English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

چند نکته درباره حادثه تروریستی مسکو

«تنها اندکی پس از حادثه تروریستی اخیر در نزدیکی شهر مسکو که به کشته شدن بیش از 62 نفر انجامید، تحلیل و تفسیرهای زیادی در مورد این رویداد و ابعاد مختلف آن مطرح شده و می‌شود. رویدادی که می‌تواند پالس‌ها و معانی مختلفی را مخابره کند.»

چند نکته درباره حادثه تروریستی مسکو
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

 ، شب گذشته کشور روسیه لحظاتِ ملتهبی را پشت‌سر گذاشت. در این راستا، شاهد انجام یک حمله تروریستی به یک سالن کنسرت در نزدیکی مسکو، پایتخت روسیه بودیم. شاهدان عینی گفته‌اند که افراد مهاجم با تیراندازی و پرتاب بمب‌های آتش‌زا به سمت مردم حاضر در سالن موسیقی حمله کرده و بر‌اساس آخرین آمارها، تاکنون موجب کشته شدن بیش از 62 نفر و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

روسیه مورد حمله تروریستی قرار گرفت/ ۴۰ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی در حادثه تروریستی + فیلم

داعش مسئولیت حمله تروریستی مسکو را پذیرفت

کشته‌های حمله تروریستی مسکو به بیش از ۶۲ نفر رسید

 

تنها اندکی پس از این حادثه تروریستی، گفته شد یک بمب نیز نزدیک محوطه سالن کنسرتِ شهر "کروکاس" روسیه (واقع در نزدیکی مسکو) کشف شده است. گروه داعش مسئولیت این حادثه تروریستی را برعهده گرفته، با این حال، مقام‌های عالی‌رتبه روسی نظیر "دیمیتری مدودف" معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه، این ادعا را رد کرده است و بیانیه صادر شده از سوی داعش را جعلی خوانده‌اند.

با این همه، در تحلیل حادثه تروریستی اخیر در روسیه، توجه به 2 نکته ضروری به نظر می‌رسد؛

اولا این حادثه تروریستی در شرایطی به وقوع پیوسته که روسیه در میدان‌های جنگ اوکراین حملات گسترده‌ای را در دستورکار قرار داده و توانسته شهرها و مناطق مهم و راهبردی را از ارتش اوکراین بگیرد. موضوعی که  اخیرا با واکنش تقابلی بسیاری از رهبران غربی همراه شده و آن‌ها با طرح ادعاهای مختلف نظیر اینکه غرب باید به‌طور مستقیم در جنگ اوکراین مداخله کند، به نوعی سعی داشته‌اند روند پیشروی‌های روسیه در جنگ اوکراین را متوقف کنند.

از این‌رو این‌طور به نظر می‌رسد عاملان حادثه تروریستی مسکو به نوعی سعی داشته‌اند تا پالس‌های معناداری را به کرملین بفرستند که اگر روسیه قرار باشد همچنان در جنگ اوکراین پیشروی کند، باید منتظر پیامدهای ناگوار آن برای امنیت ملی خود نیز باشد. به بیان ساده‌تر، عاملان این حمله سعی داشته‌اند هزینه‌های پیشروی ارتش روسیه در میدان‌های جنگ اوکراین را به کرملین گوشزد کرده و محاسبات راهبردی تازه‌ای را وارد حساب و کتاب مقام‌های ارشد روسی و تصمیم‌سازان آن کنند.

دوم اینکه حادثه تروریستی اخیر در نزدیکی شهر مسکو، جدای از اینکه به‌دنبال اثرگذاری بر دولت روسیه و معادلات مطرح برای آن در قالب جنگ اوکراین بوده، به نوعی به دنبال اثرگذاری بر مردم این کشور هم بوده است. بانیان این حادثه به نوعی سعی داشته‌اند سطح فشارهای افکار عمومی در روسیه بر دولت این کشور را نیز تا جای ممکن افزایش دهند و از این رهگذر، با ایجاد فضای وحشت در روسیه، سبب شوند روسیه معادلات تازه‌ای را در رفتارهای خارجی خود چه درباره جنگ اوکراین و چه دیگر معادلات امنیتی و راهبردی پیرامونی خود لحاظ کند.

در کنار این‌ها، نباید فراموش کنیم که حادثه تروریستی اخیر در روسیه، تنها اندکی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور و پیروزی مجدد ولادیمیر پوتین در قالب این انتخابات، به وقوع پیوست. رویدادی که می‌تواند پالس‌های معناداری به انتخابات اخیر روسیه و انتقام‌گیری برخی جریان‌ها، هم از پوتین و هم مردم روسیه، تداعی و مخابره کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه