English

آمادگی نخست‌وزیر ارمنستان برای آغاز مذاکرات با باکو

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری فرانسه بر آمادگی خود برای کاهش تنش و آغاز گفت‌وگوها با رئیس‌جمهور آذربایجان تأکید کرد.

آمادگی نخست‌وزیر ارمنستان برای آغاز مذاکرات با باکو

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از آرمن‌پرس، دفتر نخست‌وزیری ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که « نیکول پاشینیان »، نخست‌وزیر این کشور امروز در گفت‌وگوی تلفنی با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه بر آمادگی خود برای انجام فوری گفت‌وگوها با «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است که «رئیس جمهور ماکرون تاکید کرد که کاهش تنش در امتداد مرزها یک ضرورت است. نخست وزیر پاشینیان (هم) آمادگی خود را برای گفتگوهای فوری با رئیس جمهور آذربایجان با هدف کاهش تنش ابراز کرد.»

نخست وزیر ارمنستان در این گفت‌وگو همچنین بر تعهد خود به اجرای توافقنامه‌های پراگ در ۶ اکتبر ۲۰۲۲ و توافقنامه های بروکسل در ۱۴ مه ۲۰۲۳ و رویکرد حل همه مسائل منحصراً از طریق ابزارهای دیپلماتیک و در فضای سازنده تاکید کرده است.

آن‌گونه در بیانیه دفتر پاشینیان آمده در گفت‌وگوی سران ارمنستان و فرانسه «مسائل مربوط به وخامت بحران انسانی در قره باغ کوهستانی در نتیجه مسدود کردن غیرقانونی کریدور لاچین، استقرار نیروهای آذربایجان در اطراف قره باغ کوهستانی و افزایش تنش در مرز  ارمنستان و آذربایجان» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پاشینیان پنج‌شنبه گذشته با اشاره به تحرکات چند روز اخیر جمهوری آذربایجان اعلام کرد: جمهوری آذربایجان طی چند روز گذشته، نظامیان خود را در طول خط تماس مستقر کرده است. جمهوری آذربایجان با این تحرکات عزم خود برای اقدامات تحریک‌آمیز نظامی جدید علیه منطقه قره‌باغ و ارمنستان را نشان می‌دهد.

پاشینیان در ادامه با اشاره به آمادگی ارمنستان برای امضای توافق صلح ادامه داد: ما برای امضای توافق صلح و عادی‌سازی روابط با باکو اعلام آمادگی می‌کنیم، به شرط آن که باکو به توافق‌نامه‌ها پایبند باشد.

گفتنی است پیش‌تر مقامات ارمنستان در ایروان تائید کردند که این کشور هفته آینده میزبان رزمایش مشترک با نیروهای آمریکایی خواهد بود.

این اعلامیه یک روز پس از آن منتشر شد که ارمنستان از نیروهای حافظ صلح روسی در برقراری امنیت در تنها مسیری که ارمنستان را به منطقه قره باغ کوهستانی در آذربایجان متصل می‌کند، انتقاد کرد. روسیه اما این انتقاد ارمنستان را رد کرد.

اکنون وزارت دفاع ارمنستان مدعی شده هدف رزمایش‌های موسوم به «شریک عقاب ۲۰۲۳» افزایش سطح همکاری بین نیروهای ارمنستان و آمریکا در مأموریت‌های بین‌المللی حفظ صلح است.این مانور قرار است از ۱۱ تا ۲۰ سپتامبر در مرکز آموزشی زار ارمنستان برگزار شود.

این در حالی است که هفته گذشته نیز «گونتر فلینگر»، رئیس کمیته اروپایی گسترش ناتو، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی X(توئیتر سابق) از دولت ارمنستان خواست که به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بپیوندد. وی همچنین خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: از ارمنستان حمایت کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه