English

موافقت پوتین و زلنسکی با شرکت در نشست آتی گروه ۲۰

رئیس‌جمهوری اندونزی خبر داد روسای جمهور روسیه و اوکراین شرکت در نشست آتی گروه ۲۰ را قبول کرده‌اند.

موافقت پوتین و زلنسکی با شرکت در نشست آتی گروه ۲۰

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری رویترز، جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی و رئیس فعلی گروه ۲۰ مطرح کرد اخیرا با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفتگوهای تلفنی داشته است. او بیان کرد که از هر دو رهبر اوکراین و روسیه خواسته که از طریق مذاکره به جنگ پایان دهند.

او تاکید کرد: من بر اهمیت پایان فوری جنگ تاکید کردم. من همچنین تاکید کردم که تلاش‌های مربوط به صلح باید ادامه یابند و اندونزی آماده است به این تلاش‌های صلح‌آمیز کمک کند.

وی بیان داشت که از پوتین و زلنسکی برای حضور در نشست گروه ۲۰ همچنان که جنگ در اوکراین تأثیر زیادی بر اقتصاد جهانی دارد دعوت کرده است. ویدودو گفت: ما درک می‌کنیم که گروه ۲۰ نقش کاتالیزور را در بهبود اقتصاد جهانی ایفا می‌کند.

ویدودو تاکید کرد که با درخواست رهبر اوکراین برای ارائه تسلیحات مخالفت کرده اما در عوض کمک‌های بشردوستانه به اوکراین ارسال خواهد کرد. ویدودو بیان داشت: حکم قانون اساسی اندونزی و اصول سیاست خارجی کشورمان، ما را از ارائه کمک تسلیحاتی به دیگر کشورها منع می‌کند. با این حال، ما آماده ارائه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین هستیم.

به گزارش آسوشیتدپرس، جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی در ادامه بیانیه‌اش گفت: با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلفنی صحبت کردم. پوتین از دعوت شدنش به اجلاس گروه ۲۰ تشکر کرد و گفت که در آن شرکت خواهد کرد.

رئیس جمهور اندونزی تاکید کرد که با پوتین درباره اهمیت دستیابی به توافق صلح با رهبری اوکراین و پایان دادن فوری به جنگ صحبت کرده است. این کشور حوزه جنوب شرق آسیا اعلام کرد، آماده است به هر نحوی که می‌تواند به ارائه حمایت بشردوستانه پرداخته و به روند صلح کمک کند.

ظاهرا دعوت از پوتین برای شرکت در این اجلاس بین دولتی که قرار است در ۲۰ نوامبر برگزار شود، یک روز پس از دعوت از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به این اجلاس به رغم اینکه اوکراین بخشی از گروه ۲۰ نیست صورت گرفته است.

زلنسکی روز چهارشنبه در توییتر نوشت که او و ویدودو با یکدیگر گفتگو داشته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، این دو در این گفتگو در مورد مسائل مربوط به امنیت غذایی صحبت کردند؛ موضوعی که مقامات بارها هشدار داده‌اند که یک مشکل جهانی است که با جنگ  اوکراین تشدید می‌شود.

زلنسکی همچنین گفت که از اندونزی به خاطر حمایتش از "حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، به ویژه از بابت اتخاذ موضعی روشن در سازمان ملل" تشکر کرده است.

اجلاس سران گروه ۲۰، متشکل از بزرگترین اقتصادهای جهان، از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن، هند، عربستان سعودی و چین، قرار است با هدف بحث در مورد مسائل مربوط به سلامت جهانی، افزایش دیجیتالی شدن اقتصاد جهانی، تغییرات آب و هوایی و امنیت انرژی (از موضوعاتی که که در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین، فوریت جدیدی پیدا کرده است) برگزار شود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که بایدن، رئیس جمهور آمریکا از دعوت از زلنسکی استقبال کرد اما گفت که موضع او در قبال مسکو روشن است. او تاکید کرد: رئیس‌جمهور آمریکا در مورد دیدگاه خود صریح بوده است: دیگر نباید شکل سابق تعاملات معمول وجود داشته باشد و روسیه نباید بخشی از این تعاملات باشد.

ساکی گفت: رئیس جمهور آمریکا علنا مخالفتش را با شرکت پوتین در اجلاس گروه ۲۰ ابراز کرده است. ما از شرکت اوکراین در این اجلاس استقبال کرده‌ایم. ما دیدگاهمان را گفته و تصریح کرده‌ایم که از نظر ما روسیه نباید بخشی از این تعاملات چه به صورت علنی و چه خصوصی باشد.

او به خبرنگاران تصریح کرد که واشنگتن درک می‌کند که این دعوت از روسیه "قبل از حمله به اوکراین" انجام شده است.

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم به خبرنگاران عنوان کرد: آمریکا همچنان معتقد است که نمی‌تواند در قبال مشارکت‌های روسیه در جامعه بین‌المللی یا نهادهای بین‌المللی تعاملات معمول سابق وجود داشته باشد.

او درباره اینکه آیا آمریکا هم در این اجلاس شرکت می‌کند یا خیر اظهارنظر نکرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت، پوتین در جریان این گفتگوها برای ریاست اندونزی بر گروه ۲۰ آرزوی "موفقیت" کرد. او گفت: اما فعلا برای صحبت درباره شرایط شرکت روسیه در این اجلاس زود است.

به این ترتیب او فرمت شرکت روسیه در این اجلاس را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه