English

انحلال جمهوری قره‌باغ کوهستانی

ریاست منطقه قره‌باغ اعلام داشت که «جمهوری قره‌باغ کوهستانی» از اول ژانویه ۲۰۲۴ منحل می‌شود.

انحلال جمهوری قره‌باغ کوهستانی

به گزارش خبرگزاری موج، «سامول شهرامانیان» ریاست جمهوری به رسمیت شناخته نشده قره‌باغ امروز (پنجشنبه) حکمی را برای پایان دادن به این جمهوری امضا کرد.

در حکم انحلال جمهوری قره‌باغ کوهستانی که نسخه‌ای از آن در خبرگزاری اسپوتنیک منتشر شده، آمده است: این تصمیم بر اساس اولویت تامین امنیت فیزیکی و منافع مهم و حیاتی مردم قره‌باغ و با در نظر گرفتن توافق حاصل شده با نمایندگان جمهوری آذربایجان با میانجی‌گری نیروهای حافظ صلح روسیه مبنی بر اینکه عبور آزادانه، داوطلبانه و بدون مانع ساکنین قره‌باغ از جمله نیروهای نظامی که سلاح‌های خود را زمین گذاشته‌اند تضمین شده، اتخاذ شده است. طبق این تصمیم تمامی نهادها و سازمان‌های دولتی از اول ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی منحل می‌شوند و جمهوری قره‌باغ (آرتساخ) دیگر وجود ندارد.

طبق اعلام شهرامانیان، این حکم پس از انتشار فورا اجرا می‌شود.

قره‌باغ بعد از سقوط امپراطوری روسیه در سال ۱۹۱۷ مورد ادعای ارمنستان و هم جمهوری آذربایجان قرار گرفت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ طی یک جنگ از جمهوری آذربایجان جدا افتاد.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی قره‌باغ را باز پس گرفت و هفته گذشته نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ، ارمنی‌های حاضر در این منطقه به شروط جمهوری آرمنستان مبنی بر خلع‌سلاح این منطقه تن دادند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه