English

اولین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و آسیای میانه در عربستان برگزار می‌شود

عربستان میزبان اولین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه برای پایه ریزی شراکت و تقویت همکاری بین دو طرف همزمان با برگزاری هجدهمین نشست مشورتی سران شورای همکاری است.

اولین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و آسیای میانه در عربستان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سایت الخلیج آنلاین، شهر جده عربستان امروز چهارشنبه میزبان اولین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه برای پایه ریزی شراکت و تقویت همکاری بین دو طرف همزمان با برگزاری هجدهمین نشست مشورتی سران شورای همکاری است.

در این اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و رهبران قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبکستان تحت عنوان «سی۵» حضور می یابند

تاکنون امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان برای شرکت در این اجلاس وارد جده شده اند.

خبرگزاری رسمی عمان نیز اعلام کرد که اسعد بن طارق آل سعید، معاون نخست وزیر در امور روابط و همکاری های بین المللی به نمایندگی از سلطان هیثم پادشاه این کشور ریاست هیات عمانی را برعهده دارد و راهی عربستان شده است.

دبیرخانه شورای همکاری در توییتر خود اعلام کرد که هدف از این اجلاس تقویت روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با کشورهای آسیایی بر اساس اصول و اهداف شورای همکاری مندرج در اساسنامه سال ۱۹۸۱ آن و ایجاد نوعی مشارکت و ایجاد مکانیسم هایی برای تضمین مشاوره و گفتگوی پایدار است.

این اجلاس پس از اولین نشست مشترک گفت وگوی راهبردی کشورهای عضو شورای همکاری و کشورهای آسیای میانه که در سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی در ریاض برگزار شد، منعقد می شود.

در این نشست دو طرف در بیانیه‌ای مشترک "بر تعهد خود به ایجاد یک مشارکت قوی و بلندپروازانه در آینده بین کشورهایشان بر اساس ارزش‌ها و منافع مشترک، روابط عمیق تاریخی بین مردمانشان و همکاری‌های موجود در سطوح دوجانبه و چندجانبه و در زمینه های مختلف" تاکید کرده بودند

ملک سلمان پادشاه عربستان پیش از این از سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای برگزاری هجدهمین نشست مشورتی سران شورای همکاری و همچنین اجلاس شورای همکاری و آسیای میانه دعوت کرده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه