English

وزیر خارجه روسیه:

ایران سلاح اتمی نمی‌سازد

وزیر امورخارجه روسیه با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب اسلامی ایران فتوایی درحرام بودن بمب اتم صادر کرده‌، گفت که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

ایران سلاح اتمی نمی‌سازد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری در حاشیه هفتادوهشتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به اظهارات اخیر ولیعهد سعودی خود درباره تسلیحات هسته‌ای گفت: مسکو موضع‌گیری عربستان سعودی در مورد احتمال داشتن تسلیحات هسته‌ای را یک واقعیت می‌داند، اما هیچ‌کس در جهان خواهان ظهور قدرت‌های هسته‌ای جدید نیست.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به تازگی در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت که اگر ایران قادر به توسعه آن (تسلیحات هسته‌ای) باشد، عربستان سعودی باید به سلاح هسته‌ای دست یابد.

لاوروف در این نشست خبری که پس از سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، افزود: من آنچه شنیدم، این بود که «اگر ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، ما در عربستان سعودی نیز مجبور خواهیم شد در مورد آن فکر کنیم.» اما ایران بارها تاکید کرده است که چنین قصدی ندارند. حتی رهبر آنها نیز بر همین اساس فتوا داده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بنابراین ما این‌گونه ارزیابی می‌کنیم که چون ایران سلاح هسته‌ای ندارد، همسایگان آن نیز وسوسه نمی‌شوند که این راه را طی کنند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها ضمن رد ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا درباره ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان تاکید کرده‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است و سلاح هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی تاکنون هیچ‌گاه وجود انحراف در برنامه هسته‌ای کشور را تائید نکرده است.

 

عدم لغو تحریم‌های موشکی ایران چرخش اروپا از تعهداتش است

وزیر امورخارجه روسیه در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود در نیویورک به تصمیم تروئیکای اروپا (انگلیس، فرانسه و آلمان) برای لغو نکردن تحریم‌های موشکی بالستیک ایران که بر اساس برجام می‌بایست در اواسط ماه اکتبر صورت می‌گرفت، اشاره کرد و آن را رویگرداندن اروپایی‌ها از تعهداتشان نسبت به جمهوری اسلامی خواند.

وی تصریح کرد: بر اساس الزامات قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با برنامه موشکی ایران که هیچ ارتباطی هم با برنامه هسته‌ای این کشور ندارد و تنها برای حصول توافق در آن گنجانده شد، این تحریم‌ها می‌بایست در تاریخ ۱۸ اکتبر لغو می‌شد و ایرانی‌ها نیز آن را پذیرفتند. اما لندن، پاریس و برلین پیشتر اعلام کردند که این محدودیت‌ها را در قالب ملی ادامه خواهند داد. واکنش ایران به چنین اقدامی چه باید باشد؟

لاوروف افزود: از طرفی، حدود یک سال قبل توافقاتی در رابطه با متن برجام به دست آمد اما بدون پیشرفت باقی ماند، چراکه اروپایی‌ها عجله‌ای ندارند و از طرفی دیگر، این یک چرخش درخصوص الزام آنها در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در زمینه پایان دادن به تحریم‌های موشکی به شمار می‌آید. از سوی دیگر، اگر آنها خواهان این نیستند، صادقانه آنچه را که کارساز بود و به تصویب رسید، هرچند که آمریکا از آن خارج شد، از سر بگیرند.

 

بحث درباره پهپادهای ایران بدون ارائه مدرک منطقی نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین به ادعاها مبنی بر استفاده مسکو از پهادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین پرداخت و در پاسخ به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در مجمع عمومی که مدعی تامین تسلیحات روسیه از سوی ایران شده بود تاکید کرد که بحث درباره این موضوع، بدون ارائه مدرک را غیر منطقی توصیف کرد.

وی خاطرنشان کرد: این روزها تعداد زیادی از اظهارات از سوی شخصیت‌های مختلف، اعم از ملی و بین‌المللی را فهرست کرده‌ایم که هیچ سند و مدرکی پشت آن نیست، دست کم شواهد آن به کسی ارائه نشده است. بارها و بارها خواسته شده که حداقل یک پهپاد نشان دهید که ادعایتان را ثابت کند. بنابراین، من نمی‌توانم در مورد چنین صحبت‌هایی اظهار نظر کنم. این در حالی است که آقای بلینکن خیلی چیزها را (در این زمینه) با اشتیاق اعلام می‌کند.

گفتنی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها ادعاهای غرب و آمریکا درباره استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنگ علیه اوکراین را رد کرده و خواستار ارائه شواهد معتبر در قابل استناد برای اثبات این ادعا شده‌اند. اما به نظر می‌رسد که غرب تلاش می‌کند با این اتهام‌زنی‌ها بر ناکامی‌های خود در اوکراین سرپوش بگذارد و پای کشوری دیگر را برای توجیه شکست‌های خود به ماجرا باز کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه