English

کنترل اینترنت آمریکا به یک مجموعه غیر دولتی سپرده شد

دولت اوباما روز گذشته از انتقال رسمی کنترل و مدیریت اینترنت به یک مجموعه غیرانتفاعی با سهامداران متعدد خبر داد، امری که به احتمال زیاد با واکنش تند برخی اعضای کنگره مواجه شود.

کنترل اینترنت آمریکا به یک مجموعه غیر دولتی سپرده شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وال استریت، کاخ سفید و بسیاری از مجموعه های مهم فعال در حوزه فناوری در آمریکا از مدتها پیش در حال برنامه ریزی در این زمینه بوده اند تا از شدت انتقادها بر علیه دولت ایالات متحده به علت کنترل انحصاری اینترنت بکاهند.

منتقدان این انتقال معتقد بودند کنترل اینترنت توسط مجموعه های مختلف فعال در قالب سازمان آیکان باعثکاهش کیفیت دسترسی به اینترنت خواهد شد. اما حامیان این ایده می گویند آیکان به خوبی می تواند زیرساخت های فنی و از جمله دی ان اس ها و اسامی دامنه را مدیریت کند و این کار هیچ تاثیرمنفی بر نحوه استفاده کاربران از اینترنت نخواهد گذاشت.

کاهش کنترل آمریکا بر اینترنت به طور قطع با انتقاد گسترده جمهوری خواهان مواجه خواهد شد که می گویند این کار امنیت ملی آمریکا را به خطر می اندازد. سناتور تد کروز جمهوری خواه و مایک لی به همراه شین دافی دیگر سناتورهای جمهوری خواه با ارسال نامه ای برای دولت اوباما از واگذاری برنامه ریزی شده کنترل اینترنت به آیکان انتقاد کردند.

کنگره آمریکا در ماه های اخیر تلاش کرد با تحمیل محدودیت های بودجه ای به دولت جلوی اجرای این تصمیم را بگیرد، اما این محدودیت ها در ۳۰ سپتامبر به پایان می رسد و قانون گذاران جمهوری خواه از توان کمی بر محدود کردن دولت دموکرات آمریکا برخوردار خواهند بود.

با این حال جمهوری خواهان تندرو می گویند موضوع را در قالب طرح شکایت های خصوصی در دستگاه قضایی این کشور پیگیری خواهند کرد و کنترل اسامی دامنه اینترنتی باید در اختیار دولت امریکا باقی بماند و نمی توان آن را بدون جلب مجوز کنگره خصوصی کرد و به سازمانی غیردولتی با اعضای فراوان مانند آیکان سپرد.

کارشناسان می گویند علیرغم این درگیری های لفظی عملی شدن موضوع در آینده تاثیر خاصی بر کاربران اینترنت نخواهد گذاشت. اگر چه این تغییرات به سیاست گذاری های نوینی خواهد انجامید، اما در عمل تحولی در زمان استفاده از اینترنت اتفاق نمی افتد. البته ممکن است برخی قوانین مربوط به کپی رایت شاهد تغییرات اساسی باشد.

دولت اوباما اولین بار در مارس سال ۲۰۱۴ از قصد خود برای کاهش کنترل اینترنت خبر داد و اعلام کرد قصد دارد کنترل اسامی دامنه را به سازمان آیکان واگذار کند. اما فرایند اجرایی این کار که به معنای خصوصی سازی بیشتر اینترنت است دو سال به طول انجامید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر