English

تلگراف نوشت:

قدرت ناتو رو به زوال است

«شاید اظهارات دونالد ترامپ درباره ناتو گستاخانه و تهدیدآمیز باشد؛ اما اروپا باید به‌ خاطر خودش هم که شده بودجه دفاعی‌اش را افزایش دهد؛ زیرا تاریخ نشان داده انجام ندادن این کار پرهزینه‌تر از انجام دادن آن است».

قدرت ناتو رو به زوال است
به گزارش خبرگزاری موج

، روزنامه انگلیسی به تحلیل بودجه دفاعی ناتو و نقش آمریکا در تامین امنیت متحدان خود پرداخته و عوامل موثر بر توانایی‌های دفاعی را بررسی کرده است؛ از جمله افزایش تهدیدها در سطح جهانی، زوال روحیه و کاهش نرخ بازگشت در ارتش انگلیس، ملاحظات سیاسی در سیاست‌های دفاعی و نفوذ و رهبری آمریکا، مخصوصاً در دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ».

تلگراف در گزارش خود با عنوان « ترامپ فقط چیزی را به کشورهای ناتو می‌گوید که روسای جمهور آمریکا باید دهه‌ها قبل به ما می‌گفتند»، یکی از مضامین اصلی این گزارش را مسئله افزایش تهدیدها در سطح جهانی از جمله جنگ اوکراین، جنگ غزه و اقدامات ارتش یمن در دریای سرخ خوانده و نفوذ ایران در منطقه و برنامه هسته‌ای کره شمالی را نیز در فهرست این تهدیدها ذکر کرده است.

علاوه بر این، این روزنامه انگلیسی به وضعیت نامساعد نیروهای مسلح انگلیس پرداخته و به عواملی مانند زوال روحیه، نرخ بازگشت پایین و بودجه ناکافی ارتش این کشور اشاره می‌کند. بر اساس این گزارش نرخ بازگشت سربازان به ارتش انگلیس در دهه‌های گذشته پایین بوده، اما آنچه امروز برای لندن نگران‌کننده است، سرعت کاهش این نرخ است. با این اوصاف و باتوجه‌به وضعیت صنایع دریایی هسته‌ای و ناوگان نیروی دریایی سلطنتی انگلیس، می‌توان پیش‌بینی کرد که چیزی تا از کارافتادگی نیروی مسلح این کشور باقی نمانده است.

به گزارش تلگراف افسران آموزش‌دیده ارتش انگلیس به‌صورت دسته‌جمعی استعفا می‌دهند و در سه ماه گذشته تعداد آن‌ها حداقل ۶.۵ درصد کاهش یافته است. سربازان وظیفه آموزش‌دیده نیز دقیقاً به همان میزان استعفا می‌دهند. همچنین اشاره نشده است که تعداد سرگردها و سرهنگ‌ها در ارتش این کشور به‌ندرت کاهش می‌یابد، اما تعداد سرجوخه‌ها و گروهبان‌ها چندین درصد و تعداد سربازان خصوصی تقریباً ۱۰ درصد نسبت به ۶ ماه گذشته کاهش یافته است.

این روزنامه انگلیسی با انتقاد از کم‌کاری ناتو در تامین امنیت خود و وابستگی بیش از حد به ایالات متحده، مخالفت ترامپ با قبول مسئولیت امنیت ناتو را به‌حق دانست.

تلگراف در این گزارش تاکید کرد که انتقاد ترامپ از کشورهای ناتو به دلیل فرار از قبول مسئولیت امنیت خود می‌تواند در نهایت به نفع متحدان اروپایی ایالات متحده تمام شود.

در این گزارش همچنین با انتقاد از ناهماهنگی کشورهای اروپایی در تعیین سیاست‌های دفاعی آمده است: «اروپا از نظر استراتژیک ناهماهنگ است. رئیس‌جمهور فرانسه حرف از اعزام نیروی به اوکراین می‌زند و آلمان عملیات‌های مورد حمایت انگلیس را در آنجا فاش کرده است. در هر ۲ مورد، گویندگان سعی در کسب قدرت و محبوبیت سیاسی در میان مردم کشور خود داشته به اینکه چه آسیبی ممکن است وارد کنند فکر نکردند. بسیاری از کشورهای ناتو حتی در دستیابی به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی (که استاندارد بودجه نظامی ناتو است) ناکام هستند. با این نوع اتفاقات، انزجار آشکار ترامپ از متحدان اروپایی ناتو رفته‌رفته قابل‌توجیه به نظر می‌رسد.»

تلگراف با اشاره به اظهارات رهبر اپوزیسیون انگلیس مبنی بر لزوم افزایش میزان و شفافیت بودجه دفاعی نوشت: «دولت کنونی (انگلیس) این را دوست نخواهد داشت؛ اما ترامپ چرا. چه از او خوشتان بیاید و چه بدتان بیاید، حق با اوست. بسیاری از روسای جمهور آمریکا در دهه‌های گذشته نتوانستند این را با صراحت به رهبران تنبل و ناخن‌خشک متحدان اروپایی ناتو بگویند. شاید بتوان گفت ترامپ نه نابودکننده این اتحاد، بلکه ناجی آن است.»

در پایان این گزارش آمده است: «اظهارات ترامپ گستاخانه و تهدیدآمیز است، اما ما باید نه به‌خاطر او، بلکه به‌خاطر خودمان این کار را انجام دهیم. همیشه باید همین کار را می‌کردیم. تاریخ نشان داده است که اگر این کار را نکنید، بهای به‌مراتب سنگین‌تری پرداخت خواهید کرد.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه