English

توکیو و دردسرهای دولت ژاپن برای کاهش جمعیت

توکیو، پایتخت پرجمعیت کشور ژاپن است که حدود ۳۷ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است.

توکیو و دردسرهای دولت ژاپن برای کاهش جمعیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، توکیو در قدیم دهکده ای بوده است که یکی از شغل های مردمان آن ماهیگیری بود اما حالا به یک شهر بزرگ تبدیل شده است شهری بسیار مدرن و پیشرفته که بسیاری از فعالیت ها را نیز ربات ها برعهده گرفته اند؛ با این وجود این شهر سومین پایتخت صنعتی جهان محسوب می‌شود.

بسیاری از شهرهای دیگر دنیا قدرت مقایسه و رقابت با توکیو را ندارند با این حال لندن، انگلیس و نیویورک از توکیو جلوتر هستند اما شاید بزودی پایتخت ژاپن بتواند دستکم از دو شهر از این سه شهر سبقت بگیرد.

توکیو همچنین محل استقرار دهها شرکت بزرگ دنیاست شرکت های چند ملیتی که شعبات مختلفی در سراسر دنیا دارند بیشتر مردم هم در منطقه شهری زندگی می کنند.

 

این شهر آثار فراوانی دارد که می توان از جمله آن به برج مخابراتی، معبد یوشیما، موزه ملی، دیسنی لند، باغ وحش، کوه آتشفشان فوجی و پارک یویوگی اشاره کرد  که از مهمترین آثار و دیدنی های این شهر محسوب می شود.

توکیو

جمعیت توکیو

 

طبق بررسی های انجام شده جمعیت ثابت این شهر در حال حاضر حدود ۳۷ میلیون نفر است اما هر روز به تعداد جمعیت توکیو بیش از دو و نیم میلیون نفر افزوده می شود این افزایش جمعیت به علت رفت و آمد شاغلان، کارگران و دانشجویان است که در مناطق دیگر خارج و یا درحومه توکیو سکونت دارند و بعد از پایان ساعات کاری از توکیو خارج می‌شوند.

 

تلاش برای کاهش جمعیت توکیو

 

این جمعیت زیاد موجب شده است تا  دولت ژاپن برای معکوس کردن روند مهاجرت از مناطق کم‌جمعیت به شهرهای بزرگ وعده دهد تا به هر خانواده‌ای که کلانشهر توکیو را ترک کند به ازای هر فرزند یک میلیون "ین" (معادل ۷.۵۰۰ دلار) پرداخت کند.

 

این "پرداخت تشویقی" که رقم آن در مقایسه با رقم پیشین که ۳۰۰ هزار ین بوده به مراتب چشمگیرتر است، در ماه آوریل سال جدید میلادی به حالت اجرایی درخواهد آمد و بخشی از برنامه‌های رسمی دولت برای بخشیدن جانی تازه به زندگی در شهرها و روستاهای کم‌جمعیت است.

 

با این حال اگرچه جمعیت توکیو برای نخستین بار در سال گذشته کاهش یافت - روندی که تا حدی به همه‌گیری ویروس کرونا نسبت داده می‌شود - با این حال سیاست‌گذاران دولت ژاپن بر این اعتقاد هستند که باید اقدامات بیشتری به منظور کاهش تراکم جمعیت در پایتخت صورت گیرد و مردم به شروع زندگی جدید در شهرها و مناطق دیگر کشور که به اندازه شهرهای بزرگ اغواکننده نیستند و در عین حال از معضلاتی چون پیری، کاهش جمعیت و مهاجرت جوانان به توکیو، اوزاکا و سایر شهرهای بزرگ آسیب دیده‌اند، تشویق شوند.

 

شرایط پرداخت این رقم به این شیوه است که خانواده های ژاپنی که این مشوق مالی را دریافت و به شهر و یا روستایی مهاجرت می کنند، باید حداقل پنج سال در خانه جدید خود زندگی کنند و یکی از اعضای خانواده باید سر کار باشد یا قصد راه اندازی یک تجارت جدید را داشته باشد. همچنین افرادی که پیش از موعد پنج ساله به شهر و محل زندگی سابق خود برگردند، باید مشوق نقدی دولت را برگردانند.

 

مقامات ژاپن امیدوار هستند این تشویق سخاوتمندانه، خانواده‌های دارای فرزند تا ۱۸ سال را تشویق به زندگی در مناطق کم‌جمعیت کرده و از فشار کنونی بر فضا و خدمات عمومی در توکیو، بزرگترین کلانشهر جهان با جمعیتی حدود ۳۵ میلیون نفر، بکاهد.

توکیو3

مترو توکیو

 

در توکیو پایتخت ژاپن دو سیستم حمل‌ونقل کاملا مجزا وجود دارد. مترو توکیو با بیش از ۱۰ خط، ۱۶۸ ایستگاه و ۲۰۳.۴ کیلومتر، یکی از دو سیستم حمل و نقل سریعی است که به دولت ژاپن و شهرداری توکیو تعلق دارد و در سال ۱۹۲۰ میلادی راه اندازی شده است.

 

خط مترو تارتا دیگر سیستم حمل‌ونقل در این شهر که در سال ۱۹۴۱ تشکیل شد که توسط وزارت راه و ترابری اداره می‌شود.

 

متروی توکیو را باید جامع‌ترین سیستم مترو در دنیا نامید شبکه خطوط این مترو تقریبا اکثر مناطق را در ۲۳ حوزه شهری توکیو پوشش می‌دهد و به حومه شهر نیز می‌رود ایستگاه‌ها و خطوط آهن این مترو یک دست و کاملا مدرن هستند و ساختار بیرونی آن هم همخوانی دارند.

 

شهرهای بزرگی همانند توکیو با چنین تراکم جمعیتی، ترافیک‌های خسته‌کننده نیز دارند، ولی ترافیک این شهر با سایر کلان‌شهرها کمی تفاوت دارد. در شهر توکیو بیشترین ترافیک انسانی است که فرق زیادی با دیگر کشورها دارد.

 

بسیاری از شهرهای بزرگ مملو از خودرو است همین موجب ترافیک سنگین می شود اما در این شهر مردم بسیار زیاد از تسهیلات عمومی استفاده می کنند برای همین است که در قطارهای شهری توکیو معمولا با ترافیک انسانی مواجه خواهید شد ایستگاه راه‌آهن توکیو شلوغ‌ترین ایستگاه راه‌آهن جهان است.

 

بیشتر بخوانید:

نرخ بیکاری در ژاپن رکورد زد

گرمای بی سابقه جان 57 نفر را در ژاپن گرفت

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه