English

عضویت اتحادیه اروپا به ائتلاف دریای سرخ را وتو کرد

یک رسانه اسپانیایی از وتوی عضویت اتحادیه اروپا در ائتلاف دریایی «نگهبان رفاه» در دریای سرخ به رهبری آمریکا خبر داد.

عضویت اتحادیه اروپا به ائتلاف دریای سرخ را وتو کرد
به گزارش خبرگزاری موج

​، اسپانیا مشارکت اتحادیه اروپا در ائتلاف دریایی چندملیتی در دریای سرخ به رهبری آمریکا را که با ادعای تضمین آزادی ناوبری و حفاظت از کشتی‌ها در دریای سرخ تشکیل شده را وتو کرد.

خبرگزاری تاس با استناد به این مطلب منتشر شده در روزنامه اسپانیایی ال کانفیدنسیال گزارش داد که مادرید، در ابتدا، می‌خواست کل اتحادیه اروپا در این ماموریت شرکت کند. اما کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا در نشست اضطراری روز ۲۰ دسامبر، با اتفاق آرا موافقت خود را با مشارکت اتحادیه اروپا در این ابتکار با گسترش «عملیات آتلانتا» اعلام کرد.

با این حال، روزنامه ال کونفیدنسیال گزارش داد که، روز ۲۱ دسامبر، مادرید موضع خود را تغییر داد و در نشست کارگروه مشاوران اتحادیه اروپا در امور بین‌الملل این تصمیم را وتو کرد.

منابع دیپلماتیک اروپایی به این روزنامه گفتند که اسپانیا دلیل «تغییر موضع» خود را به شرکایش توضیح نداده است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۲۰ دسامبر اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند در عملیات آمریکایی «نگهبان رفاه» برای تضمین آزادی ناوبری و حفاظت از کشتی‌ها در دریای سرخ مشارکت کنند.

در پی تشدید تنش‌ها در نوار غزه، نیروهای مسلح یمن اعلام کردند که تا زمان متوقف نشدن حملات علیه غزه، حملاتی را علیه رژیم صهیونیستی انجام خواهند داد و به هیچ کشتی وابسته به آن اجازه تردد در آب‌های دریای سرخ و تنگه باب المندب را نمی‌دهند.

در پاسخ، «لوید آستین» وزیر امور خارجه آمریکا، در هفته جاری، از ایجاد یک ائتلاف چند ملیتی برای تامین امنیت دریای سرخ در میان افزایش حملات به کشتی‌های باری خبر داد. عملیات «نگهبان رفاه» نیروی دریایی آمریکا، بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا را شامل می‌شود.

برای مقابله با این مجموعه حملات بی‌سابقه، وزیر دفاع آمریکا از شرکت‌کنندگان خواست به ابتکارات بین‌المللی به رهبری این کشور بپیوندند و با فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا(USNAVCENT) و ۳۹ عضو نیروهای دریایی ترکیبی (CMF) برای بازگرداندن امنیت در منطقه دریای سرخ همکاری کنند. 

آستین هشدار داد که اگر جامعه بین‌المللی به طور جمعی به این مشکل رسیدگی نکند، حملات صورت گرفته همچنان صنعت کشتیرانی تجاری را تهدید می‌کند.

شرکت‌های حمل و نقل در حال حاضر مسیر کشتی‌های خود را از طریق دماغه امید تغییر می‌دهند که زمان تحویل و هزینه‌های سوخت، بیمه و سایر هزینه‌ها را افزایش می‌دهند.

وزیر دفاع آمریکا و دیگر مقامات ارشد دفاعی این کشور گفتند که ارتش یمن بیش از ۱۰۰ سامانه هوایی بدون سرنشین و حمله موشکی بالستیک را انجام داده‌اند که چندین کشتی تجاری شامل بیش از ۳۵ کشور مختلف را در این منطقه هدف قرار داده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه