English

درگیری روسیه و اوکراین بر سر گنجینه‌های ایران

گنجینه‌های بسیار ارزشمندی از اشیاء تاریخی و طلاهای متعلق به سکاها، کوچ‌نشینان ایرانی‌تباری که بیش از هزار سال بر اوراسیا تسلط داشتند، به موضوع جدل میان اوکراین و روسیه تبدیل شده است.

درگیری روسیه و اوکراین بر سر گنجینه‌های ایران

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از گاردین،  سلاح‌ها و زیورآلات طلایی ارزشمندی که سکاها، از خود به جای گذاشته بودند، در موزه‌های سراسر منطقه شمال ایران، بویژه اوکراین، نگهداری می‌شوند. با این حال، از زمانی که نیروهای روسی در ماه فوریه به اوکراین حمله کردند، بسیاری از این گنجینه‌های ارزشمند همراه با میلیون‌ها اثر باستانی دیگر توسط دیگران ضبط شده است.  

 سکاها، جنگجویان و عشایری ایرانی‌تبار بودند که تاریخشان به پیش از هخامنشیان باز می‌گردد و از حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد و مدت‌ها پیش از ایجاد مرزهای ملی، برای بیش از ۱۰۰۰ سال بر اوراسیا تسلط داشتند.

«سرهی تلیژنکو»، از مؤسسه ملی باستان‌شناسی کی‌یف که سرنوشت آثار تاریخی را در این کشور رصد می‌کند، گفته، پس از وقوع جنگ رخی از موزه‌ها موفق شدند مجموعه‌های خود را به موقع به مکان امن منتقل کنند که شامل موزه باستان‌شناسی اودسا و موزه‌ای در ملیتوپل است که مهم‌ترین مجموعه طلای سکاها در جغرافیای اوکراین را در خود جای داده‌اند. در همین حال، «ایرینا شرامکو» مدیر موزه باستان‌شناسی خارکف و همکارانش شب‌ را در نزدیکی گنجینه‌های سکاها و عصر برنز می‌گذرانند تا از آنها مراقبت کنند.  

«رجینا اول» از مؤسسه باستان شناسی آلمان مستقر در شهر برلین، که منابع مالی و سخت‌افزاری را برای همکاران اوکراینی خود فراهم می‌کند، می‌گوید: «این مورد در سراسر اوکراین است و آن‌ها فکر می‌کردند که اگر به اشیاء تاریخی نزدیکتر باشند، بهتر می‌توانند از آن‌ها محافظت کنند.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه