English

خبرگزاری موج بررسی می کند؛

پشت پرده تقابل صریحِ آمریکای لاتین با رژیم‌صهیونیستی چیست؟

«به تازگی "لولا ایناسیو داسیلوا" رئیس جمهور برزیل در موضع گیری صریحی گفته است که تحرکات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه یادآور نسل‌کشی و جنایاتی است که فاشیست ها و هیتلر در بحبوحه جنگ جهانی دوم انجام دادند.»

پشت پرده تقابل صریحِ آمریکای لاتین با رژیم‌صهیونیستی چیست؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ بیش از 4 ماه از آغاز جنگ ویرانگر غزه می گذرد. جنگی که تاکنون موجب کشته، مجروح و مفقود شدنِ بیش از 100 هزار نفر از فلسطینی های ساکنودر نوار غزه شده و البته که بر اساس نرخ کشتار غیرنظامیان فلسطینی در این جنگ، بایستی جنگ افروزی صهیونیست ها علیه مردم غزه را مرگبارترین جنگ کل قرن بیست و یکم تاکنون ارزیابی کرد. جنگی که جلوه هایی عینی از نسل‌کشی و پاکسازی‌قومیتی ملت فلسطین در نوار غزه توسط صهیونیست ها را پیش چشم جهانیان قرار داده است.

در این راستا، سطح و گستره جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه مردم فلسطین و به طور خاص نوار غزه به قدری فجیع و غیرقابل باور بوده که ملت ها و دولت های مختلف در اقصی نقاط دنیا نیز به آن واکنش های صریحی نشان داده اند. در این چهارچوب، به تازگی "لولا ایناسیو داسیلوا" رئیس جمهور برزیل در موضع گیری صریحی گفته است که "تحرکات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه یادآورِ نسل کشی و جنایاتی است که فاشیست ها و هیتلر در بحبوحه جنگ جهانی دوم انجام دادند". در ادامه، برزیل اقدام به اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از خاک خود کرده و البته که سفیر خود در اراضی اشغالی را نیز فراخوانده است.

با این همه، نکته قابل تامل این است که اساسا کشورهای منطقه آمریکای لاتین از ابتدای جنگ غزه، موضع گیری‌های صریحی را در محکوم سازی جنایات صهیونیست ها در جنگ غزه ایراد و مطرح کرده اند. مثلا، شاهد بوده ایم که دولت های بولیوی، کلمبیا، ونزوئلا، شیلی، نیکاراگوئه، کوبا و اکوادور، به صراحت از رژیم اشغالگر قدس خواسته اند که به جنایات خود علیه مردم غزه خاتمه داهد و حتی در مواردی نظیر بولیوی و کلمبیا و برزیل، شاهد تعلیق روابط دیپلماتیک آن ها با صهیونیست ها بوده ایم.

موضع گیری هایی از این دست سبب شده اند تا منطقه آمریکایی لاتین به عنوان یکی از قطب های مهم در جهان که به نحوی منسجم به حمایت از ملت فلسطین پرداتخته و می پردازد، ظاهر شود. از این رو، یک سوال عمده و محوری مطرح می شود: پشت پرده حمایت های صریح کشورهای منطقه آمریکای لاتین از ملت و مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی چیست؟

به نظر می رسد جهت پاسخ به این پرسش توجه به 2 نکته، مهم و ضروری به نظر می رسد.

اولا، کشورهای این منطقه در تاریخ خود رنج ها و آسیب های جدی را از پدیده استعمار دیده اند. اساسا به همین دلیل هم است که شاهدیم منطقه آمریکای لاتین شاهد اوج گیری شمار قابل توجهی از قهرمانان مبارزه با امپریالیسم و استعمار بوده است. در این چهارچوب، کاملا طبیعی است که شاهد باشیم مردم این منطقه هیچ دیدگاه مثبتی را نسبت به رژیم اشغالگر قدس که جلوه های عینی از رویه ها و رفتارهای استعمارگرایانه را علیه مردم فلسطین برای بیش از هفت دهه به نمایش گذاشته و می گذارد، نداشته باشند.

در واقع، عقبه ذهنی ملت های منطقه آمریکای لاتین در نقطه مقابلِ استعمارگرایی قرار دارد و همین مساله سبب شده تا سال های سال، ملت ها و دولت های منطقه مذکور به مثابه حامیان سرسخت ملت فلسطین و مبارزات آن‌ها علیه صهیونیست ها ظاهر شوند. جالب است که مثلا در کشوری نظیر شیلی، ده ها هزار فلسطینی با استقبال گرم دولت و ملت این کشور زندگی می کنند و حتی نام فلسطین بر شماری از باشگاه های ورزشی این کشور نظیر تیم فوتبال "دیپورتیوو دی پَلستینو" گذاشته شده است.

معادله ای که نشان می دهد حمایت از مردم فلسطین در شیلی، از عمق و گستره قابل توجهی برخوردار است.

دوم اینکه مردم منطقه آمریکای لاتین چندین دهه است که چالش های جدی را با سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا دارند. دلیل این موضوع نیز این است که واشینگتن سال ها منطقه آمریکای لاتین را به مثابه حیات خلوت خود در نظر گرفته و می گیرد و به انحا مختلف به دنبال مداخله در امور داخلی کشورهای این منطقه بوده است.

از این منظر، کشورها و ملت های آمریکای لاتین حساست بالایی را نسبت به رویه های مداخله جویانه دولت آمریکا در امور داخلی خود دارند. از این رو، حمایت های گسترده آن ها از ملت فلسطین و تقابلشان با رژیم اشغالگر قدس نیز تا حدی برونداد تقابل آن ها با دوستان و متحدان آمریکا در محیط بین المللی است. به بیان ساده تر، چالش های جدی آن ها با نوعِ نگاه نظام حکمرانی آمریکا در عرصه بین المللی سبب شده تا آن ها در برابر صهیونیست ها(به عنوان یکی از اصلی ترین متحدان بین المللی آمریکا) نیز موضع تقابلی اتخاذ کنند و البته که حمایت گسترده از مردم فلسطین را در دستورکار داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه