English

الهام علی‌اف از ولادیمیر پوتین عذرخواهی کرد

رئیس‌جمهور آذربایجان در جریان گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین از او بابت کشته شدن چند پرسنل نظامی روس در جریان درگیری‌های روز چهارشنبه در قره‌باغ عذرخواهی و ابراز تاسف کرد.

الهام علی‌اف از ولادیمیر پوتین عذرخواهی کرد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از تماس تلفنی الهام علی‌اف ، رئیس‌جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین ، رئیس‌جمهوری روسیه و صحبت در مورد تازه‌ترین تحولات قره‌باغ خبر داد.

پوتین در این تماس تلفنی بر اهمیت امنیت و حقوق شهروندان قره‌باغ تاکید کرد.

علی‌اف به پوتین گفت که تحقیقات کامل در مورد آنچه که برای این نظامیان روس رخ داده، انجام خواهد شد و مسئولان آن مجازات خواهند شد. به گفته او، تماس نزدیک دادستانی کل روسیه و جمهوری آذربایجان در ارتباط با کشته شدن چند عضو نیروهای حافظ صلح روسیه در جریان تحولات بیست سپتامبر آغاز شده است.

رئیس‌جمهوری آذربایجان که کشورش روز سه‌شنبه از آغاز عملیات «ضد تروریسم» در قره‌باغ خبر داده بود، برای ارائه کمک مالی به خانواده این نظامیان روس اعلام آمادگی کرد.

روسای جمهوری روسیه و آذربایجان همچنین بر اهمیت اجرای توافق‌های حاصل شده در مورد توقف درگیری‌ها در قره‌باغ اشاره کردند.

روز چهارشنبه وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت که با میانجیگری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی میان طرف آذربایجانی و نمایندگان قره‌باغ مبنی بر توقف کامل درگیری‌ها حاصل شد. به گفته آنها، اجرای این توافق‌ها با هماهنگی فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه انجام خواهد شد. به دنبال آن امروز پنجشنبه نشستی در شهر یولاخ جمهوری آذربایجان میان طرف‌های ارمنی در قره‌باغ و نمایندگان باکو، آن هم در شرایطی برگزار شد که خبرگزاری‌ها از وقوع تیراندازی در مرکز منطقه قره‌باغ خبر داده و گفتند که ارمنی‌های قره‌باغ، جمهوری آذربایجان را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.

در همین حال خبرگزاری رویترز هم گزارش داد که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اتهامات مربوط به نقض توافق‌ آتش‌بس در قره‌باغ توسط نظامیان این کشور را رد می‌کند.

رئیس‌جمهوری روسیه امروز همچنین بر اهمیت تضمین حقوق و امنیت جمعیت ارمنی قره‌باغ تاکید کرد و آمادگی باکو برای تعامل با نیروهای حافظ صلح روسیه در این زمینه تایید شد.

پوتین و علی‌اف همچنین در مورد گام‌های اولویت‌دار برای تثبیت بیشتر وضعیت و غلبه بر مشکلات بشردوستانه در قره‌باغ گفت‌وگو کردند. آنها با تشدید مذاکرات در راستای توافق‌های سه‌جانبه ۲۰۲۰- ۲۰۲۲ موافقت کردند، در درجه اول از نظر رفع انسداد خطوط حمل و نقل، مشخص کردن خطوط مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و تهیه معاهده صلح بین باکو و ایروان. کرملین همچنین تایید کرد که باکو آماده همکاری با نیروهای صلحبان روسیه در مورد تضمین امنیت ارمنی‌های ساکن قره‌باغ است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه