English

کشف دنیای مخفی بستر اقیانوس‌های قطبی

اقیانوس‌شناسان بر این باورند که اطلاعات انسان درباره سطح مریخ بسیار بیشتر از اطلاعاتی است که درباره بستر اقیانوسی زمین در اختیار دارند.

کشف دنیای مخفی بستر اقیانوس‌های قطبی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از لایو ساینس، در زیر آب‌های یخ‌زده‌ای که قطب‌های زمین را احاطه کرده، دنیایی مخفی از چشم‌اندازهای مهیج وجود دارد. دره‌های قدیمی، دهانه‌های آتش‌فشانی، تپه‌ها و زمین‌های باز این منطقه دست‌نخورده و بکر را احاطه کرده‌اند.

گروهی از محققان اطلس جدیدی گردآوری کرده‌اند که این تشکیلات را به خوبی نشان می‌دهد. این محققان تصاویری از این مجموعه را در مجمع سالانه زمین‌شناسان اروپا که چندی پیش در وین برگزار شد، نمایش داده‌اند. این تصاویر حاوی آثاری است که نشان می‌دهد یخچال‌های قدیمی و ورقه‌های یخی چگونه در زیر بستر دریا به جای مانده‌اند. 

به طور کلی 250 دانشمند از 20 کشور جهان در تهیه این اطلس جدید با هم مشارکت داشته‌اند. بیشتر تصاویر سه‌بعدی که از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردارند با روش‌های آکوستیک همچون سونار چندپرتویی به دست آمده‌اند. در این روش سنسورهایی بر روی کشتی‌های تحقیقاتی قرار می‌گیرد که سیگنال‌های صوتی را به کف دریا می‌فرستد و پاسخ‌هایی که به سمت کشتی بازمی‌گردد را دریافت و ثبت می‌کند.  

محققانی که بر روی بستر دریا مطالعه می‌کنند تنها می‌توانند از مناطقی تصویربرداری کنند که امکان نزدیک شدن به آن‌ها با کمک کشتی‌های تحقیقاتی وجود داشته باشد. بنابراین هنوز نقاط خالی در توپوگرافی از زیر دریاهای نواحی قطبی وجود دارد که ما هنوز نتوانسته‌ایم اطلاعاتی درباره آن‌ها به دست آوریم. کل ناحیه‌ای که در این اطلس ثبت شده به وسعت بریتانیاست. بیش از 95 درصد از انواع تشکیلات زمینی که می‌توان در بستر دریا یافت در این مجموعه جدید به چشم می‌خورد.

این تشکیلات شامل یک سری پدیده‌های جغرافیایی است؛ از برآمدگی‌هایی که به خاطر حرکت سریع یخچال‌ها تنها یک بار در معرض هوا قرار گرفته‌اند و همان‌جا باقی مانده‌اند تا شیارهای مواجی که به خاطر حرکت توده‌های یخ شناور بسیار بزرگ ایجاد شده‌اند. مطالعه این تشکیلات می‌تواند به محققان کمک کند اقلیم و محیط‌زیست گذشته زمین را بازسازی کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر