English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۳ نکته در مورد سفر نیچروان بارزانی به تهران

«به نظر می رسد که در قالب سفر اخیر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران، همکاری های امنیتی میان دو طرف گسترش یافته و تعمیق شود و بساط جریان های تهدیدزا علیه امنیت ملی کشورمان از خاک عراق برچیده شود. معادله ای که هم به نفع ایران و هم اقلیم کردستان عراق است.»

3 نکته در مورد سفر نیچروان بارزانی به تهران
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، به تازگی "نیچروان بارزانی" رئیس اقلیم کردستان عراق به همراه هیاتی، به کشورمان سفر کرد و ملاقات هایی را با مقام های ارشد ایرانی از جمله مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر خارجه، انجام داد.

رویدادی که با بازتاب های قابل توجه منطقه ای و بین المللی نیز همراه شد و البته که تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد این سفر و دستاوردهای آن، مطرح شده و همچنان نیز می شود. با این همه، در مورد کلیت سفر نیچروان بارزانی به ایران، توجه به 3 نکته ضروری به نظر می رسد.

اولا، ملاقات و رایزنی های رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران تا حد زیادی با محوریت ایجاد این اطمینان خاطر در میان مسوولان و طرف ایرانی انجام گرفته که اقلیم کردستان عراق اجازه طرح هیچگونه تهدیدی را از خاک خود علیه ایران نمی دهد. در سال های گذشته، مقام های کشورمان در موقعیت های گوناگون بارها نسبت به فعالیت های گروهک های تروریستی و عناصر معاند با ایران در خاک اقلیم کردستان عراق موضع گیری کرده اند و البته که در مواقعی نیز کشورمان مجبور به نشان دادن واکنش و تقابل با جریان های دشمن در خاک اقلیم شده است.

در این چهارچوب، اینطور به نظر می رسد که در قالب دیدار اخیر رئیس اقلیم کردستان عراق، همکاری های امنیتی میان دو طرف گسترش یافته و تعمیق شود و بساط جریان های تهدیدزا علیه امنیت ملی کشورمان از خاک عراق برچیده شود. معادله ای که هم به نفع ایران و هم اقلیم کردستان عراق است.

دوم اینکه در پی تحولات چند ماه اخیر در سطح منطقه غرب آسیا و به طور خاص در بحبوحه جنگ غزه، بسیاری از بازیگران منطقه ای درک تازه ای را در مورد ایران پیدا کرده اند. کشورمان در طی ماه های گذشته علاوه بر مدیریت درست، در صحنه معادلات منطقه ای، در قالب رویدادی نظیر عملیات وعده صادق نیز نشان داد که توانایی رقم زدن تحولات بزرگی را در سطح منطقه دارد.

معادله ای که در محاسبات راهبردی برخی بازیگران منطقه ای نظیر اقلیم کردستان عراق تغییرات جدی را ایجاد کرده و البته که سفر اخیر رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران را نیز تا حدی بایستی در همین راستا تفسیر و تعبیر کرد.

و در نهایت سوم اینکه در جریان سفر اخیر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران، کشورمان بار دیگر از اراده جدی خود برای توسعه روابط دوستانه با دیگر بازیگران منطقه ای خبر داد. روابطی که بعضا به واسطه مداخله طرف های ثالث و منفعت طلب، دستخوش تنش می شوند و برای مردم منطقه ایجاد چالش می کنند. نباید از یاد برد که در زمان قائله داعش در عراق، این ایران و به طور خاص فرمانده فقید سپاه قدس سردار شهید "قاسم سلیمانی" بودند که به یاری عراق و اقلیم کردستان شتافتند و از وقوع فاجعه علیه آن ها جلوگیری کردند.

موضوعی که بر اساس آنچه منابع آگاه اعلام کرده اند، یکی از پیام های مسعود بارزانی به تهران از طریق رئیس اقلیم کردستان عراق بوده که در نوع خود حاکی از اراده تهران برای برخورداری از روابط باثبات با همسایگانش است. معادله ای که البته بایستی کاملا دو طرفه باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه