English

جشنواره ملی تئاتر اهواز بدون حضور میزبان!؟

جشنواره ملی تئاتر اهواز درحالی برگزار شد که هیچ کدام از شرکت کنندگان گروه های تئاتر اهواز، در آن حضور نداشتند.

جشنواره ملی تئاتر اهواز بدون حضور میزبان!؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج خوزستان، در نخستین جشنواره ملی تئاتر اهواز که با ۲۳ نمایش از سراسر کشور و با موضوع «نفت» در تالار امام رضا شهرک نفت و تالار آفتاب اهواز به روی صحنه رفت شب گذشته به کار خود پایان داد.

ضعف کیفی اجراهای جشنواره

با آنکه به گفته برگزارکنندگان جشنواره، ۲۳ نمایش حاضر از میان ۲۰۰ نمایش دریافتی، توسط هیئت بازبینی برگزیده شده‌اند اما به باور اغلب هنرمندان و تماشاگران، پایین بودن سطح کیفی نمایش‌ها، موجب شد تا این جشنواره ملی به سطح جشنواره‌ای استانی تنزل یابد و انتقادات بسیاری را به آن وارد کند.

ضعف کیفی نمایش‌ها تا حدی بود که صدای رئیس انجمن هنرهای نمایش‌های خوزستان را نیز درآورد و وی در این رابطه، اظهار می‌کند: نه تنها من، بلکه به ضرس قاطع هنرمندان دیگری نیز که نمایش‌ها را دیدند، از بار کیفی نمایش‌ها رضایت نداشتند.

جشنواره ملی تئاتر اهواز

محمد یاقوت پور با بیان اینکه باید دقت بیشتری در گزینش آثار انجام می‌شد، افزود: این نمایش‌ها در شأن یک جشنواره ملی نیست؛  وقتی کیفیت نمایش‌ها پایین است چه اصراری برای شرکت ۲۳ اثر وجود دارد؟

وی معتقد است: مدیران کلان استان باید به تئاتر به عنوان یک هنر دغدغه‌مند و فاخر توجه ویژه‌تری داشته باشند و آنها نیز با حمایت‌های خود برای تولید و به صحنه بردن نمایش‌های فاخر تلاش کنند.

سالن‌های غیراستاندارد و کمبود شدید زیرساخت‌ها

با آنکه اداره کل ارشاد خوزستان برای برگزاری جشنواره ملی تئاتر اهواز، از تکمیل زیرساخت‌ها و احداث چند پلاتو استاندارد جدید سخن به زبان می‌آوردند اما این مسئله محقق نشد و سالن‌های غیر استاندارد بر تنزل کیفی نمایش‌ها و بی‌نظمی جشنواره افزود.

این مسئله موجب شد تا شهروندان بسیاری به علت تکمیل شدن ظرفیت کم سالن‌ها، به آنها اجازه ورود داده نشود و به خانه بازگردند.

همچنین دکور نمایش‌ها شاخصه‌های ویژه خود را دارند، اما به علت محدودیت مکان، جابه‌جایی و قدرت مانور بازیگران تحت تأثیر قرار گرفت.

جشنواره تئاتر اهواز بدون هنرمندان اهوازی!

یکی از ضروری‌ترین و بدیهی‌ترین مسائل در هر جشنواره‌ای، حضور پررنگ گروه‌های نمایش بومی آن منطقه در آن است اما در اهواز همه چیز متفاوت است.

با آنکه پیش از آغاز این جشنواره، یکی از اهداف اصلی آن معرفی ظرفیت‌های هنر اهواز و ارتقای سطح هنرمندان اهوازی عنوان شده بود اما در کمال تعجب از شهر میزبان گروهی حضور نداشت که پرسش بزرگی را در ذهن هنرمندان و تماشاگران ایجاد کرد.

البته برگزار کنندگان جشنواره، برای پوشاندن این مسئله، یکی از نمایش‌های خوب و موفق کارگردان و هنرمندان مسجد سلیمانی را از شهر اهواز معرفی کردند، در حالی که حتی نام نمایش آنها نیز «مسجد سلیمان» نام داشت!

جشنواره ملی تئاتر اهواز

دبیران جشنواره در پاسخ به این مسئله، انتخاب آثار را به هیئت بازبینی مربوط می‌دانند و معتقد هستند که راهیابی نمایش‌ها به جشنواره کاملا رقابتی است!

اما این خود عذر بدتر از گناه است؛ چرا که اگر هنرمندان خوزستانی و اهوازی قادر به راهیابی به جشنواره نیستند، نشان‌دهنده ضعف مدیران مربوطه در حمایت و تقویت آن‌ها است.

بی‌توجهی به هنرمندان خوزستانی

علی اصغر شادروان کارگردان خوزستانی سینما و تئاتر با انتقاد از بی‌حرمتی و بی توجهی مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر خوزستان، اظهار کرد: گروه‌های نمایش خوبی در اهواز وجود دارد اما غایبان بزرگ این جشنواره بودند. حداقل دو یا سه نمایش از اهواز لازم بود در جشنواره شرکت می‌کردند.

وی ادامه داد: علاوه بر گروه‌های نمایشی، از پیشکسوتان خوزستانی نیز نه به عنوان داور و نه مهمان دعوت نشد.

این کارگردان برجسته خوزستانی می‌گوید: در هر جشنواره و رخداد هنری و ورزشی مانند جام‌جهانی، حضور پررنگ میزبان به چشم‌ می خورد اما متاسفانه تئاتر اهواز مورد بی‌توجهی قرار گرفته و نمونه بارز آن، جشنواره اخیر است.

محمد یاقوت پور نیز در این رابطه با تأکید بر اینکه باید اهتمام و ارزش بیشتری برای هنرمندان خوزستانی قائل شد، گفت: باید به چشم‌انداز جشنواره آینده نگاه کرد و کم و کاستی‌های آن را رفع کرد؛ اگر مبالغ کلانی هزینه این جشنواره شود، بهتر است به غنای تئاتر اهواز و خوزستان بیفزاید. به این منظور می‌توان از گروه‌های کمتری از استان‌های دیگر دعوت کرد و امکان شرکت هنرمندان خوزستانی بیشتری را فراهم کنیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، تصریح کرد: برای مهمان ارزش زیادی قائلیم اما باید با این همه هزینه‌ای که می‌شود، به هنرمندان خوزستان نیز بها داد.

دغدغه مردم خوزستان یا دغدغه نفتی‌ها!

بودجه هنگفت برگزاری این جشنواره عمدتاً از وزارت نفت بود و «نفت» به عنوان موضوع جشنواره، در تئاتر نیز ثابت کرد که چندان توجهی به صاحبان واقعی خود در خوزستان ندارد.

با آنکه مکرراً یکی از مهم‌ترین اهداف جشنواره ملی تئاتر اهواز، معرفی ظرفیت‌ها، دغدغه‌ها، مسائل و مشکلات خوزستان عنوان می‌شد، اما این مسئله عملاً تحقق نیافت و اغلب، دغدغه‌ها و مشکلات ناشی از دوری راه کارکنان غیر بومی صنعت نفت یا موضوعات غیر مربوط دیگر در نمایش‌ها مطرح شد.

هرچند که در یکی از نمایش‌ها که به مشکلات دوری راه کارکنان نفت می‌پرداخت، تهمت ناجوانمردانه‌ای نیز به همسران شریف این عرصه زده شد.

بی‌نظمی جشنواره!

بی‌نظمی در اجرای نمایش‌ها نیز از مسائل قابل توجه جشنواره تئاتر اهواز بود که شکایت و نارضایتی هنرمندان و تماشاگران را در پس داشت.

جابه‌جایی نمایش‌ها، تغییر تالار اجرا و تأخیر در اجرای نمایش‌ها به ویژه در سانس‌های شب از جمله بی‌نظمی‌های اتفاق افتاده در طول جشنواره بود که در شب آخر اجراها به اوج خود رسید.

یکی از هنرمندان تهرانی حاضر در جشنواره تئاتر اهواز گفت: برخی از نمایش‌ها گاه تا ۴ صبح نیز به علت تأخیر در آغاز اجرا، به طول می‌انجامید. بسیاری از شهروندان و هنرمندان به‌همین علت، گاهی از تماشای نمایش‌ها منصرف می‌شدند و به خانه بازمی‌گشتند.

اما دبیر نخستین جشنواره ملی تئاتر اهواز که به عنوان سخنران این مراسم گفت: طراحی این جشنواره بر اساس ظرفیت سنجی‌هایی که توسط مجموعه‌ای از پیشکسوتان صورت گرفت، انجام شد.

ناصر چنانی گفت: اهمیت نخستین جشنواره ملی تئاتر اهواز تحت عنوان آن چه که باید در استان خوزستان به شکل فعالیت‌های فرهنگی و هنری به همه مردم استان هدیه داده می‌شد شکل گرفت.

اختتامیه جشنواره

اختتامیه جشنواره ملی تئاتر اهواز نیز یکشنبه ۷ مردادماه برگزار شد و بی‌نظمی در برنامه‌ها و معرفی برگزیدگان، ازدحام سالن و موارد متعدد دیگر به باور بسیاری از هنرمندان آبروریزی تمام عیار برای خوزستان بود و به هیچ وجه درخور شأن اهواز و یک جشنواره ملی نبود.

عدم اجازه ورود به برخی از خبرنگاران به علت  ازدحام سالن محل اجرای اختتامیه نیز موجب ناراحتی آنها شد و خبرنگاران را از حضور در اختتامیه منصرف کرد.

دومین جشنواره ملی تئاتر اهواز به گفته مسؤولان با موضوع «آب» خواهد بود که لازم است همچون نخستین جشنواره، تنها به اطلاع‌رسانی و تبلیغات گسترده اکتفا نشود.

جشنواره ملی تئاتر اهواز

همچنین باید برای دومین جشنواره برنامه‌ریزی‌های بهتری برای آن انجام و به هنرمندان خوزستانی و به‌ویژه اهوازی توجه‌ بیشتری شود و هنرمندان دغدغه‌مند اجازه به صحنه کشیدن مشکلاتی نظیر سدسازی‌های بی‌رویه و انتقال آب به استان‌های مرکزی را داشته باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی