English

رئیس جمهور ویتنام از سمت خود استعفا کرد

دولت ویتنام امروز اعلام کرد: «نگوین ژوان فوک» رئیس‌جمهوری این کشور پس از آنکه حزب حاکم کمونیست او را به ناتوانی در جلوگیری از «تخلف و اقدامات نادرست» مقامات تحت کنترلش در زمان نخست وزیری متهم کرد، از سمت خود استعفا کرد.

رئیس جمهور ویتنام از سمت خود استعفا کرد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از رویترز، فوک، ۶۸ ساله که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ نخست وزیر ویتنام بود، کمتر از دو سال است که مقام ریاست جمهوری در این کشور را بر عهده داشته و بالاترین مقامی است که هدف سرکوب گسترده فساد حزب حاکم کمونیست قرار گرفته است.

ویتنام هیچ حاکم برتر و ارشدی ندارد و به طور رسمی توسط چهار «ستون» رهبری می شود: دبیرکل قدرتمند حزب کمونیست، رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس قانونگذاری.

دولت ویتنام در بیانیه‌ای با اشاره به موضع کمیته مرکزی حزب کمونیست نوشت: او با آگاهی کامل از مسوولیت‌های خود برابر حزب و مردم، درخواست استعفا از مقام و شغل خود را داد و بازنشسته شد.

دفتر فوک هنوز اظهارنظری در این خصوص نکرده و مشخص نیست که آیا حزب حاکم که با استعفای وی موافقت کرده، نامزدی را برای جانشینی وی انتخاب کرده است یا نه.

در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌های فراوانی مبنی بر احتمال استعفای فوک وجود داشت زیرا دو معاون نخست وزیری که تحت رهبری وی خدمت کرده بودند، در تلاش حزب کمونیست برای مقابله با فساد به رهبری «نگوین فو ترونگ» رییس قدیمی این حزب برکنار شده بودند.

براساس اعلام حزب کمونیست ویتنام، در سال ۲۰۲۲، ۵۳۹ عضو این حزب به دلیل فساد و «اشتباهات عمدی» از جمله وزرا، مقامات عالی رتبه و دیپلمات‌ها تحت تعقیب قرار گرفته یا «تنبیه» شدند. همزمان پلیس ۴۵۳ پرونده فساد را در این سال بررسی کرد که ۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش نشان می‌دهد.

برای آنکه استعفای فوک رسمیت پیدا کند، مجلس ملی باید آن را تایید کند. منابع آگاه می‌گویند که به احتمال زیاد روز دوشنبه هفته آینده قانونگذاران ویتنامی جلسه‌ای فوق‌العاده برای این موضوع برگزار خواهند کرد.

فوک در ماه آوریل ۲۰۲۱ به عنوان رئیس جمهور ویتنام انتخاب شد و به طور گسترده به عنوان جانشین دبیرکل حزب، معتبرترین شغل دولتی انتخاب شد.

وی در طول دوران پنج‌ساله نخست وزیری خود بدنبال آزادسازی اقتصادی بود که از جمله آنها امضای قراردادهای تجاری با اتحادیه اروپا و قدرت‌های اقیانوس پاسیفیک مانند ژاپن و استرالیا بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه