English

نبود مدیریت واحد در مرزها و پایانه‌ها مشکل صادرات به عراق است

رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: اساسی‌ترین مشکل صادرکنندگان نبود مدیریت واحد در مرزها و پایانه‌ها است که این مساله معضلات فراوانی برای صادرات به کشور عراق به وجود می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری موج، شهلا عموری در نشست مدیران استان‌های هم‌مرز با کشور عراق که امروز، ۳۱ تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده در خصوص مشکلات صادرات غیرنفتی به کشور عراق نشان می‌دهد که نبود مدیریت واحد در مرزها و پایانه‌ها و قوانین متغیر کشور عراق در این مرزها باعثبروز مشکلات فراوانی در صادرات به این کشور شده است.

وی افزود: یکسان نبودن تعرفه‌ها در مرزهای دو کشور و عدم ارتباط مستقیم بین دستگاه‌های تأثیرگذار از دیگر مشکلات صادرات محصولات غیرنفتی به کشور عراق محسوب می‌شود.

عموری تصریح کرد: منسجم نبودن سیستم بانکی که بتواند به صورت شفاف و مطابق قوانین و نظام بین‌المللی بانکی عمل کند، باعثشده است که بازرگانان و تجار ایرانی برای صادرات به این کشور دچار سردرگمی و مشکلات فراوانی بشوند.

وی ادامه داد: اجرایی نشدن قانون حمل یکسره کالا از مبدأ به مقصد و عدم تردد خودروهای عراقی در کشور ایران نیز از دیگر مشکلات صادراتی میان ایران و عراق است که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

عموری عنوان کرد: گمرکات مرزی ایران به سیستم‌های الکترونیکی مجهز نیست و این مساله باعثمی‌شود صادارت به کندی پیش رود و بازرگانان را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین نبود پایانه‌های صادراتی در بخش‌ آبزیان و مصالح ساختمانی نیز از دیگر مشکلات است.

وی گفت: تصمیم‌گیری‌های یکجانبه کشور عراق برای بستن مرزها و بدون هماهنگی با کشور ایران باعثمی‌شود تا تجار و بازرگان در مرزها دچار سردرگمی شوند و زیان‌های فراوانی را در این خصوص متحمل شوند.

عموری خاطرنشان کرد: عدم حمایت ویژه سازمان توسعه تجارت ایران از صادرکنندگان در بحثپرداخت جوایز و مشوق‌ها برای صادرات نیز از مشکلاتی است که باید به آن رسیدگی شود تا شاهد افزایش صادرات از مرزهای ایران به کشورهای مختلف باشیم.

لزوم برگزاری جلسات با عراقی‌ها برای رسیدگی به مشکلات صادرات

همچنین در ادامه این نشست حسن انتظار، رئیس اتاق بازرگانی ارومیه عنوان کرد: استانداران استان‌های هم‌مرز با کشور عراق باید یک جلسه مشترک برگزار کنند و در آن به مشکلات صادرات به عراق رسیدگی کنند. سپس این جلسه را به کشور عراق نیز بسط دهند تا با همکاری مسئولین هر دو کشور شاهد ارتقای روابط اقتصادی و توسعه صادرات باشیم.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق رقم نخورد، به نتیجه‌ای دست نخواهیم یافت زیرا کشور عراق به صورت یکطرفه تصمیماتی اتخاذ می‌کند که این تصمیمات مشکلات فراوانی را در مرزها برای تجار به وجود می‌آورد.

انتظار خاطرنشان کرد: فقدان شرکت‌های بیمه‌ای و قوانین مناسب و یکسان نبودن عوارض صادراتی از مواردی هستند که اگر به آن‌ها توجه نشود به هیچ نتیجه‌ای در خصوص حل مشکلات صادرات به کشور عراق دست پیدا نمی‌کنیم.

در کشور هیچ استراتژی برای صادرات وجود ندارد

در ادامه نیز سید کمال حسینی، رئیس اتاق بازرگانی سنندج اظهار کرد: مشکل اقتصاد و صادرات ایران یک مشکل ریشه‌ای است که به اقتصاد وابسته به نفت کشور بازمی‌گردد.

وی افزود: عدم توجه به زیرساخت‌ها و چشم‌اندازهایی که به صادرات غیرنفتی کمک می‌کند باعثشده است تا اکنون با چالش‌های فراوانی در این زمینه مواجه شویم اما باید برای حل این چالش‌ها تلاش کنیم.

حسینی تصریح کرد: باید یک تیم تخصصی با هدف معرفی کالای ایرانی و شناسایی بازارهای هدف تشکیل شود و در کشورهای صادراتی مانند عراق به رایزنی بپردازیم تا شاهد توسعه صادرات در مرزهای کشور باشیم.

وی با اشاره به این نکته که هیچ استراتژی برای صادرات در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به علت آنکه در گذشته هدف ما صادرات محصولات غیرنفتی نبوده است، با مشکلات فراوانی در این زمینه مواجه هستیم که باید هر استان بخصوص استان‌های مرزی با هم‌پوشانی یکدیگر به جذب بازارهای هدف صادراتی بپردازند و سهمی از آن بازارها را برای صادرات محصولات غیرنفتی به خود اختصاص دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه