English

کردستان عراق:

به زودی مناقشه نفتی با بغداد حل می‌شود

نخست‌وزیر دولت اقلیم کردستان عراق گفت: سعی می‌کنیم مناقشه دیرینه دولت بغداد با منطقه خودمختار کردستان عراق بر سر درآمدهای نفتی، هرچه زودتر با تصویب یک قانون جدید حل و فصل شود.

به زودی مناقشه نفتی با بغداد حل می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری رویترز، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق پس از دیدار با محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق گفت که دولت مرکزی فعلا قصد دارد تصمیمات دادگاه برای کنترل درآمدهای نفت و گاز اقلیم کردستان را تعلیق کند.

مناقشه میان اربیل و بغداد در سال گذشته پس از آن در گرفت که دادگاه فدرال عراق در ماه فوریه اعلام کرد که بر اساس قانون اساسی عراق، بخش نفتی و گازی اقلیم کردستان غیرقانونی است.

توافق بر سر پرداخت منظم بودجه از مبدا بغداد می‌تواند به مقامات دولت اقلیم کردستان کمک کند تا تاخیر پرداختی‌ها به شرکت‌های نفتی بین‌المللی فعال در این منطقه را رفع کرده و مشکل حقوق کارمندان دولت کردستان عراق را برطرف کند.

بارزانی در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوییس گفت: آنچه بر سر آن توافق کرده‌ایم این است که فعلا فشارها را از روی دولت اقلیم کردستان برداشته و منتظر تصویب قانون هیدروکربن باشیم.

تا زمان تصویب این قانون، طرفین در حوزه مدیریت و تقسیم درآمدهای نفتی با یکدیگر همکاری خواهند داشت. او گفت که این همکاری نهایتا در سند بودجه عراق شکل رسمی خواهد گرفت.

بارزانی افزود: ما برای تصویب قانون هیدروکربن شش ماه در نظرگرفته بودیم؛ اما نمی‌دانم که آیا این امکان‌پذیر است یا نه. امیدوارم هرچه زودتر انجامش دهیم.

در قانون اساسی عراق، دولت اقلیم کردستان عراق از بودجه ملی این کشور سهم می‌برد؛ اما در سال ۲۰۱۴ این توافق از بین رفت. در آن زمان، کردهای عراق کنترل مناطق نفتی مهم این کشور در کرکوک را از دست داعش درآورده و مستقلا به استخراج و فروش نفت خام پرداختند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه