English

المیادین از نگرانی آمریکا در تقویت روابط ایران - پاکستان خبر داد

یک رسانه لبنانی در گزارشی با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در میان تنش‌های منطقه و با توجه به نقش ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، به بررسی اهمیت این سفر و دلایل نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌ها میان تهران و اسلام‌آباد پرداخت.

المیادین از نگرانی آمریکا در تقویت روابط ایران - پاکستان خبر داد
به گزارش خبرگزاری موج

، وبگاه شبکه لبنانی با بررسی دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان ، از جمله، امضای هشت تفاهم‌نامه همکاری در حوزه‌های متعدد، نوشت که تهران و اسلام‌آباد با چشم‌پوشی از هشدار آمریکا به پاکستان درباره انجام توافق‌های تجاری با ایران، چندین تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده و بر ضرورت شراکت قوی، برطرف‌کردن مسائل امنیتی مشترک و تقویت همکاری‌های اقتصادی تاکید کردند.

در گزارشی که در وبگاه شبکه لبنانی المیادین در این باره منتشر شده، آمده است: اولین سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در برهه تشدید تنش‌ها در منطقه و بغرنج‌تر شدن وضعیت میان ایران و اسرائیل انجام شد. این سفر رئیسی منعکس‌کننده جو سیاسی پیچیده میان ایران و اسراییل و پابرجا بودن شرایط غزه و نشان‌دهنده تلاش‌ها برای برقراری روابط با کشورهای همسایه در میان تنش‌های منطقه‌ای است.

شرایط فعلی منطقه باعث می‌شود این سفر رئیس‌جمهور ایران اهمیت قابل توجهی پیدا کند. سران ایران و پاکستان در طی این سفر درباره مسائل تجارت دوجانبه، تنش‌های مرزی، انرژی و منطقه‌ای از جمله، تقابل ایران و رژیم صهیونیستی و پیامدهای گسترده‌تر آن برای جنوب و غرب آسیا گفت‌وگو کردند.

طرفین چگونگی افزایش تنش‌های منطقه‌ای را در نتیجه تداوم جنگ غزه بررسی کردند. آن‌ها درباره مسئله فلسطین دیدگاه یکسانی داشتند. ایران و پاکستان می‌گویند با تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای بدنام کردن مردم فلسطین و تبعیض علیه آن‌ها مخالفند. در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی در غزه، دهه‌ها هزار تلفات، ویرانی‌های گسترده و فاجعه‌ای انسانی به بار آمده است. تهران و اسلام‌آباد «اسراییل» را به رسمیت نمی‌شناسند و با حاکمیت آن ارتباطی ندارند.

وزارت امور خارجه پاکستان در پایان سفر رئیس جمهور ایران، چهارشنبه گذشته، بیانیه مشترکی را منتشر کرد که مطرح کرد، دو کشور تصمیم گرفته‌اند تعامل دوجانبه را از طریق تبادلات مداوم طی سفرهای بلندپایه بهبود بخشند و روابط دوستانه را تقویت کنند.

طرفین تجاوزات و ظلم ادامه‌دار دیکتاتوری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، به ویژه محاصره بی‌رحمانه غزه را محکوم کردند موجب آواره شدن میلیون‌ها فلسطینی شده و تلفات و آسیب‌های گسترده‌ای به بار آورده است. آن‌ها خواستار آتش‌بسی بی‌قیدوشرط و فوری، کمک‌رسانی نامحدود به جمعیت در محاصره غزه و بازگشت فلسطینی‌های آواره و پذیرفتن مسئولیت این جنایات توسط رژیم صهیونیستی شدند. تهران و اسلام‌آباد بر حمایت خود از راهکاری جامع، پایدار و مبتنی بر اهداف ملت فلسطین  اعلام کردند.

در ادامه این مطلب آمده است: طرفین مرزهای مشترکشان را «مرز صلح و دوستی» تلقی و بر اهمیت همکاری منظم و تبادل نظر میان مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی خود تاکید کردند. ایران و پاکستان برای تغییر شکل مرزهای خود از «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»، توافق کردند که طی پنج سال آینده، تجارت دوجانبه خود را به ۱۰ میلیارد دلار برسانند. افزون بر این، آن‌ها بر ضرورت همکاری در حوزه انرژی و با تمرکز بر پروژه خط لوله انتقال گاز میان ایران و پاکستان، خطوط انتقال برق و تجارت برق نیز تاکید کردند. دو کشور به عنوان دو عضو سازمان همکاری اقتصادی و ابتکار کمربند و جاده، وعده دادند که زیرساخت‌ها، اتصلات و همکاری خود در زمینه انرژی را ارتقا بدهند.

آن‌ها توافق کردند که سازمان همکاری شانگهای، محفل مهمی برای ثبات و شکوفایی این منطقه است که فرصت‌های جدیدی برای اتصالات، تجارت ترانزیت و اقتصاد ایجاد می‌کند.همکاری نزدیک و دوستانه میان دو کشور در تمامی روندهای سازمان همکاری شانگهایی به نفع دو طرف است. علاوه بر این، تهران و اسلام‌آباد بر احیای سریع «گروه تماس افغانستان» در سازمان همکاری شانگهای به منظور هماهنگی‌ها برای ایجاد ثبات و رشد اقتصادی نیز تاکید کردند.

ایران و پاکستان طی سفر ۳ روزه رئیس جمهور ایران از ۲۲ تا ۲۴ آوریل(۳ تا ۵ اردیبهشت) هشت توافق و تفاهم‌نامه برای همکاری در حوزه‌های متعددی از جمله امنیت، کمک‌های قضایی مدنی و دامپزشکی و سلامت دام امضا کردند.

دو کشور همچنین یک تفاهم‌نامه برای ایجاد منطقه اقتصادی و تفاهم‌نامه دیگری نیز برای تبادل فیلم و همکاری میان وزارت اطلاعات و سازمان امور سینمایی و امور سمعی بصری ایران امضا شد. این تفاهم‌نامه‌هایی نیز میان وزارت پاکستانی‌های خارج از کشور و وزارت کار ایران، همچنین سازمان استاندارد و کنترل کیفیت پاکستان و نهاد برابر آن در ایران امضا شد.

نخست‌وزیر پاکستان به سهم خود، بر ضرورت همکاری برای پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در اسرع وقت تاکید کرد.

«شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان گفت، «پاکستان و ایران نگران وضعیت مردم غزه هستند و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند. ما از تمامی کشورهای جهان می‌خواهیم برای پایان دادن به جنایت‌ها در غزه در اسرع وقت همکاری کنند.»

شریف گفت که «راهکاری منصفانه و مفصل برای مسئله فلسطین ضرورت دارد» و پاکستان حمایت خود از فلسطین را مشروط نخواهد کرد. او اظهار کرد که اسلام‌آباد به همکاری با تهران بر سر این موضوع تا زمان تشکیل کشوری فلسطینی با قدس به عنوان پایتخت آن ادامه خواهد داد.

افزون بر این، «ریاض حسین پیرزاده» وزیر دولت فدرال پاکستان از موضع تزلزل‌ناپذیر ایران علیه «دستورکار اسراییل» تمجید کرده و ایران را «نوری درخشان در جهان اسلام» تلقی کرد. او تاکدی کرد که سفر رئیسی به پاکستان پیام واضحی به دشمنان مشترک ایران و پاکستان می‌فرستد.

پیرزاده از کشورهای غربی و احزاب حامی رژیم صهیونیستی  به دلیل رویکرد دوگانه‌شان نسبت به حقوق بشر و تعامل با کشورهای مستقل انتقاد کرد. او ایده تشکیل اتحادی منطقه‌ای میان ایران، پاکستان، ترکیه و عربستان سعودی برای تقویت منافع مشترک آن‌ها و مقابله با چالش‌های پیش رویشان را مطرح کرد.

در ادامه سفر سه‌روزه رئیسی به اسلام‌آباد، پاکستان از واشنگتن هشدار خفیفی درباره نزدیک‌تر شدن به تهران دریافت کرد که در بردارنده «خطر احتمالی تحریم» بود.

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، سه‌شنبه گذشته و پس از امضای این توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌ها میان دو کشور، گفت: ما به هر کسی که به تجارت با ایران و فکر می‌کند، هشدار می‌دهیم که مراقب خطر احتمالی تحریم‌ها باشد.

او به اسلام‌آباد هشدار داد که از انجام دادن توافق‌های تجاری با تهران خودداری کند، سپس آن را تشویق کرد که روابط تجاری و اقتصادی خود را واشنگتن را تقویت کند. او بیان کرد که پاکستان تا حد زیادی به آمریکا، یکی از شرکای بزرگ تجاری خود، متکی است.

اظهارات وزارت امور خارجه آمریکا هم‌زمان با لحظه‌ای تعیین‌کننده در تاریخ پاکستان مطرح شده است؛ پاکستان به طور هم‌زمان سعی دارد در پی وقوع برخی درگیری‌های مرزی در مرزهای ایران-پاکستان در ماه ژانوبه، «روابط دوستانه» با ایران را تقویت کرده و حمایت خود را به رئیس جمهور آن اعلام کند. اقدامات منطقه‌ای ایران ودرگیری‌های اخیر آن با رژیم صهیونیستی بر سر حمله آن به ساختمان کنسولگیری ایران در دمشق، باعث می‌شود که این اظهارات با توجه به جایگاه فعلی ایران در عرصه بین‌المللی، اهمیت ویژه‌ای پیدا کند.

در بخش پایانی این گزارش مطرح شد: هشدار آمریکا به پاکستان زنگ خطری برای نزدیک شدن اسلام‌آباد به ایران محسوب می‌شود که در حال حاضر، چالشی برای نظام هژمونیک آمریکا در جهان ایجاد کرده است.

واشنگتن به وضوح اعلام کرد که به نفع پاکستان است از وارد شدن به هرگونه توافق تجاری با ایران خودداری کند. به ادعای واشنگتن، توافق‌های پاکستان با ایران، به ویژه با توجه به نقش برجسته ایران در امور جهانی و منطقه‌ای، احتمال ایجاد اخلال در اموری که به نفع آمریکاست را دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه