English

رئیس سیا:

احتمال شورش گروه واگنر را می‌دادیم

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در یک سخنرانی گفت که واشنگتن از احتمال شورش گروه واگنر «تا حدی» مطلع بوده است.

احتمال شورش گروه واگنر را می‌دادیم

به گزارش خبرگزاری موج، ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفته واشنگتن از احتمال شورش گروه نظامی خصوصی واگنر تا حدی اطلاع داشته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز پنجشنبه به نقل از ویلیام برنز نوشت: او تأیید کرده که آمریکا از احتمال شورش توسط این گروه تا حدی مطلع بوده است. 

ویلیام برنز که در نشست امنیتی آسپن صحبت می‌کرد مدعی شده سرویس‌های امنیتی، مقام‌های نظامی و تصمیم‌گیران روسیه در 36 ساعتی که شورش گروه واگنر اتفاق افتاد «سرگردان به نظر می‌رسیدند.»

ویلیام برنز همچنین ادعا کرد که این شورش توسط  یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر ضعف‌های قابل توجهی را در سیستم قدرتی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه آن را ساخته است آشکار کرد.

او همچنین پیش‌بینی کرد ولادیمیر پوتین تلاش خواهد کرد که نیروهای واگنر را از پریگوژین جدا کند تا بتواند از توان رزمی این گروه در میدان جنگ اوکراین استفاده کند.

ویلیام برنز همچنین تصریح کرد که از زمان وقوع شورش، پریگوژین در شهر مینسک بوده اما او مدتی را هم در روسیه گذرانده است. وی همچنین مدعی شد فرمانده واگنر هدف انتقام‌جویی پوتین واقع خواهد شد.

گفتنی است که مدتی پیش گروه نظامی خصوصی واگنر به رهبری «یوگنی پریگوژین»، که در گذشته در مناطق مختلف جهان به نمایندگی از روسیه فعالیت می‌کردند، علیه افراد نظامی برجسته این کشور مانند «سرگئی شویگو» وزیر دفاع، و «والری گراسیموف» رئیس ستاد ارتش، اعتراض و با هدف برکناری آن‌ها، به شورش مسلحانه پرداختند.

توجه بسیاری از کارشناسان به زمان بندی شورش جدید در اوکراین جلب شد. این شورش در زمانی رخ داد که پاتک اوکراینی‌ها با شکست و تلفات سنگین همراه شده بود. این موضوع سبب شد ذهن تحلیلگران به این سمت متمایل شود که گروه واگنر به بازوی نیابتی ناتو برای مقابله با روسیه تبدیل شده است و به نفع اوکراین عمل می‌کند.

آنچه این ظن را قوی‌تر کرد تلاش رسانه‌های غربی برای وخیم نشان دادن اوضاع روسیه بود. این رسانه‌ها تلاش کردند با مانور بر روی اینکه در روسیه حکومت نظامی اعلام شده و این کشور در آستانه جنگ داخلی قرار دارد تصویری از روسیه نشان دهند که با واقعیت‌های میدانی صد در صد متفاوت بود.

این تلاش‌ها نشان داد که آنچه در بیانیه پریگوژین آمده بود از حمایت غرب و آمریکا برخوردار بود و هدف برهم‌زدن ثبات و امنیت داخلی فدراسیون روسیه و ایجاد اخلال در جبهه مقاومت روسیه در برابر نئونازی‌ها را دنبال می‌کرد. البته فرمانده نیروهای واگنر خودش هم تصریح کرد که کودتایی انجام نداده و تنها در حال انجام «راه‌پیمایی عدالت» است اما رسانه‌های غربی دنبال نشان دادن تصویر دیگری بودند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه