English

رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد:

انتقاد دستگاه های نظارتی به تخصیص اعتبار سازمان ها در بخش پژوهش

محمود نیلی‌احمدآبادی گفت: در حال حاضر هیچ دستگاهی درباره ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه نمی پرسد و اگر سازمانی اعتباری برای پژوهش تخصیص دهد، شاید دستگاه های نظارتی بگویند، چرا این منابع در این بخش هزینه شده است؟

انتقاد دستگاه های نظارتی به تخصیص اعتبار سازمان ها در بخش پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رئیس دانشگاه تهران در اختتامیه جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی با اشاره به اینکه صنعتگران و دانشگاهیان زمانی که بحث  ارتباط صنعت و دانشگاه می شود دو طرف را مقصر می دانند، گفت: دانشگاهیان می گویند، صنعتگران ما را تحویل نمی گیرند و صنعتگران می گویند، شما تنها مقاله تولید می کنید و علمتان کاربردی نیست، اما واقعیت چیز دیگری است و این مسئله ناشی از ضعف اقتصاد ملی است، زیرا زمانی ایجاد کارخانه‌های ذوب‌آهن به عنوان شاخص صنعتی شدن در دنیا مطرح بود، ایران صاحب کارخانه ذوب آهن بود. حال امروز باید بررسی شود چرا در دوره قبل از انقلاب ایران تولیدکننده تلویزیون و یخچال و خودرو بوده و حتی به منطقه صادرات می کرد و امروز به یک واردکننده محصولات تبدیل شده وخودروهای با فناوری 30 سال گذشته را در اختیار مردم قرار می‌دهند و بازار خودرو را خاورمیانه از دست داده است؟

محمود نیلی‌احمدآبادی امروز با بیان اینکه  دانشگاه تهران در تلاش است که اکوسیستم کارآفرینی و کسب و کار را ایجاد کند، تا دانش‌آموختگان به جای استخدام قابلیت کارآفرینی داشته باشند گفت: در تمام دنیا این تئوی وجود دارد که صنعت از یک سو باید قابلییت بین المللی شدن داشته باشد و از سوی دیگر باید با دانشگاه ها در ارتباط باشد. این رویکرد به تازگی در دانشگاه تهران دنبال شده و حتی برای نخستین بار پارک علم و فناوری راه اندازی کرده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ایده‌پردازی در حوزه صنایع معدنی، گفت: در برگزاری این رویداد و همکاری سازمان ایمیدرو با دانشگاه‌ها کسی از این سازمان علت آن را جویا نشده و از سوی دیگر به دانشگاه‌ها هم خرده گرفته نمی‌شود که چرا با بخش‌های صنعتی همکاری ندارند. البته ممکن است دستگاه های نظارتی در زمان تخصیص اعتبارات به بخش های پژوهشی بگویند چرا این هزینه صرف شده است و به نوعی انتقاد می کنند.

نیلی‌احمدآبادی با انتقاد از وضعیت کنونی بازار ایران با بیان اینکه زمانی که می‌توان با خرید و فروش ارز و سکه درآمدی کسب کرد، چرا باید کشور به سمت صنعت حرکت کند، اظهار کرد: این در حالی است که اگر قوانین و دستورالعمل‌ها و مسائل اقتصادی و مالی در جهت توسعه فناوری باشد و از آن پشتیبانی شود، بخش صنعت نیز فعال خواهد شد. از این رو همکاری ایمیدرو با دانشگاه تهران می‌تواند به عنوان یک الگو مطرح شود.

وی با تاکید بر اینکه امروزه ما مسئولیت ملی مهمی را بر عهده داریم، تاکید کرد: اتفاقات امروز در حوزه اقتصادی ناشی از اشتباهات ما در گذشته است، وقتی فردی در ان سوی دنیا عربده‌کشی می‌کند و اقتصاد ما به هم می‌ریزد، این مسئله نشانه کم کاری‌های ماست.

رئیس دانشگاه تهران پیاده‌سازی شیوه اعطای وام به کارآفرینان را بسیار خطرناک خواند و گفت: ما در کشور دو بار تجربه راه‌اندازی بنگاه‌های زودبازده داشتیم که در این زمینه موفق نبوده ایم و ما باید با پند گرفتن از گذشته اقدام کنیم. در حال حاضر یک دانشجو هیچگونه سرمایه ای مالی ندارد از این رو چگونه می تواند اقساط تسهیلات را پرداخت کند؟

وی راه‌اندازی صندوق پژوهش و نوآوری را از دیگر اقدامات این دانشگاه عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن، VC دانشگاه تهران در بورس ارائه شده و ما می‌خواهیم از ظرفیت VC برای فعالیت‌های کارآفرینی بهره ببریم به همین دلیل از همین جا اعلام آمادگی می کنیم 30 درصد سهام دانشگاه را نیز واگذار کنیم، اما انتظار داریم مسئولان از آن حمایت کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه