English

اتحادیه اروپا از بازگشت دوباره ترامپ به قدرت می‌ترسد

نشریه پولیتیکو با انتشار گزارشی درباره احتمال بازگشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به کاخ سفید و اعمال تعرفه‌های تجاری علیه اروپا نوشت که فکر بازگشت ترامپ ترس در دل بروکسل انداخته است.

 اتحادیه اروپا از بازگشت دوباره ترامپ به قدرت می‌ترسد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از نشریه پولیتیکو، شبح ریاست‌جمهوری دوباره دونالد ترامپ در آمریکا به روسای بازرگانی اروپا احساس وحشتناکی داده است. این سرمایه‌دار ۷۷ ساله معتقد است کسری‌های تجاری "زیانی" است که ثروت را به دشمنان آمریکا صادر می‌کند. او تهدید کرده در صورت پیروزی در انتخابات سال آینده، ۱۰ درصد تعرفه واردات در سراسر جهان اعمال خواهد کرد.

اما قبل از آن، تاثیر سیاست تجاری ترامپ در دوره اول می‌تواند دوباره انفجاری به راه بیندازد و به‌طور بالقوه به صادرات اروپا با میلیاردها دلار عوارض تنها در مدت ۸ هفته ضربه بزند.

در سال ۲۰۱۸ ترامپ تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد از اتحادیه اروپا را اعمال کرد. دولت جو بایدن این تعرفه‌های گمرکی را تعلیق کرد تا اجازه انجام یک مذاکره برای دستیابی به مصالحه بین آمریکا و اتحادیه اروپا را بدهد.

اما اگر هیچ راه‌حلی تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) پیدا نشود، این تعرفه‌ها بازمی‌گردد که خطر یک جنگ تجاری دیگر را به‌وجود آورده و به صورت بالقوه به تجارت کالاها آسیب وارد می‌کند.

در حالی‌که دو طرف می‌توانند بر سر طولانی کردن تعلیق و ادامه مذاکرات توافق کنند، خطر پیروزی ترامپ در سال ۲۰۲۴ فشار را برای دستیابی به یک توافق زودتر از آن زمان افزایش می‌دهد، حتی اگر به این معنی باشد که اتحادیه اروپا امتیازهایی را بدهد.

یک دیپلمات تجاری اتحادیه اروپا به پولیتیکو گفت: این در ذهن هر کسی است؛ چه می‌شود اگر انتخابات (آمریکا) به مسیر اشتباهی برود؟

یک وکیل که درباره پرونده‌های تجاری اروپا مشاوره می‌دهد، فاش کرد: حتی فکر بازگشت ترامپ روسای تجاری و مقام‌های اتحادیه اروپا را ترسانده است.

مهم‌تر از منازعه بر سر فولاد، بروکسل و واشنگتن همچنین در حال مذاکره درباره توافق مواد معدنی حیاتی هستند. چنین توافقی به شرکت‌های شیمیایی و معدن اتحادیه اروپا اجازه فروش بدون خطر محصولاتشان به تولیدکنندگان باتری آمریکا را می‌دهد.

لوئیسا سانتوس از یک لابی صنعتی به‌نام «بیزنس‌یوروپ» گفت: ماه‌های پیش‌ روی ما برای روابط آمریکا و اتحادیه اروپا بسیار مهم می‌شود. ما قطعا نیاز به تلاش برای حل مسائل برجسته را داریم.

برغم اتهام‌های مرتبط با تلاش برای تغییر در انتخابات ۲۰۲۰، ترامپ در رقابت نامزدی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر ۲۰۲۴ (آبان ۱۴۰۳) خیلی از رقبای خود پیش افتاده است.

تهدید او برای اعمال یک تعرفه یا مالیات ۱۰ درصدی بر تمام واردات در صورت حضور دوباره در کاخ سفید، زنگ خطرهایی را به صدا در آورده که چنین گامی یک جنگ تجاری تمام عیار به راه می‌اندازد و قیمت‌های پرداختی برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای آمریکا را بالا می‌برد.

با اینکه هنوز پیروزی ترامپ در انتخابات معلوم نیست، اما هر رئیس‌جمهور دیگر از حزب جمهوریخواه احتمالا سیاست آمریکا در قبال اتحادیه اروپا را تغییر خواهد داد که باعث ایجاد نگرانی‌هایی درباره همه چیز از جمله حمایت نظامی از اوکراین و افزایش تنش در رابطه با موضع ژئوپلتیکی در قبال چین می‌شود.

تغییر بالقوه در کاخ سفید، تنها اتفاق پیش رو در آینده نیست، بلکه انتخابات پارلمان اروپا در ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد ۱۴۰۳) نیز در پیش است که در آن سران اتحادیه اروپا تغییر می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه