English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۳ نکته در مورد مارپیچِ تنش میان ایران و پاکستان

«بی توجهی چندین ساله مقام های پاکستانی به دغدغه های امنیتی ایران در مورد فعالیت های گروه های تروریستی ضدایرانی در خاک این کشور، دلیل و محرک اصلی اقدام اخیر تهران در حمله به مواضع تروریست ها در خاک پاکستان بوده است.»

3 نکته در مورد مارپیچِ تنش میان ایران و پاکستان
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، در روزهای گذشته، روابط ایران و پاکستان روزهای پرتنشی را سپری کرده است. در این راستا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قالب حملات موشکی و پهپادی، اهدافی را در عمق خاک پاکستان که به گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل تعلق داشته اند، بمباران کرده است. گروهک تروریستی مذکور در مدت اخیر اقدامات تروریستی زیادی را علیه کشورمان، به طور خاص در استان سیستان و بلوچستان انجام داده که یک نمونه برجسته آن حمله به مقرانتظامی شهرستان راسک بود که منجر به شهادت رسیدن 12 نفر از نیروهای انتظامی و مرزبانی کشورمان شد.

بلافاصله پس از حمله ایران به مقر تروریست های جیش العدل، دولت پاکستان در واکنشی تند، اقدام تهران را نقض حاکمیت ملی خود خواند و نسبت به آن موضع گیری کرد. پاکستانی ها از حق خود جهت نشان دادن واکنش رر این رابطه سخن گفتند و البته که روابط دیپلماتیک میان دو کشور نیز با تنش های جدی همراه شد. در این راستا، به تازگی نیروهای ارتش پاکستان نیز به اهدافی در عمق 50 کیلومتری خاک کشورمان در استان سیستان بلوچستان حملاتی را انجام داده اند که موجب کشته شدن شماری از اتباع غیرایرانی شده است.

موضوعی که تهران به آن واکنش فوری نشان داده و خواستار توضیح طرف پاکستانی در این رابطه شده است. با این همه، جهت تحلیل تنش های جاری میان تهران و اسلام آباد، توجه به 3 نکته ضروری به نظر می رسد.

اولا، ایران سال هاست با مشکلات جدی امنیتی در مرزهای شرقی خود به دلیل انفعال طرفِ پاکستانی در برخورد با عناصر گروهک های تروریستیِ مستقر در خاک خود رو به رو است. در این رابطه، تاکنون بارها و بارها مقام‌های ارشد امنیتی کشورمان با سفر به پاکستان از مقام های این کشور درخواست کرده اند تا در برخورد با گروهک های تروریستیِ ضدایرانی در خاک خود جدیت بیشتری به خرج دهند.

با این حال، این درخواست ها سالهاست که مورد بی توجهی قرار می گیرند و البته که از حیث امنیتی برای ایران هزینه‌زا بوده اند. از این رو، در سایه انفعال پاکستان، تهران راهی جز اقدامِ عاجل و مستقیم جهت برخورد با تروریست های مستقر در خاک این کشور برای حراست از امنیت ملی خود نیافته است.

به بیان ساده تر، ایران پس از سال ها تنش و کلنجار با مقام های پاکستانی برای اینکه خودشان علیه تروریست‌های مستقر در خاک پاکستان اقدام کنند، به صورت مستقیم حمله به مواضع آن ها در پاکستان را در دستورکار قرار داده است. حمله ای که عملا بهشتِ امن تروریست ها را هدف قرار داده است.

دوم اینکه حمله اخیر ایران به مواضع گروه تروریستی جیش العدل در نوع خود حساسیت بیشتر پاکستان را در مورد اقدامات آتی این گروه تروریستی مستقر در خاکش به دنبال خواهد داشت. پاکستانی ها در بیانیه های رسمی خود تاکید کرده اند که اقدام علیه گروه های تروریستی در خاک پاکستان باید توسط ارتش و نیروهای امنیتی پاکستان انجام شود.

این در حالی است که سال هاست نیروهای پاکستانی در این زمینه انفعال دارند. حال در سایه کنش فعال ایران، هرگونه بهانه آتی برای آن ها در چهارچوب منفعل بودنشان سلب می شود.

و در نهایت سوم اینکه به نظر می رسد که ایران نیز بایستی در حوزه دیپلماتیک برخوردی صریح و قاطع را با دیپلمات های پاکستانی انجام دهد و در پی اقدام اخیر پاکستان در عمق خاک کشورمان، در برابر اقدامات تنش‌زای پاکستان دست به مقابله به مثل بزند و نمایندگان دیپلماتیک این کشور را از ایران اخراج کند.

اگرچه که ایران همواره از سیاست حسن همجواری در مراودات خود با دیگر کشورها حمایت کرده با این حال، اینکه برخی کشورها به مراکزی جهت طرح تهدیدات علیه امنیت ملی کشورمان تبدیل شوند، به هیچ عنوان قابل‌قبول نیست و نباید اجازه داده که طرف های مقصر با سفسطه و اقدامات به ظاهر حق به جانب، خود را در مقام مدعی و طلبکار نشان دهند. البته که حوزه امنیت ملی نیز حوزه ای تعارف بردار نیست و کوتاه آمدن در این حوزه می تواند منجر به صدور صورت حساب های سنگین برای کشور شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه