English

جیک سالیوان:

احیای برجام فرصت اقتصادی چشم‌گیری برای روسیه ایجاد نخواهد کرد

مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که احیای برجام «فرصت اقتصادی چشم‌گیری» برای روسیه که یکی از کشورهای عضو توافق است و اخیرا مشمول تحریم‌های آمریکا شده است، ایجاد نخواهد کرد.

احیای برجام فرصت اقتصادی چشم‌گیری برای روسیه ایجاد نخواهد کرد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وبگاه کاخ سفید، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که چه اطلاعات جدیدی از مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای [برجام] وجود دارد و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سفر پیش رویش به بروکسل تا چه اندازه در دیدار با همتایانش به این موضوع خواهد پرداخت، گفت: او فرصت این را خواهد داشت با شرکایمان در تروئیکای اروپا، یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس [کشورهای اروپایی برجام] که هر سه عضو گروه 1+5 هستند، همچنین با اتحادیه اروپا که نقش مهمی در هماهنگ‌سازی 1+5 دارد، گفت‌وگو کند.

سالیوان افزود: این که اوضاع در حال حاضر چگونه می‌باشد، این است که در طی چند هفته گذشته، پیشرفت کرده‌ایم. هنوز برخی مسائل باقی مانده‌اند. مشغول کار کردن روی این مسائل هستیم. معلوم نیست به نتیجه برسد یا نه، اما سخت در تلاشیم دیپلماسی را به جایی برسانیم که بتوانیم برنامه هسته‌ای ایران را دوباره به داخل جعبه بازگردانیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا انجام شدن یک توافق در وین موجب خواهد شد پول بیشتر یا آزادی بیشتری برای استفاده از پول در اختیار ایران قرار بگیرد و این در عوض مثل یک رگ حیاتی برای اقتصاد روسیه [با وجود تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه آن] خواهد شد، بیان کرد: اول این که، روسیه هم علنی و هم غیرعلنی این پیشنهاد را مطرح کرد که ایران باید به نوعی تماما از برنامه تحریم‌ها کنار گذاشته شود که هیچ یک از طرفین آن را نپذیرفتند. بنابراین،‌ تنها مسئله تحریم‌ها که در چارچوب برجام به روسیه مربوط است، به تحریم‌هایی علیه ایران ربط دارد که [بدون آن‌ها] بتواند به طور مثال، با مقامات سازمان انرژی اتمی روسیه برای انتقال اورانیوم غنی‌شده‌شان به خارج از کشور، همکاری کنند.

او در این راستا افزود: بنابراین، ما مطمئنیم اگر قرار باشد بر اساس اصل پایبندی در ازای پایبندی به برجام بازگردیم، موجب ایجاد فرصت اقتصادی چشمگیری برای روسیه نخواهد شد و ما هر اقدام اجرایی لازمی برای اطمینان یافتن از این انجام خواهیم داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.

  • ناشناس

    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه