English

آمریکا در حال احتضار است

یک رسانه آمریکایی در یادداشتی «بی‌کفایتی سیاسی» آمریکا را دلیل پایان یافتن کمک‌های نظامی «قریب‌الوقوع» این کشور به اوکراین دانسته و آن را در بر دارنده این پیام برای جهان دانست که آمریکا قدرتی رو به انحطاط است.

 آمریکا در حال احتضار است
به گزارش خبرگزاری موج

،‌ «آن اپلباوم» روزنامه‌نگار و نویسنده مطرح آمریکایی در یادداشتی با اشاره به وضعیت فعلی عملکرد اوکراین در جنگ با روسیه، «خطر پیشروی مسکو در اوکراین» و «پیامدهای هولناک و بهت‌آور» آن برای دیگر کشورهای اروپایی نوشت که موضوع بهت‌آوتر از آن،‌ پی بردن بیشتر به این است که آمریکا متحدی نه‌تنها غیرقابل اعتماد، بلکه غیرقابل اتکا برای اوکراین است.

اپلباوم با این مقدمه، در این یادداشت که در مجله آمریکایی آتلانتیک منتشر شده، آورده است: آمریکا متحدی ابله است. برخلاف اتحادیه اروپا که به‌طور جمعی، نسبت به آمریکا، پول بیشتری برای اوکراین هزینه می‌کند، اما نمی‌تواند به اندازه آمریکا تسلیحات تولید کند. آمریکا هنوز مهمات و تسلیحات زیادی دارد که می‌تواند به اوکراین عرضه کند اما در حال حاضر، واشنگتن در آستانه سرباززدن از آن است،‌ اما نه به این دلیل که نظر کاخ سفید عوض شده است.

پایان قریب‌الوقوع کمک‌های آمریکا به اوکراین یک تصمیم سیاسی نیست. دولت بایدن به‌طور موفقیت‌آمیزی، یک ائتلاف بین‌المللی را برای عرضه کمک‌های نظامی به اوکراین در عوض اعزام سربازان به آن رهبری کرد. مقامات رسمی نشست‌های مکرری برگزار کردند، با متحدانشان رایزنی کردند و موفق به جلب حمایت‌های نظامی از سراسر جهان شدند. اکثریت آمریکا همچنان از اوکراین حمایت می‌کند؛ اکثریت مجلس نمایندگان و مجلس سنا در کنگره. سنا گفته که مصوبه آن تقریبا آماده است. اما در حال حاضر، به‌دلایلی که برای خارجی‌ها غیرقابل درک است، اقلیت جمهوری‌خواهان کنگره طی نوعی ابراز ناگهانی نارضایتی سیاسی، در حال آماده شدن برای قطع این حمایت‌ها هستند و ممکن است موفق شوند.

در ادامه این مطلب آمده است: چند انتخاب بد کار را به اینجا رساند. تصمیم «کوین مک‌کارتی» رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا در تابستان گذشته برای حذف اوکراین از تصویب لایحه‌ بودجه‌ آمریکا یکی از آن‌ها بود. ایده عجیب گره زدن کمک‌ها به اوکراین به تغییرات بحث‌برانگیز سیاست‌های مهاجرتی و مرزی آمریکا نیز دومی بود.

نگارنده با بیان این موضوع اشاره می‌کند: برای جهان بیرون، منطق پشت هیچ‌یک از این تصمیم‌ها قابل درک نیست. تمام چیزی که آن‌ها می‌بینند این است که نظام سیاسی آمریکا مصادره شده و توسط یک «حزب افراطی حامی روسیه به رهبری ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین رسوای آمریکا که از خشونت و فریب برای ماندن در قدرت استفاده کرد، به نظامی ناکارآمد تبدیل شده است.

در بخش پایانی این مطلب مطرح شد: آمریکایی‌ها با رها کردن اوکراین به‌دلیل بی‌کفایتی سیاسی به جان باختن اوکراینی‌های بیشتر و ویرانی بیشتر این کشور رضایت می‌دهند. ما میلیون‌ها اروپایی را متقاعد خواهیم کرد که غیرقابل اعتماد هستیم. ما پیامی نیز به روسیه و چین می‌فرستیم و تاکید می‌کنیم این گفته آن‌ها مبنی بر اینکه آمریکا یک قدرت رو به انحطاط و در حال احتضار است، درست است. بایدن کمتر از یک سال پیش بود که سفری سرزده به کی‌یف داشت و آمریکا به‌عنوان رهبر یک ائتلاف، اطمینان و اتحاد را به نمایش گذاشت. اما حالا، یک‌باره، دیگر این کار را نمی‌کنیم!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه