English

سرکنسول سابق ایران در پیشاور پاکستان در گفت و گو با خبرگزاری موج بررسی می کند؛

واکاوی ۲ نکته راهبردی در روابط ایران با پاکستان و افغانستان

«یکی از نکات مهمی که باید در حوزه سیاست خارجی مد نظر داشت این است که تا جای ممکن انگیزه های منفی را از بازیگران مختلفی که در محیط بین المللی با آن ها طرف هستیم، بگیریم. این حقیقتا مساله مهمی است. ما باید ظرفیت های پیشگیرانه را در حوزه سیاست خارجی خود فعال سازیم.»

واکاوی 2 نکته راهبردی در روابط ایران با پاکستان و افغانستان

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ در مدت اخیر و همزمان با اوج گیری برخی تنش ها در روابط ایران و پاکستان در پیِ حملات موشکی و پهپادی ایران به مقر تروریست های جیش العدل در خاک پاکستان و متعاقبا حملات پاکستانی ها به نقاطی در استان سیستان و بلوچستان کشورمان، برخی ناظران و تحلیلگران به طور خاص به واکاوی ابعاد و زوایای پنهان روابط تهران-اسلام آباد و البته نکات مهم و راهبردی در قالب این روابط پرداخته و می پردازند.

در عین حال، ایران از زمان قدرت گیری طالبان در افغانستان نیز با چالش های امنیتی خاصی مواجه بوده که یکی از مهمترین آن ها هجوم چندین میلیون پناهجوی افغانستانی به مرزهای کشورمان و حضور بخش قابل توجهی از آن ها در خاک ایران بوده است.

از این رو، خبرگزاری موج در گفتگو با "محسن روحی صفت"، سرکنسول سابق ایران در پیشاور پاکستان و رئیس اسبق ستاد افغانستان وزارت امور خارجه کشورمان، به واکاوی 2 نکته مهم در مورد روابط کشورمان با پاکستان و افغانستان پرداخته است.

 

محسن روحی صفت

 

"محسن روحی صفت"، سرکنسول سابق ایران در پیشاور پاکستان و رئیس اسبق ستاد افغانستان وزارت امور خارجه ایران، یکی از مسائل مهم در چهارچوب روابط کشورمان با پاکستان را در حساسیت بالایِ این روابط عنوان می کند.

روحی صفت معتقد است: «تحولات مختلفی در چهارچوب مناسبات دو طرف روی می دهند که به دلیل حساسیت موضوعات، بایستی با دید کارشناسانه و تخصصی به آن ها نگریست. متاسفانه مواردی وجود داشته که افراد و نهادهای مختلف(حتی در بعضی موراد افرادی که هیچ ارتباطی با حوزه سیاست خارجی ایران در رابطه با پاکستان نداشته اند) بدون اینکه حساسیت حوزه را درک کنند دست به ایرادِ موضع گیری های زده و می زنند که این مساله برای کشورمان هزینه‌زا بوده است.»

وی افزود: «یکی از نکات مهمی که باید در حوزه سیاست خارجی مد نظر داشت این است که تا جای ممکن انگیزه‌های منفی را از بازیگرانی مختلفی که در محیط بین المللی با آن ها طرف هستیم بگیریم. این حقیقتا مساله مهمی است. ما باید ظرفیت های پیشگیرانه را در حوزه سیاست خارجی خود فعال سازیم.

این بدان معناست که باید شرایط و زمینه هایی را فراهم کنیم که تا جای ممکن قبل از به اوج رسیدن بحران ها در رابط با دیگران، کانال هایی وجود داشته باشد تا از طریق آن ها، منافع ما با کمترین هزینه تامین شود. من به هیچ عنوان انکار نمی کنم که تحقق این موضوع کار سختی است. بار دیگر تکرار می کنم عرصه سیاست خارجی بسیار حساس است و تا جای ممکن ما باید نگاه تخصصی به آن داشته باشیم.»

روحی صفت در ادامه با اشاره به افغانستان نیز گفت که: «این کشور از زمان قدرت گیری طالبان تا به امروز فضای تازه ای را تجربه کرده است. اوج گیری قدرت طالبان در افغانستان تا حد با افزایش تحرکات گروه های افراط گرا در سطح منطقه همراه بوده است. حال در این شرایط، یکی از نکات مهم در رابطه با کشور ما این است که در بحبوحه قدرت گیری طالبان، بسیاری  این هشدار را مطرح می کردند که سیلی از جمعیت مهاجر به سمت مرزهای کشورمان سرازیر خواهند شد با این حال، این هشدارها در زمان خود چندان جدی گرفته نشدند و دیدیم که بیش از سه میلیون پناهجوی افغانستانی به سمت ایران سرازیر شدند.»

دیپلمات سابق ایران در پاکستان و افغانستان خاطرنشان کرد: «توجه داشته باشیم که اغلب این افراد هیچ پالایشی نشده اند و البته که بعید نیست که افرادی در میان آن ها وجود داشته باشند که تجربه فعالیت های نظامی و عضویت در گروه های شبه نظامی را داشته باشند. اساسا از زمان قردت گیری طالبان در افغانستان ما برخی چالش‌های امنیتی را چه در حوزه مرزی و چه در داخل کشورمان تجربه کرده ایم. به نظر من در رابطه با معادله افغانستان و قدرت گیری طالبان در این کشور، ما تا حدی از روند تحولات در این کشور عقب ماندیم. همین مساله نیز تا حدی برای ما هزینه زا بوده است.

اکنون نیز وزات کشور از اراده خود جهت پیاده سازی برخی سیاست ها در رابطه با مهاجران افغانستانی حاضر در کشورمان نظیر تخصیص کد شناسایی به آن ها سخن گفته که این اقدامات خوب اما دیر هستند. من بر این باورم که ما باید مسائل مرتبط با این حوزه را با اولویتِ فوری بررسی کنیم زیرا انفعال در این رابطه می تواند هزینه‌زا باشد.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه