English

متن کامل گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره‌ اجرای قطعنامه ۲۲۳۱

گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره‌ اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید روز دوشنبه در اختیار شورای امنیت قرار گرفت.

متن کامل گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره‌ اجرای قطعنامه ۲۲۳۱

به گزارش خبرگزاری موج، متن کامل گزارش دبیرکل درباره‌ اجرای قطعنامه ۲۲۳۱(سال ۲۰۱۵) شورای امنیت به شرح زیر است:

۱ - مقدمه

  1. در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵، تلاش‌های دیپلماتیک چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه بریتانیا و ایالات متحده و اتحادیه اروپا به همراه جمهوری اسلامی ایران به توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک انجامید. در ۲۰ ژوئیه شورای امنیت قطعنامه ۲۲۳۱(سال ۲۰۱۵) تصویب کرد که در آن این شورا برجام را تایید کرد و از همه کشورهای عضو سازمان‌های منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی درخواست کرد تا از اجرای آن حمایت کنند. در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵، تاریخ تصویب این توافق‌نامه(روز تصویب)، برجام اجرایی شد و طرف‌ها شروع به برداشتن گام‌هایی برای اجرای تعهداتشان کردند.
  2. در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶، بلافاصله پس از این‌که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش تایید این‌که جمهوری اسلامی ایران اقدامات مد نظر در پاراگراف‌های ۱۵٫۱ تا ۱۵٫۱۱ ضمیمه ۵ برنامه جامع اقدام مشترک را انجام داده است را به شورای حکام آژانس یبن‌المللی انرژی اتمی و هم‌زمان در شورای امنیت ارائه کرد، من از موفقیت رسیدن به روز اجرای برجام(روز اجرا) استقبال کردم؛ نقطه عطف مهمی که تلاش‌های از روی حسن نیت همه طرف‌های این توافق را منعکس کرد.
  3. در همان روز هماهنگ با پاراگراف ۷ قطعنامه ۲۲۳۱(سال ۲۰۱۵) با توجه به ارائه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همه قطعنامه‌های پیشن شامل قطعنامه‌های ۱۶۹۶(۲۰۰۶)، ۱۷۳۷(۲۰۰۶)، ۱۷۴۷(۲۰۰۷)، ۱۸۰۳(۲۰۰۸)، ۱۸۳۵(۲۰۰۸)، ۱۹۲۹(۲۰۱۰) و ۲۲۲۴(۲۰۱۵) لغو شدند و همه مفاد ضمیمهBقطعنامه ۲۲۳۱(۲۰۱۵) اجرایی شد. همه کشورها لازم است تا از پاراگراف‌های ۱،۲، ۴ و ۵ و مفاد پاراگراف ۶ از " a " تا "f" ضمیمهBاین قطعنامه برای مدتی که در این قطعنامه مشخص شده تبعیت کنند و از همه کشورها درخواست می‌شود تا از بندهای ۳ و ۷ ضمیمهBاین قطعنامه تبعیت کنند. شورای امنیت از من خواست تا درباره‌ اجرای این مفاد هر شش ماه گزارشی ارائه کنم.
  4. این گزارش به منظور اجرای آن درخواست و درخواست رئیس شورای امنیت مبنی بر این‌که من گزارشی درباره‌ اجرای قطعنامه ۲۲۳۱(۲۰۱۵) همراه با یافته‌ها و پیشنهاد ارائه کنم، تقدیم می‌شود.۲ - یافته‌ها و پیشنهادهای مهم
  5. شش ماه پس از روز اجرا، من از سوی جمهوری اسلامی ایران از طریق اجرای تعهدات مرتبط با هسته‌ای‌اش تحت برنامه جامع اقدام مشترک دلگرم شدم. جمهوری اسلامی ایران به اجرای موقت پروتکل الحاقی توافق‌نامه پادمان‌هایش در زمان اجرایی شدن آن و اقدامات شفاف‌ساز گنجانده شده در برجام ادامه می‌دهد و ارزیابی‌هایش در رابطه با فقدان مواد یا فعالیت‌های اعلام نشده ادامه دارد. از زمان روز اجرا، آژانس به نظارت و راستی‌آزمایی اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران تحت برجام پرداخته است. من از کشورهای عضو می‌خواهم که در فراهم ساختن حمایت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهند تا آژانس بتواند تعهداتش را تحت برجام محقق سازد. افزون بر این هیچ گزارشی درباره‌ تامین، فروش، انتقال یا صادرات قطعات مرتبط با هسته‌ای به جمهوری اسلامی که در تضاد با برجام یا قطعنامه ۲۲۳۱(۲۰۱۵) باشد، ارائه نشده است.
  6. به منظور حمایت از فعالیت شورای امنیت و اقدامات پیش برنده‌اش برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱(۲۰۱۵) تمهیدات کاربری مهمی در حال اجرا هستند. به خصوص این که بین شورای امنیت و گروه کاری خرید کمیسیون مشترک به منظور رسیدگی به پیشنهادهای مرتبط هسته‌ای که تحت کانال خرید از سوی کشورهای عضو ارائه شده، ارتباطات عملیاتی لازم با توجه کامل به امنیت و محرمانه بودن اطلاعات ایجاد شده است. فرم‌های اختیاری به هر شش زبان رسمی سازمان ملل نیز برای استفاده اعضاء در دسترس هستند.
  7. با وجود این پیشرفت‌های مثبت، جمهوری اسلامی ایران دیدگاهش مبنی بر این‌که هنوز به طور کامل از مزایای لغو تحریم‌های چندجانبه و ملی بهره‌مند نشده است، را به اطلاع دبیرخانه رساند. نگرانی‌های مطرح شده از سوی این کشور از قبیل اصلاحیه برنامه لغو ویزا و سند جلوگیری از سفر تروریست‌ها در سال ۲۰۱۵ از سوی آمریکا و مصادره دارایی‌های بانک مرکزی ایران در پی حکم دادگاه ایالات متحده، شامل می‌شود. در پیوست این گزارش، اطلاعات به دست آمده از سوی دبیرخانه در جریان ارتباطاتش با نمایندگان ایرانی را منعکس می‌کند. چالش‌های اجرا برای هر توافق‌نامه‌ای مخصوصا توافقی به جامعیت و پیچیدگی‌ برنامه جامع اقدام مشترک وجود دارد. من از همه طرف‌ها می‌خواهم به منظور اجرای کامل این توافق‌نامه در انجام تعهداتشان استوار باشند و برای عبور از چالش‌ها با روح تعاون و مصالحه، حسن نیت و رابطه متقابل فعالیت کنند. در این خصوص من از طریق تعهدات محکم اتحادیه اروپا و ایالات متحده در تضمین این‌که برجام برای همه طرف، از جمله از طریق تامین مزایا برای مردم ایران، موثر واقع می‌شود، دلگرم شدم.
  8. با توجه به اجرای مفاد پیوست B قطعنامه ۲۲۳۱(۲۰۱۵) من از پرتاب موشک‌های بالستیک توسط جمهوری اسلامی ایران در مارس ۲۰۱۶ نگران شدم. با توجه به این‌که این موشک‌ها پتانسیل‌ افزایش تنش‌ها در این منطقه را دارند من از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم تا از انجام چنین پرتاب‌هایی خودداری کند. از آنجایی که در حیطه اختیارات شورای امنیت است که قطعنامه‌های خود را تفسیر کند، من از این‌که، پرتاب‌ها با روح سازنده‌ای که با امضای برنامه جامع اقدام مشترک نشان داده شد ساز گار نیست، نگران شدم.
  9. من هم‌چنین نسبت به گزارش توقیف یک محموله تسلیحات در دریای عمان در مارس ۲۰۱۶ از سوی نیروی دریایی ایالات متحده نگران شدم. ایالات متحده نتیجه گرفت که این تسلیحات در جمهوری اسلامی ایران ریشه دارد و احتمالا به یمن ارسال می‌شد. جمهوری اسلامی ایران به اطلاع دبیرخانه رساند که هرگز در چنین اقدامی مداخله نداشته است(به پیوست یک مراجعه شود) تمایل دارم تا به همه کشورهای عضو وظیفه‌شان در اجرای کامل بند(‌b) ۶ پیوست B قطعنامه ۲۲۳۱(۲۰۱۵) را یادآوری کنم و از آنها می‌خواهم تا هرگونه توقیف تسلیحات را به شورای امنیت و دفتر من گزارش کنند.
  10. تمایل دارم تا توجه شورای امنیت را به حضور شرکت‌های ایرانی در پنجمین نمایشگاه دفاعی عراق که در ماه مارس در بغداد برگزار شد، جلب کنم. از شورای امنیت برای انتقال تسلیحات از جمهوری اسلامی ایران به عراق از پیش مجوزی درخواست نشده بود. دبیرخانه خواستار شفاف‌سازی هر دو کشور در این مساله شده است. جمهوری اسلامی ایران به دبیرخانه تصریح کرده است که از دیدگاه این کشور با توجه به این‌که ایران مالکیت قطعات نمایش داده شده را حفظ کرده، چنین فعالیتی به مجوز از قبل از شورای امنیت نیازی ندارد.(پیوست یک را ببینید). من پیشنهاد می‌دهم که شورا مشخص کند که آیا بند(b) ۶ برای تامین، فروش یا انتقال بدون توجه به تغییر مالکیت کاربرد دارد یا خیر.
  11. هم‌چنین به نظر می‌رسد سازمان صنایع دفاعی، نهادی که در فهرستی که تحت قطعنامه ۲۲۳۱ تهیه شده و مورد حمایت شورای امنیت قرار دارد، در این نمایشگاه شرکت کرده است و باید در معرض مفاد توقیف اموال این قطعنامه قرار می‌گرفت. هم‌چنین به اطلاع شورای امنیت می‌رسانم که اطلاعات به دست آمده از منابع مشخص نشان می‌دهد که سردار قاسم سلیمانی فردی که در فهرست قرار دارد اخیرا به عراق سفر کرده است. دبیرخانه هم‌چنین از جمهوری اسلامی ایران و عراق می‌خواهد تا در این‌باره شفاف‌سازی کنند و من بر آن هستم تا بر طبق آن دوباره به شورا گزارش دهم.
  12. در پاسخ به پرسش‌های ما درباره‌ پنجمین نمایشگاه دفاعی عراق و سفر سردار قاسم سلیمانی، عراق به آگاهی دبیرخانه رساند که نسبت به تعهداتش طبق دریافت‌هایش از قطعنامه ۲۲۳۱(۲۰۱۵) به ویژه بند(a) ۷ و بند ۱۸ قابل اجرا در ضمیمه A آگاهی دارد؛ این بندها به طور مشخص همه قطعنامه‌های پیشین و نظام تحریم‌هایی که در قطعنامه‌های تصویبی بین فاصله‌ ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ گنجانده شده بود را لغو کرد. افزون بر این عراق تصریح کرد که قطعنامه ۲۲۳۱(۲۰۱۵) طولانی، فنی و گیج‌کننده است. این موضوع ضرورت آگاه‌سازی بیش‌تر و فعالیت‌های مداوم درباره‌ مفاد قطعنامه ۲۲۳۱(۲۰۱۵) و تعهدات کشورهای عضو را نمایان می‌سازد.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی