English

تبدیل وکالت به کالایی لوکس!

تبدیل وکالت به کالایی لوکس!

‌به گزارش خبرگزاری موج، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۱ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی ماده ۱ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و تبصره‌های آن را تصویب کردند.

در همین راستا علی خضریان نماینده مجلس شورای اسلامی در توییتر نوشت: محدود کردن غیرمنطقی فرایند صدور مجوز ‎وکالت از سوی جریان ذینفع موجب شده تا در ‎ایران تنها ۹۰ وکیل به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر وجود داشته باشد؛ نتیجه این امر تبدیل وکالت به کالایی لوکس است که تنها ۵ درصد از مردمی که پرونده قضایی دارند از آن استفاده می‌کنند. مجلس در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار به دنبال حذف ظرفیت‌گذاری عددی برای پذیرش تعداد وکلا و جایگزینی ‎صلاحیت علمی است؛ تا به جای اینکه ذی‌نفعان تعیین کنند چه تعدادی ‎وکیل پذیرفته شوند، سطح علمی متقاضیان تعداد پذیرفته شدگان را تعیین کند. صلاحیت علمی بر اساس طرح ‎تسهیل صدور مجوزها به صورت شناور در نظر گرفته شده تا هر کسی ۷۰ درصد میانگین ۱ درصد برتر آزمون را کسب کند، بتواند وکیل شود.

با این شیوه دیگر ذی‌نفعان نمی‌توانند با طراحی آزمون‌هایی غیر استاندارد از ورود متقاضیان با سواد به حرفه وکالت جلوگیری کنند. ‌برخی نگرانند که تعیین ‎معیار شناور موجب کاهش سطح علمی ‎آزمون وکالت شود. در حالی که مدل‌سازی‌ها نشان می‌دهد با این شیوه به دلیل گستردگی و فشردگی رقابت در میان داوطلبان، امکان افت کیفی پذیرفته‌شدگان وجود ندارد و داوطلبانی با نمره تراز بالاتر از ۵۰ درصد پذیرفته خواهند شد. ‌امید است با جایگزین کردن معیار شناور به جای ظرفیت گذاری عددی، ‎انحصار در حوزه وکالت رفع شود و طعم شیرین افزایش کیفیت و کاهش هزینه ‎خدمات حقوقی کام ‎مردم و همچنین فارغ‌التحصیلان رشته حقوق را شیرین کند.  

 

توییت علی خضریان در مورد محدود کردن فرآیند صدور مجوز وکالت

 

*انتشار نقطه نظرات کاربران شبکه‌های اجتماعی ، به معنای تأیید محتوای آن‌ها نیست و این مطالب صرفا به جهت آگاهی مخاطبان خبرگزاری موج از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر