English

هشدار همزمان پاشینیان درباره صلح با جمهوری آذربایجان

نخست‌وزیر ارمنستان در پارلمان این کشور درباره احتمال امضای توافق صلح بین ارمنستان و آذربایجان صحبت کرد.

هشدار همزمان پاشینیان درباره صلح با جمهوری آذربایجان

به گزارش خبرگزاری موج، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در پارلمان این کشور درباره وضعیت جاری روابط این کشور با جمهوری آذربایجان و جنگ سال ۲۰۲۰ این دو کشور همسایه بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی اظهارنظر کرد.

بنا بر گزارش «سی‌جی‌تی‌ان» به نقل از خبرگزاری «تاس» خبر داد، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد دولت این کشور معتقد است که احتمال حصول توافقنامه صلح بین ایروان و باکو وجود دارد.

بنا بر گزارش روزنامه «کامرسنت»، پاشینیان گفت: «در نشست سه جانبه در بروکسل (با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس شورای اروپا) موافقت کردم که وزارت خارجه ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان باید آماده‌سازی برای توافقنامه صلح را آغاز کنند. زمان و قالب باید روشن شود و بحث شود اما امضای توافقنامه در اسرع وقت بخشی از برنامه‌های ما است».

به گفته نخست وزیر ارمنستان، جمهوری آذربایجان تلاش خواهد کرد این فرآیندها را به بن‌بست برساند که بهانه‌ای برای تجاوزات جدید علیه ارمنستان و قره باغ کوهستانی خواهد شد. وی افزود: ما این موضوع را رد نمی کنیم که آذربایجان ادعاهای ارضی جدیدی را مطرح کند. شفاف‌سازی موضع رسمی باکو و ایروان در موضوع تحدید حدود، کسب مشروعیت در جامعه بین‌المللی و توافق بر سر مرزها ضروری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آمار تلفات ارمنستان در جنگ شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ این کشور با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی هم صحبت کرد و خبر داد، ۳۸۲۵ ارمنستانی در این جنگ کشته شدند.

اظهارنظر تازه پاشینیان در شرایطی صورت گرفت که «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا گفته بود که ارمنستان سند پنج بندی برای عادی‌سازی روابط دوجانبه ارائه شده از سوی باکو را پذیرفت. علی اف او این سخنان را در جریان تماس تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه بیان کرد.

هفدهم فروردین بود که نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان  پس از حدود پنج ساعت گفت‌وگو در بروکسل به میزبانی «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا، به توافق رسیدند کار بر روی معاهده صلح را آغاز کنند.

سران ایروان و باکو آنها همچنین توافق کردند کمیسیون مشترک مرزی را برای «تعیین مرزهای دوجانبه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان» و «تضمین وضعیت امنیتی پایدار در امتداد و در مجاورت خط مرزی» تشکیل دهند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه