English

جزئیات تازه‌ درخصوص پیشنهاد بورل برای احیای برجام به ایران به روایت العربی الجدید

یک رسانه عربی در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات، جزئیات تازه‌ای درخصوص پیشنهاد مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به ایران منتشر کرد.

جزئیات تازه‌ درخصوص پیشنهاد بورل برای احیای برجام به ایران به روایت العربی الجدید

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه العربی الجدید به نقل از منابع نزدیک به روند مذاکرات هسته ای غیر مستقیم ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا و کشورهای عربی خلیج فارس جزئیاتی در خصوص پیشنهاد مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به تهران و واشنگتن منتشر کرد.

جوزپ بورل سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که پیش نویس جدیدی درخصوص برنامه هسته ای ایران ارائه داده و از طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات خواسته است که این پیش‌نویس را قبول کنند تا مانع بروز "بحران خطرناک" شوند.

وی در مقاله ای که در فایننشال تایمز منتشر شد نوشت که این پیش نویس "ایده آل نیست" اما به نظر من به عنوان واسطه در این مذاکرات " این بهترین توافق ممکن است".

بورل بدون پرداختن به جزئیات تاکید کرد که پیشنهاد مطرح شده به تمام امور اساسی می پردازد و راه حل هایی را شامل می شود که تمام طرف‌ها با دشواری به آن ها دست یافتند.

منابع العربی الجدید ادعا کردند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گذشته در تماس تلفنی با جوزپ بورل ملاحظات ایران درخصوص این پیشنهاد را به وی ابلاغ کرده و گفته است که ایران به طور کلی مخالفت‌هایی با طرح دارد اما تاکنون به طور رسمی مخالفت خود را اعلام نکرده است.

این منابع می‌گویند: مسئولان ایرانی معتقدند که طرح اروپایی چیز مهم و بزرگی به پیش‌نویس توافقی که در مارس گذشته مطرح شده اضافه نمی کند و پیشنهاد کنونی به طور کافی سه مطالبه اصلی تهران را برآورده نمی‌کند.

این منابع درخصوص مطالبات تهران تاکید کردند که ایران خواهان گسترش چارچوب رفع تحریم ها، دادن ضمانت های کافی و همچنین اعلان آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر بستن پرونده تضمین های مربوط به اختلافات میان تهران و آژانس است؛ اختلافاتی که به سه سایت هسته ای ایران مربوط می شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این مدعی شده بود که ایران در آن ها فعالیت هسته ای اعلام نشده دارد.

منابع نزدیک به مذاکرات هسته ای اعلام کردند که پیشنهاد  جدید بورل رفع تحریم های بخشی از موسسات و شرکت های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه همه آن ها را شامل می شود و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز متعهد می شود که دولتش به توافق احترام بگذارد.

این منابع در ادامه تاکید کردند که امیرعبداللهیان به بورل گفته است که ایران از پیشنهادها و ایده هایی که در راستای تکمیل مذاکرات و رسیدن به توافق هستند استقبال می کند و همزمان خواستار انجام مباحثات بیشتر درخصوص پیشنهادهای اروپایی و همچنین پیشنهادهای تهران برای رسیدن به راه حل های مشترک است.

این منابع همچنین تاکید کردند که پیشنهاد انجام دیدار میان علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مطرح شده است.

این منابع در بخش دیگری خاطرنشان کردند که وزیر خارجه ایران نیز پیشنهادات جدیدی درخصوص مسائل مورد اختلاف به بورل داده است.

در این گزارش آمده است که "به نظر می رسد که در آینده نزدیک شاهد توافقی نباشیم و باید تا ماه سپتامبر و قبل از نشست شورای حکام آژانس در آن ماه منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقی رخ می دهد.

منابع العربی الجدید در پایان تاکید کردند: تماس های علنی و غیرعلنی قطر و عمان با دو طرف ایرانی و آمریکایی به منظور نزدیک کردن رویکردهایشان ادامه دارد و تحرکات جدیدی درخصوص تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن در حال انجام است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی