English

بخش خصوصی باید پول خرج کند

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات(ICT) گفت: پول‎های بلاعوض و غیر هوشمند، کشور را دچار آسیب کرده و این پول‎ها مسئله دوپینگ است که هیچ ورزشی را پیشرفت نمی‌دهد.

بخش خصوصی باید پول خرج کند

به گزارش خبرگزاری موج از شهرستان ساری، امیرحسین ردایی جمعه‌شب در نشست با نخبگان، فناوران و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه it و ict مازندران که در ساختمان مرکزی پارک علم و فناوری این استان برگزار شد، اظهار کرد: صحبت‌های زیادی درباره این بخش را بارها شنیدم و گفتیم اما عارضه‌یابی و به‌طور دقیق و عمیق بررسی نکردیم.

وی با بیان اینکه در دنیا تئوری‌های زیادی مربوط به مداخله دولت درباره اقتصاد دانش‎بنیان وجود دارد، افزود: دست‌کم هشت مکتب اقتصادی هستند که هر کدام بایدها و نبایدهای مداخلات دولت در بخش خصوصی را بررسی می‌کنند، اما در ایران هنوز به حد مناسبی از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در بخش فناوری نرسیده‌ایم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وجود چهار مرکز it در کشور گفت: با راه‌اندازی این مراکز، ۶۴۰ میلیارد تومان از درآمد شرکت زیرساخت کم شد اما می‌توان پیش‎بینی کرد که هر چند هزینه استفاده از فناوری کمتر می‎شود اما گردش اطلاعات بیشتر شده و در آینده می‎تواند هزینه‎کرد خود را با خدمات بهتر به‎دست آورد.

ردایی با اعلام اینکه ۵۷ هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور کشیده شده و ۳۵ میلیون کاربر پهنای باند بالا داریم، بیان کرد: باید از این ظرفیت‎ها به‎خوبی استفاده شود؛ اما اکنون در شاخص‎های قیمت دسترسی، زیرساخت، مالکیت نرم‎افزار و فضای کسب و کار شرایط مناسبی نداریم.

* فضای ضعیف در کسب و کار کشور وجود دارد

وی تصریح کرد: زیرساخت‎های متوسط، رعایت نشدن مالکیت فکری، امتیاز پایین در ریسک‎پذیری و فضای ضعیف در کسب و کار وجود دارد و این شرایط باید به‌تدریج اصلاح شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: آیین‎نامه شرکت تولید اپلیکیشن‎های تلفن همراه که براساس آن افراد حقیقی می‎توانند درخواست داده و تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان از طرح‎های توجیهی تسهیلات دریافت کنند را ابلاغ کردیم اما شاید ۲۰ تا ۳۰ درخواست داده شده و در بحثشتاب‎دهنده‎های استانی نیز تا ۲۰۰ میلیون تومان اعم از تجهیزات و زیرساخت‌ها تسهیلات داده می‎شود اما در این زمینه نیز هنوز یک استان به‎طور جدی وارد عمل نشده است.

این مسوول با بیان اینکه با تزریق پول‎های بلاعوض مخالف بوده و معتقدیم که بخش خصوصی باید خود پای کار آمده و پول خرج کند، گفت: پول‎های بلاعوض و غیر هوشمند کشور را دچار آسیب کرده و این پول‎ها مسئله دوپینگ است که هیچ ورزشی را پیشرفت نمی‌دهد.

ردایی ادامه داد: باید با ایده جدید از ظرفیت پارک‎های علم و فناوری و مراکز رشد استفاده شود؛ اقتصادی فکر شده و تحلیل بازار داشته باشیم، تکنولوژی بومی باید قابل رقابت با کشورهای مدعی باشد.

وی در پایان گفت: قیمت اینترنت در دنیا به سمت صفر می‌رود اما خدمات در این مسیر افزایش پیدا می‌کند، لذا اکنون سرمایه‎گذاری‎ها باید در همین زمینه طراحی و اجرا شود.

* چهار مرکز رشد در مازندران فعالیت دارند

رئیس پارک علم و فناوری مازندران نیز در این نشست با اشاره به اینکه چهار مرکز رشد با ۱۰۰ شرکت و ۲۵۰ مرکز رشد در ۱۰ یا ۱۲ دانشگاه این استان داریم، اظهار کرد: ظرفیت دانشگاهی خوبی در این بخش داریم اما فضای کسب و کار باید توانمندسازی شود.

علی معتمدزادگان ادامه داد: مازندران به دلیل شرایط زیست‎محیطی اولویت خود را به صنایع پاک داده و اصلاً روی همین صنایع متمرکز شده است.

وی در پایان گفت: زیرساخت‌های خوبی در پارک علم و فناوری مازندران وجود دارد و طرح‎های توجیهی نیز حمایت می‎شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر