English

پرتاب لیزر ستارگان برای اولین بار دیده شد

محققان آژانس هوایی (ESA) به تازگی دریافته اند که ستاره ها پیش از خاموشی خود اشعه لیزری قوی به محیط پرتاب می کنند.

پرتاب لیزر ستارگان برای اولین بار دیده شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از ایندیپندنت، اخیرا دانشمندان آژانس فضایی اروپا (ESA) در مرکز ستاره شناسی «هرشل» دو اشعه لیزر را مشاهده کرده اند که از دو ستاره منتشر شده است.

این پدیده بسیار نادر مربوط به مرگ ستاره است. جالب آنکه دانشمندان برای نخستین بار متوجه شده اند ستارگان قبل از مرگ اشعه های قدرتمند لیزر منتشر می کنند.

این اشعه های لیزر از سحابی Ant(مورچه) منتشر شده است. این سحابی نام خود را به دلیل ظاهر دو قسمتی خود دریافت کرده که شبیه سر و بدن یک مورچه است. به هرحال این منظومه که در جنوب صورت فلکی Norm قرار گرفته، از زمین حدود ۳تا ۶ هزار سال نوری فاصله دارد. منظومه مذکور Menzel۳ نام دارد.

ستاره هایی با حجم متوسط مانند خورشید هنگام نزدیک شدن مرگشان، به ستاره هایی متراکم، سفید و کوتوله تبدیل می شوند. در این وضعیت لایه بیرونی گاز و غبار آنها در فضا پراکنده می شود. این پدیده در سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.

اکنون دانشمندان متوجه شده اند فرایند مذکور بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. زیرا همزمان با مرگ ستاره، اشعه های لیزر قدرتمندی پراکنده می شود.

ستارگان

ایزابل آلمن مولف این تحقیق می گوید:هنگامیکه ما Menzel۳ را رصد کردیم، شاهد ساختاری بسیار ظریف بودیم که از گاز یونیزه تشکیل شده است. اما نمی توانیم شی که در مرکز آن وجود دارد واین الگو را به وجود می آورد، رصد کنیم. با توجه به حساسیت و طول موج رصد خانه هرشل ما توانستیم نوعی نادری از انتشار لیزر به نام «انتشار لیزر خطی هیدروژن» را رصد کنیم. این پدیده راهی برای آشکار کردن ساختار سحابی و شرایط فیزیکی  آن را فراهم کرد.

به طور معمول محدوده اطراف ستاره خالی و مرده است زیرا مواد پرتاب شده به فضا و گاز باقیمانده به سمت ستاره برمی گردد. اما در خصوص ستاره موجود در سحابی Ant، ستاره ای دیگر این حجم گاز را دریافت کرده و پرتاب می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر