده توسط سنسور تصویر دوربین را گرفته و آن را مستقیما ذخیره می کند. در اندروید، این داده ها با فرمت DNG ذخیره می شوند که همان فرمت استفاده شده در Adobe برای تصاویر RAW است. سایر دستگاه های دیجیتال معمولا از فرمت های مخصوص به خود برای ذخیره تصاویر RAW استفاده می کنند. برای باز کردن این تصاویر شما باید از نرم افزار مخصوصی که با آن فرمت RAW سازگار است، استفاده کنید.

پردازش فایل های RAW

هنگامی که شما تصاویر RAW را باز کنید، ممکن است آن ها در ابتدا کمی تخت(flat) به نظر برسند. تصاویر JPEG تصاویری هستند که پردازش کامل روی آن ها انجام شده و تمام شده است. این تصاویر به گونه ای پردازش شده اند که درخشان تر، واضح تر و با رنگ های با ثبات تری به نظر برسند. این تصاویر را می توان بدون نیاز به هر گونه اضافه کردن فیلتر یا تغییر اضافی به اشتراک گذاشت و یا چاپ کرد. اما تصاویر RAW به طور کامل تحت پردازش قرار نگرفته اند. این تصاویر در واقع داده های پردازش نشده و خام دریافتی از سنسور دوربین هستند و شما خودتان باید آن ها را تنظیم و پردازش کنید. از آنجایی که تصاویر RAW هنوز به پردازش نیاز دارند، معمولا در بین تصاویر دیگر در اپلیکیشن های نمایش تصویر نشان داده نمی شوند و همچنین امکان تهیه نسخه پشتیبان نیز با سرویس های ابری از این تصاویر وجود ندارد. همچنین شما امکان به اشتراک گذاری این تصاویر به صورت مستقیم روی اینستاگرام یا فلیکر را ندارید. برای حل این مشکل، اپلیکیشن های دوربین اندروید معمولا تصاویر RAW و JPEG را با هم ذخیره می کنند. یعنی علاوه بر ذخیره کردن تصویر RAW نسخه معمولی آن نیز ثبت شده و می توان از آن استفاده کرد.

چرا تصاویر RAW ثبت کنیم؟

با مواردی که اشاره کردیم گرفتن تصاویر RAW چندان هم جذاب نیست. پس چرا باید این کار را انجام دهیم؟ اولین مزیت تصاویر RAW، فشرده نبودن آن هاست. تصاویر JPEG معمولی ثبت شده توسط گوشی های هوشمند، ممکن است حدود ۵ مگابایت حجم داشته باشند، ولی یک تصویر RAW امکان دارد حجمی معادل یا بیش تر از ۱۵ مگابایت را به خود اختصاص دهد. مقدار زیادی از اطلاعات ثبت شده توسط دوربین هنگام ذخیره سازی تصویر با فرمت Jpeg به هدر می رود، ولی در RAW این اتفاق نمی افتد.در نتیجه تصاویر RAW پس از پردازش دارای جزئیات بسیار بیش تری هستند. برای مثال شما می توانید جزئیات موجود در سایه ها را آشکارا ببینید و یا مناطقی از تصویر که دارای نور بیش از حد است را بدون کاهش کیفیت تصویر بازیابی کنید. از این قابلیت می توان در کارهای خلاقانه استفاده کرد و یا تصاویر خوبی در نور کم به دست آورد. به علاوه، تصاویر RAW ظرفیت بیش تری برای اعمال تکنیک های مختلف و تنظیم و تغییر دارند، برای مثال می توان میزان سفیدی آن ها را متعادل کرد، و هر تغییری که روی تصویر انجام دهید نیز هیچ تاثیری در کاهش کیفیت عکس ندارد. تصاویر RAW به کار بسیار بیش تری نیاز دارد، ولی اگر شما می خواهید به صورت حرفه ای عکس برداری کنید، ابزار بسیار مناسبی است و می تواند بهترین کیفیت ممکن را از دوربین گوشی شما ارائه دهد.

چگونه در اندروید به صورت RAW عکس برداری کنیم؟

برای گرفتن تصاویر RAW، گوشی یا تبلت شما باید از یک قابلیت جانبی سیستم عامل اندروید که Camera۲ API نامیده می شود، پشتیبانی کند. این قابلیت می بایست توسط سازنده دستگاه در آن به کار گرفته شده باشد و نمی توان آن را با یک اپلیکیشن به گوشی افزود. به عبارت دیگر اگر گوشی شما از آن پشتیبانی نمی کند، امکان تهیه تصاویر RAW وجود ندارد(مگر این که از کاستوم رام ها استفاده کنید). قابلیت Camera۲ ابتدا در اندروید لالی پاپ ۵٫۰ معرفی شد. اکثر گوشی های میان رده تا بالا رده از این قابلیت پشتیبانی می کنند و البته ممکن است در گوشی های ارزان قیمت وجود نداشته باشد.علاوه بر نیاز به Camera۲ API، شما به اپلیکیشنی نیاز دارید که بتواند از این قابلیت استفاده کند. این قابلیت معمولا در اپلیکیشن پیش فرض دوربین گوشی های هوشمند وجود ندارد و شما ناچارید برای بهره بردن از آن از اپلیکیشن های جانبی استفاده کنید. در حال حاضر حتی اپلیکیشن رسمی دوربین گوگل(Google Camera) نیز نمی تواند به صورت RAW عکس برداری کند(هر چند طبق شایعات، این قابلیت در نسخه بعدی ارائه خواهد شد). گوی های هوشمند حرفه ای و گران قیمت مثل LG G۵ و Galaxy S۷ این قابلیت را مستقیما در اپلیکیشن پیش فرض گوشی های خود گنجانده اند، ولی اگر گوشی شما از آن بهره مند نیست، شما به یک اپلیکیشن جانبی نیاز دارید.

اپلیکیشن های اندرویدی برای گرفتن تصاویر RAW

همان طور که اشاره کردیم، شما برای ثبت و پردازش تصاویر RAW به اپلیکیشن های مخصوصی نیاز دارید. اگر اپلیکیشن پیش فرض گوشی شما از آن بهره مند نیست یا می خواهید جایگزین های بهتری برای آن پیدا کنید، در پلی استور اپلیکیشن هایی وجود دارد که می تواند از ثبت تصاویر RAW پشتیبانی کند.

اپلیکیشن Lightroom Mobile

اپلیکیشن Lightroom Mobile که نسخه مخصوص گوشی های هوشمند نرم افزار تصویر برداری شرکت Adobe است، بهترین مکان برای شروع کار است. این اپلیکیشن قادر به ثبت و پردازش تصاویر RAW می باشد. این اپلیکیشن دارای قابلیت های مناسبی است و حتی می توان آن را جایگزین اپلیکیشن پیش فرض گوشی کرد. اگرچه از نظر خلاقیت و ارائه قابلیت های جانبی چندان نیاز شما را برطرف نمی کند، ولی در زمینه پردازش تصاویر عملکرد فوق العاده ای دارد.قابلیت های Lightroom در زمینه پردازش تصاویر فراتر از تنظیم درخشش و کنتراست است. این اپلیکیشن امکان تنظیم تصاویر با استفاده از منحنی رنگ(tone curve) و یا split tone را به شما می دهد و شما با استفاده از آن میتوانید نتایجی را به دست بیاورید که فقط با استفاده از یک رایانه ممکن است. همچنین اگر شما از نرم افزار مخصوص رایانه آن نیز استفاده می کنید، می توان آن ها را همگام(sync) کرد و به راحتی محتوا ها را بین یکدیگر منتقل نمود.

اپلیکیشن Manual Camera

بدون شک اپلیکیشن Manual Camera زیبا ترین و یکی از پر کاربرد ترین اپلیکیشن های دوربین اندروید است. این اپلیکیشن از طرح شماره گیر آنالوگ برای کنترل ISO، بالانس سفیدی، سرعت شاتر و فوکوس استفاده کرده و امکان تنظیم نور دهی را هنگام تصویر برداری فراهم می کند.این اپلیکیشن با داشتن افکت ها، خطوط ترکیبی و امکان پشتیبانی از ثبت همزمان RAW + Jpeg بهترین گزینه برای کاربران حرفه ای است.

اپلیکیشن ProShot

یکی دیگر از این اپلیکیشن ها ProShot است که نسبت به Manual Camera قابلیت های بیشتری دارد ولی یادگیری کار با ابزار های آن مشکل تر است. این اپلیکیشن دارای کنترل دستی کامل بوده و امکان گرفتن عکس های متوالی با نور دهی متفاوت را فراهم می کند. ProShot امکان ثبت تصاویر RAW + Jpeg به صورت همزمان و فقط RAW را فراهم می نماید.

اپلیکیشن AZ Camera

AZ Camera اپلیکیشنی با قابلیت های مشابه Manual Camera و ProShot است ولی مزیت اصلی آن رایگان بودن کامل آن است. شما به کنترل های دستی شامل فوکوس، سرعت شاتر، و ISO دسترسی دارید. همچنین امکان ثبت تصاویر RAW + Jpeg به صورت همزمان و فقط RAW وجود دارد.

اپلیکیشن Snapseed

این اپلیکیشن که فاقد قابلیت تصویر برداری است، محصولی از گوگل بوده و برای ویرایش تصاویر ساخته شده است. Snapseed قادر است تا تصاویر RAW گرفته شده با اپلیکیشن های معرفی شده در بالا را ویرایش کند. Snapseed با فایل های DNG که توسط آن اپلیکیشن ها ساخته شده است کار می کند. این اپلیکیشن دارای ابزار های ویرایشی زیادی است که شامل قابلیت تنظیم یک ناحیه کوچک و خاص تصویر و یا کل تصویر می شود. همچنین فیلتر های آماده زیادی در آن وجود دارد که با یک حرکت می توانید آن ها را به تصاویر اختصاص دهید.

ابزاری با کاربرد خاص

امکان ثبت تصاویر RAW به شما اجازه می دهد تا از نهایت ظرفیت دوربین های با کیفیت گوشی های هوشمند امروزی استفاده کنید. اما نیازی نیست همیشه این کار را انجام دهید. برای مثال در صورتی که می خواهید تصاویر خود را در اینستاگرام یا فیسبوک به اشتراک بگذارید لزومی به انجام این کار نیست و می توانید از اپلیکیشن پیش فرض گوشی خود استفاده نمایید. ولی در مواردی که شما قصد دارید بهترین تصویر را ثبت کنید، یا در نور کم و شرایط خاص دیگر قصد عکس برداری دارید، این یک ابزار بسیار ارزشمند است.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه