English

سخنگوی وزارت آب و انرژی دولت موقت طالبان:

حقابه ایران براساس توافقنامۀ هیرمند داده خواهد شد

سخنگوی وزارت آب و انرژی دولت موقت طالبان در افغانستان امروز دوشنبه اعلام کرد که طبق قراداد کابل و تهران در خصوص هلمند، حق آبه سالانه ایران داده خواهد شد.

حقابه ایران براساس توافقنامۀ هیرمند داده خواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از شبکه تلویزیونی طلوع نیوز، «اختر محمد نصرت» سخنگوی وزارت آب و انرژی دولت موقت طالبان در افغانستان امروز دوشنبه اعلام کرد که طبق قراداد کابل و تهران در خصوص هلمند، حق آبه سالانه ایران داده خواهد شد.

بر اساس اعلام رسانه‌های افغانستان، سخنگوی وزارت آب و انرژی دولت موقت طالبان در افغانستان در این باره ادامه داد: مطابق با توافقنامۀ ۱۳۵۱ در حالت عادی ایران ۲۲ متر مکعب در ثانیه حقابه دارد و ما ۴ متر مکعب نیز به دلیل حسن همجواری به این کشور اضافه می‌کنیم. البته، اگر خشکسالی باشد، به همان اندازه آب کمتری به سمت ایران جاری می شود.

در همین ارتباط ۲۵ خرداد ماه سال جاری هیاتی از وزارت آب و انرژی دولت موقت طالبان در افغانستان برای رایزنی در خصوص قرارداد حقابه هیرمند به تهران سفر کرد. هدف از سفر این هیئت، رایزنی در خصوص قرارداد حقابه ایران و اختصاص آب هلمند عنوان شده بود.

فاروق اعظم در این خصوص گفت که هیاتی از وزارت آب برای اجرای متن قراردادی که میان ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ درباره آب رودخانه هیرمند امضاء شده به تهران سفر کرد.

پیش از این مقامات دولت موقت افغانستان موضوع حقابه ایران را حل شده دانسته بودند.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی دولت موقت طالبان در افغانستان موضوع حقابه بین افغانستان و ایران را حل شده دانسته و گفته بود در صورتی که طرف افغانستان به اندازه کافی آب داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز از آب بهره مند خواهد شد.

همچنین انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی دولت موقت طالبان در افغانستان نیز در این باره گفت که کابل به همه تعهداتی که از پیش در مورد حق آبه با جمهوری اسلامی ایران داشته، پایبند است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی