English

قرآن «بایسنغر» در بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن تهران رونمایی می‌شود

همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام، قرآن نفیس «بایسنغر» برای نخستین‌بار در ابعاد ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر توسط آستان قدس رضوی در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری موج از مشهد، قرآن بایسنغر بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان است که بر روی کاغذ خانبالغ به ابعاد ۲۱۰ در ۱۴۰ سانتی‌متر و داخل جدول ۱۶۳ در ۹۶ سانتی‌متری نگارش یافته است. در هر صفحه از این قرآن نفیس، هفت سطر وجود دارد که به صورت پشت و رو نوشته شده و بسیاری از متخصصان امر آن را از عجایب خطوط عالم دانسته‌اند.
بی‌شک این اثر نفیس یکی از شاهکارهای هنری دوره تیموری است. اکنون بیشترین اوراق این قرآن نفیس در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و بقیه اوراق آن نیز در کلکسیون‌های شخصی و موزه‌‌‌‌های کشورهای ایتالیا، دانمارک، انگلیس، آمریکا و … پراکنده است. «بایسنغر» مشهور به بایسنغر میرزا، فرزند شاهرخ نوه تیمور، از خوشنویسان و استادان برجسته خط ثلثو خط محقق(نزدیک‌ترین خط به کوفى ساده) است. وی مؤسس و بانى زیباترین کتاب‌نویسى در ایران بوده و خطوط زیبای کتیبه مسجد گوهرشاد به خط ثلثاو در سن ۲۰ سالگی به رشته تحریر درآمده و سپس بر کاشی انتقال یافته ‌است. حاصل کار به رنگ سفید بر زمینه سرمه‌ای مات نوشته شده، که آیاتی از قرآن است و با خط کوفی تزیین یافته‌ است. این آثار را هنوز هم بر کاشی‌های درخشان ایوان جنوبی مسجد گوهرشاد(کتیبه‌های ایوان مقصوره) می‌توان مشاهده کرد. بایسنغر در سن ۳۷ سالگی در سال ۸۳۷ قمری درگذشت و در مسجد گوهرشاد مشهد، مسجدی که گوهرشاد آغا، مادرش ساخته بود، به خاک سپرده شد. خاطرنشان می‌شود؛ قرآن بایسنغر برای نخستین‌ بار در ابعاد ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر توسط آستان قدس رضوی چاپ شد. این قرآن همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن تهران رونمایی و در معرض بازدید عموم قرار داده می‌شود.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه